۰
گاردین:

نگرانی مسلمانان اروپایی در خصوص ریاست پاریس بر اتحادیه اروپا

این نگرانی وجود دارد که گفتمان سیاسی تفرقه‌انگیز ضد اسلامی کشور به سیاست‌گذاری نهادی اتحادیه نفوذ کند.
کد خبر: ۲۶۵۳۰۸
۱۱:۴۸ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، این نگرانی وجود دارد که گفتمان سیاسی تفرقه‌انگیز ضد اسلامی کشور به سیاست‌گذاری نهادی اتحادیه نفوذ کند.

فرانسه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برای شش ماه آینده به عهده گرفته است، فرصتی که امانوئل ماکرون بدون شک از آن برای سوق دادن اروپا به سمت هدف خود یعنی «خود مختاری استراتژیک» بیشتر در جهان استفاده خواهد کرد. برخی در بروکسل نگرانند که انتخابات ریاست جمهوری که در ماه آوریل برگزار خواهد شد، می‌تواند در ریاست فرانسه در اتحادیه اروپا تداخل ایجاد کند. این اطمینان‌بخش نیست که تصمیم مکرون، برای برافراشتن پرچم آبی و طلایی اتحادیه اروپا در طاق پیروزی در پاریس، خشم نامزدهای انتخاباتی راست افراطی و محافظه‌کار را برانگیخته است.

اما بسیاری از مسلمانان اروپایی به دلیل دیگری نگران حضور فرانسه در کرسی اتحادیه اروپا هستند: آنها می‌ترسند که گفتمان سیاسی تفرقه‌انگیز علیه مسلمانان فرانسه به شکل خطرناکی به سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا نفوذ کند.

مبارزات انتخاباتی فرانسه اساساً به این معنی است که این فصل برای حمله آزادانه به مسلمانان در فرانسه باز است. بسیاری از سیاستمداران فرانسوی اسلام هراسی را به عنوان یک استراتژی انتخاباتی پذیرفته‌اند. بحث های تندروانه در مورد اسلام و مسلمانان، آمیخته با حملات نژادی و مهاجرتی به طور فزاینده ای افراطی می شوند.

به طور نگران کننده‌ای، حمله به مسلمانان دیگر وظیفه مارین لوپن، نامزد راست افراطی ضد مهاجران نیست. جرالد دارمانین، وزیر کشور تندروی مکرون در جریان یک مناظره تلویزیونی، لوپن را متهم کرد که نسبت به اسلام نرم خیلی رفتار می کند. اریک زمور، کارشناس تلویزیونی سابق، دستور کار بدتری علیه مسلمانان به مناظرات ریاست جمهوری آورده است، این در حالی است که نامزد حزب جمهوری گرایان گولیست، والری پکرس، موضع سختگیرانه‌ای در مورد مهاجرت اتخاذ کرده است؛ پکرس همان کسی بود که قبلا پوشیدن بورکینی(لباس شنای محجبه) در فضای باز را ممنوع کرده بود.

خود مکرون که انتظار می‌رود مجدداً در انتخابات انتخاب شود، در حال اجرای موجی از سیاست‌های ضد اسلامی است، از جمله لایحه‌ای که ظاهراً با هدف جلوگیری از «تجزیه‌طلبی» و ظهور «جامعه مخالف» در میان شش میلیون شهروند مسلمان فرانسه انجام می‌شود. دولت مکرون همچنین به دلیل تعطیلی «جمعیت ضد اسلام هراسی» در فرانسه، یک نهاد پیشرو و ضد تبعیض که جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان را مستند می کند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما هراس اصلی در حال حاضر این است که فرانسه از ریاست اتحادیه اروپا به منظور فشار برای اقدامات شدیدتر در سراسر اروپا استفاده کند. گزارش‌ها و مقاله‌های من در مورد فرانسه و اروپا که در طول سال‌ها نوشته‌ام، به نگرانی دائمی درباره اسلام به عنوان یک مذهب بیگانه، مسلمانان به‌عنوان خارجی‌های ناخواسته و ترس غیرمنطقی از حجاب و غذای حلال اشاره می‌کنند. نوعی افراط گرایی که اسلام، تندروی و تروریسم را در هم می آمیزد، پدیده ای است که در مجامع رسمی و غیررسمی فرانسه تکرار می شود.

ترس مسلمانان فرانسه در دیگر نقاط اروپا مانند دانمارک و اتریش نیز دیده می‌شود. این خطر وجود دارد که گفتمان ضداسلامی فرانسه دیگران را نیز در اروپا تحریک به اقدامات مشابه و حتی بدتر علیه مسلمانان کند. همین خطر در مجارستان هم وجود دارد.

احزاب راست افراطی حتی بدون به دست آوردن هیچ پیروزی بزرگ انتخاباتی، در واقع موفق شده‌اند روایت خصمانه خود را در مورد مسلمانان و مهاجران به جریان بیندازند. تعجبی ندارد که همانطور که آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا هشدار می دهد، خصومت و تبعیض علیه مسلمانان اروپا گسترده است. شماره ۲۰۲۰ گزارش سالانه اسلام هراسی اروپا که با همکاری محققان، کارشناسان و فعالان جامعه مدنی از بیش از ۳۰ کشور اروپایی تدوین شده است، به این نتیجه رسیده است که نژادپرستی ضد مسلمانان در سراسر این قاره بدتر شده است.

مسلمان اروپایی بودن هرگز پیاده روی در پارک نبوده است. با توجه به اینکه حدود یک سوم از رای‌دهندگان فرانسوی گفته‌اند به نامزدهای راست افراطی و ملی گرایان افراطی رای خواهند داد، وحشت مسلمانان در فرانسه احتمالا در ماه‌های آینده تشدید خواهد شد.
علیرغم صحبت‌های کرکننده اتحادیه اروپا در مورد برابری، تنوع و عدم تبعیض، مسلمانان اروپایی باید برای شروعی سخت در سال جدید آماده شوند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: