۰

عاقبت فردی که به امیرالمؤمنین نه گفت

حجت الاسلام انصاریان طی بیان داستانی، از عاقبت فردی گفت که به دستور امیرالمؤمنین علیه‌السلام اعتنا نکرد.
کد خبر: ۲۶۵۳۳۴
۰۸:۳۸ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام انصاریان در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن زندگی در دنیا را دو گونه بیان می‌کند،‌ گفت: یک نوع زندگی آن است که با فرهنگ ابلیس و با فرهنگ شیاطین ظاهری و شیاطین پنهان شکل می‌گیرد که این مدل از زندگی، نه گفتن به پروردگار و نه گفتن به پیامبر اکرم و ائمه طاهرین است. به او دستور داده شد به آدم علیه‌السلام سجده کنند و تنها ابلیس قبول نکرد؛ یعنی گفت کاری به کار دستور تو ندارم و تو نباید به من دستور می‌دادی. به پروردگار گفت من یک شخص و تو هم شخص دیگری هستی. علتش را اینگونه می‌گوید که من نسبت به آدمی که دستور سجده به او دادی، بهترم. به این ترتیب با خدا مبارزه کرد و گفت من بهتر از او هستم؛ او را از طین و من را از یک انرژی آفریدی.

وی افزود: یکی از اشتباهات ابلیس هم در این نکته بود که جسم آدم علیه‌السلام را با خودش مقایسه کرد، در حالی که آدم نبی تنها جسم نبود بلکه جسم، یک قالب و ظرف بود؛ خداوند در این ظرف، عقل، علم، کرامت، هدایت و فطرت قرار داده بود تا این حقایق،‌ مظروف آن ظرف باشد. ابلیس ظرف را دید، اما خداوند ظرف و مظروف را مورد توجه قرار داد و ملائک هم تسلیم پروردگار بودند و می‌دانستند خداوند حکم معمولی نکرده است. البته پس از سجده کردن، مظروف آدم علیه‌السلام را هم با هدایت خداوند شناختند.

حجت الاسلام انصاریان ادامه داد: سرمایه‌های عظیمی در این ظرف بود که تمام مایه‌ها و استعدادهای آن سرمایه، در تک تک من و شما هم است؛ لذا ما این استعداد را واجدیم که عالم و اهل هدایت شویم. ما این استعداد را واجدیم تا خداوند چراغ پر فروغِ فطرت را در باطن ما روشن کند. حالا ابلیس چند دفعه به خداوند نه گفت؟ یک دفعه. به ابلیس خطاب رسید که خارج شو و لعنت من تا روز قیامت بر تو باد.

وی با اشاره به اینکه رویگردانی از دستور خلیفةالله مساوی با عصیان خداست،‌ گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام طی نبردی به سپاهیان امر کردند از طعامی نخورند که مسموم می‌شوند. فردی از دستور حضرت سرپیچی کرد و گفت هرجا می‌خواهیم کاری کنیم، تو اجازه نمی‌دهی. در نهایت از غذا خورد و کشته شد. وقتی جسد وی را به مدینه آوردند، به پیامبر صلی الله علیه و آله گفتند لطفاً نمازش را بخوانید. فرمود من به جنازه‌ای که در زمان زنده بودنش به علی "نه" گفته، نماز نمی‌خوانم. کسی که علی از او برنجد، خداوند و من از او رنجیدیم. پیامبر می‌بیند او از تمام فیوضات خداوند بی‌بهره است. در روایات ما آمده است که پرونده ما هر هفته به امام زمان عجل الله تعالی فرجه عرضه می‌شود. امام که گناهان، بی انصافی‌ها، کم فروشی‌ها، گرانی‌های ناحق و ظلم‌ها را می‌بیند، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به این واسطه دلش می‌سوزد. حاصلش آن است که من از رحمت خدا و عنایت پیامبر محروم می‌شوم. در نهایت اینکه امیر مؤمنان از او و پیامبر بر جنازه آن فرد نماز خواند.

حجت الاسلام انصاریان افزود: پس نه گفتن به پروردگار و خلیفه خدا کار ابلیس است و پس از ابلیس، کار شیاطین است. خداوند می‌فرماید هر رباکاری و ظالمی شیطان است. کسی که شما را برای بی‌دینی وسوسه می‌کند، کسی که شما را از مسجد نرفتن باز می‌دارد، کسی که وسوسه می‌کند با قرآن کاری نداشته باشید،‌ اسمش خناس است. خناس یعنی شیطانی که از چشم شما پنهان می‌شود و هر بار که بر می‌گردد وسوسه می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: