۰

آیا احمد مسعود با طالبان در تهران دیدار کرد؟

به دنبال سفر وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان به تهران، برخی منابع از احتمال دیدار احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت و همچنین امیر محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی وابسته به حزب جمعیت اسلامی افغانستان با امیرخان متقی در نتیجه میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند. یک منبع دیگر، احتمال دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی را رد کرده است.
کد خبر: ۲۶۵۲۴۶
۱۰:۲۷ - ۲۰ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، به دنبال سفر وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان به تهران، برخی منابع از احتمال دیدار احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت و همچنین امیر محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی وابسته به حزب جمعیت اسلامی افغانستان با امیرخان متقی در نتیجه میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند. یک منبع دیگر، احتمال دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی را رد کرده است.

برخی از رسانه ها روز گذشته گفتند که احمد مسعود و اسماعیل خان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در‌ ایران دیدار خواهند کرد.

از سوی دیگر، یک منبع به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان از دیدار محمد اسماعیل خان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان خبر داد.

به گفته این منبع، محمد اسماعیل خان برای دیدار با امیر خان متقی به گونه رسمی به وزارت خارجه ایران دعوت شده بود.

این منبع می‌افزاید که در این دیدار آقای حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز حضور داشته است.

او اظهار داشت: “امیر خان متقی، با پیام رییس الوزرا طالبان، محمد حسن آخوند با امیر محمد اسماعیل خان دیدار کرد، او از امیر صاحب خواست تا با ۲۰ شخصیت برجسته و با فرماندهانان اش در حکومت همه شمول طالبان سهیم باشد”.

از سوی دیگر، خبرگزاری آماج گزارش داده که برخلاف خبر دو رسانه بیرونی در مورد ملاقات احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت با امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در ایران، منابع معتبر در گفتگو با آماج این موضوع را رد کرده و آن را «خبر جعلی» می‌دانند.

از سوی دیگر، منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزارت خارجه این کشور خبر دیدار دکتر حسین امیرعبدالهیان با امیرخان متقی را منتشر کردند که در آن روند گفت و گو ها را مثبت ارزیابی کردند.

هیئت طالبان به رهبری سرپرست وزارت خارجه طالبان شام روز شنبه(۱۸ جدی) وارد تهران شدند و تاکنون دیدار وی با وزیر خارجه ایران منتشر شده است.

براساس اعلام وزارت خارجه ایران در این هیات که سرپرستان وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت و تجارت افغانستان و معاونان چندین وزارتخانه اقتصادی نیز حضور دارند، قرار است درباره همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور مذاکره شود.

وزارت خارجه ایران تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی تاکید دارد.

در جریان این سفر موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری، چون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی یحث و گفت و گو خواهد شد.

اما در مورد دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان منابع موثق به خبرگزاری شفقنا افغانستان گفتند که این دیدار صورت نگرفته و اسماعیل خان به نمایندگی از وی با هیئت طالبان صحبت کرده است و همچنین پس از دیدار اسماعیل خان، مکتوبی از حکومت طالبان منتشر شد که در آن عبدالقیوم سلیمانی را به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در تهران تعیین کرده است.

سلیمانی از بستگان اسماعیل خان می باشد و این انتصاب نخستین تعامل طالبان با جبهه مخالف خود محسوب می گردد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: