۰

برای کمبود ویتامین دی در بارداری چه بخوریم و چه عوارضی دارد؟

ویتامین D در بارداری اهمیت زیادی برای مادر و جنین دارد. مادران باردار باید طی این دوران میزان توصیه شده از ویتامین دی را برای رشد سالم کودک دریافت کنند. سطوح پایین ویتامین D خطر بروز انواع بیماری‌ها را به همراه دارد. در این مقاله به کمبود ویتامین دی در بارداری، عوارض آن و نحوه درمان آن می‌پردازیم.
کد خبر: ۲۶۵۲۴۱
۱۰:۰۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، ویتامین D در بارداری اهمیت زیادی برای مادر و جنین دارد. مادران باردار باید طی این دوران میزان توصیه شده از ویتامین دی را برای رشد سالم کودک دریافت کنند. سطوح پایین ویتامین D خطر بروز انواع بیماری‌ها را به همراه دارد. در این مقاله به کمبود ویتامین دی در بارداری، عوارض آن و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

کمبود ویتامین دی در بارداری باعث چه می‌شود؟

میزان کافی از ویتامین دی برای تنظیم سطح کلسیم و فسفات در بدن لازم است. این مواد مغذی برای رشد و حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و سیستم عصبی ضروری هستند. وقتی در فضای باز هستید می‌توانید نور ویتامین D را از خورشید دریافت کنید. همچنین می‌توانید ویتامین را از مواد مغذی و مکمل‌ها جذب کنید.

زنان بارداری که کمبود ویتامین دی سطح سرم خون کمتر از 50 نانومتر دارند، بیشتر در معرض عوارض بارداری از جمله پره اکلامپسی، دیابت، زایمان زودرس و نوزادان کم وزن هستند. رابطه بین کمبود ویتامین D و پیامدهای نامطلوب مادر مانند فشار خون ناشی از بارداری، فشار خون بالا در بارداری دیابتی، دیابت بارداری، سقط مکرر، زایمان زودرس، سزارین و افسردگی پس از زایمان است.

کمبود ویتامین دی در بارداری چه عوارضی دارد؟

مطالعات انجام گرفته روی زنان باردار نشان داده است که کمبود ویتامین دی می‌تواند عوارض مختلفی دارد. ضعف سیستم ایمنی، افزایش احتمال بروز عفونت، سرطان، افزایش احتمال بروز بیماری‌های خود ایمنی و واکنش‌های آلرژیک برخی از آنهاست.

نوزادانی که با کمبود ویتامین D متولد می‌شوند ممکن است دچار مشکلات رشد استخوان یا در موارد شدید راشیتیسم (استخوان های انعطاف پذیر) باشند. کمبودی ویتامین دی در بارداری ممکن است روی رشد مغز تاثیر منفی گذاشته و نوزاد با مشکلات ذهنی- حرکتی متولد شود. یکی از این نوع مشکلات می‌توان اختلال زبان کودکان را نام برد.

کمبود ویتامین D می‌تواند با ایجاد آلرژی در دوران کودکی نیز مرتبط باشد. همچنین نتایج مطالعات مختلف نشان دهنده افزایش احتمال سقط ناشی از کمبود ویتامین دی در زنان بارداری است که کمتر از 20 هفته از دوران حاملگی آنها گذشته است.

علایم کمبود ویتامین دی در بارداری

علائم کمبود ویتامین D می تواند نامحسوس باشد و یا بدون هیچ علامتی کمبود ویتامین دی رخ بدهد. اگر در دوران بارداری با این کمبود روبرو باشید، کودک شما نیز ممکن است دچار کمبود شود. کمبود ویتامین دی می‌تواند منجر به علائم و نشانه‌های مختلفی شود، از جمله:

خستگی یا احساس خستگی
درد مفاصل
افسردگی
درد عضلانی
ضعف بدن
نازک شدن مو

البته، اینها می توانند علائم طبیعی مرتبط با بارداری نیز باشند، بنابراین همیشه خوب است که در صورت داشتن هر یک از این موارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

برای کمبود ویتامین دی در بارداری چه بخوریم و چه عوارضی دارد؟

برای کمبود ویتامین دی در بارداری چی بخوریم؟

ویتامین D به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود ندارد. اما شما می‌توانید این ویتامین را در ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی، تن و ماهی سالمون پیدا کنید. همچنین می‌توان آن را از زرده تخم‌مرغ، پنیر، جگر گاو و غذاهای غنی‌شده با ویتامین دی، انواع غلات، محصولات لبنی و آب پرتقال دریافت کرد. از آنجایی که دریافت ویتامین D کافی در دوران بارداری تنها از طریق غذا و نور خورشید دشوار است، بسیاری از افراد به مکمل‌ها روی می‌آورند.

در اینجا برخی از بهترین غذاها و نوشیدنی های غنی از ویتامین دی آورده شده‌اند:

قزل آلای رنگین کمان (645 واحد بین المللی در هر 3 اونس، پخته شده). یک وعده 3 اونس ماهی قزل آلای رنگین کمان بیش از 100 درصد از نیاز روزانه زنان باردار به ویتامین D را تامین می‌کند. همچنین مملو از اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA است. که از رشد مغز جنین حمایت می کند.
ماهی سالمون جورابی (570 واحد بین المللی در هر 3 اونس، پخته شده). همینطور در ماهی قزل آلا. ماهی چرب مقدار مناسبی از امگا 3 ضد التهابی و همچنین ویتامین D را فراهم می‌کند.
شیر 2 درصد غنی شده (120 واحد بین المللی در هر 1 فنجان). بیشتر شیرهای گاو با ویتامین دی غنی شده اند. به این معنی که تولیدکنندگان مواد مغذی حیاتی را به محصول خود اضافه می‌کنند. این کار برای این است که مطمئن شوند مصرف کنندگان به ویتامین مورد نیاز خود می رسند. شیر گاو همچنین منبع عالی کلسیم و پروتئین، دو ماده مغذی مهم دیگر در دوران بارداری است.
شیرهای گیاهی غنی شده (100 تا 144 واحد بین المللی در هر 1 فنجان). اگر شیرهای غیر لبنی را ترجیح می دهید، شیرهای گیاهی غنی شده با ویتامین D را انتخاب کنید. به محصول اضافه شد.
ساردین (46 واحد بین‌المللی در هر 2 ساردین، کنسرو شده در روغن). در حالی که ساردین ممکن است در صدر فهرست هوس‌های شما نباشد، ماهی‌های کوچک منبع خوبی از دو ماده مغذی استخوان‌ساز، ویتامین D و کلسیم هستند.
تخم مرغ (44 واحد بین المللی در هر تخم مرغ). تخم مرغ به تنهایی نیاز روزانه شما به ویتامین D را پوشش نمی‌دهند، اما همچنان یک انتخاب عالی برای مادران باردار است. آنها همچنین پروتئین و کولین را فراهم می‌کنند که به رشد مغز جنین کمک می‌کند و از سایر نقایص مادرزادی محافظت می‌کند. برای دریافت ماده مغذی دوم، حتماً تخم مرغ را کامل بخورید، زیرا کولین فقط در زرده یافت می شود.

توجه: فقط به یاد داشته باشید که اگر باردار هستید، باید مراقب غذای خود باشید:

از خوردن گوشت خام یا نیم پز خودداری کنید. از جمله برگرها یا استیک‌هایی که صورتی یا خونی هستند.
فقط در صورت داشتن مهر سلامت تخم مرغ خام یا نیم پز بخورید
هر هفته بیش از دو وعده ماهی چرب نخورید.

مصرف ویتامین دی در بارداری در ماه اول بارداری

در زنان سالم قبل از زایمان، می‌توان روزانه 1000-2000 واحد را در سه ماهه دوم و سوم بدون ترس از سمیت ویتامین D یا تراتوژنیک مصرف کرد. با این حال، هیچ اطلاعات ایمنی برای سه ماهه اول با این دوز نیز در دسترس نیست.

با این وجود برخی از محققان معتقدند ویتامین D برای زنان در طول بارداری بی‌خطر است، به شرطی که با دوز زیاد مصرف نشود. مطمئن شوید که بیش از 100 میکروگرم (میلی‌گرم) در روز مصرف نمی‌کنید. بهترین کار این است که طبق دستور پزشک اقدام به مصرف ویتامین دی کنید.

زمان مصرف ویتامین دی 1000 در بارداری

از ابتدای دوره بارداری می‌توان روزانه 1000 واحد ویتامین دی دریافت کرد. این میزان از پایان هفته شانزدهم بارداری در دوز مولتی ویتامین توصیه می‌شود. این میزان بدون عارضه درنظر گرفته می‌شود.

سخن آخر

بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی در بارداری می‌تواند با خطرات رایج در بارداری مرتبط باشد. میزان ویتامین دی در زنان باردار اندازه گیری شده و دوز مورد نیاز تجویز می‌شود. بخشی از نیاز ویتامین دی از طریق غذا و مقداری از آن با مصرف مکمل‌ها تامین می‌گردد که در این مقاله به تفکیک شرح دادیم. اگر شما هم تجربه‌ای از مصرف ویتامین دی در بارداری یا عوارض کمبود ویتامین دی دارید با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: