۰

درخواست چارچوب هماهنگی شیعه و احزاب کرد برای ائتلاف در عراق

چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه بار دیگر از جریان صدر دعوت کرد که برای تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس با این چارچوب ائتلاف کند.
کد خبر: ۲۶۵۱۷۱
۱۴:۵۳ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، چارچوب هماهنگی نیرو‌های سیاسی شیعه یا بیت شیعی که شامل همه نیرو‌های سیاسی شیعی به جز جریان صدر می‌شود در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد در نشست اخیر اعضای این چارچوب موضوع فراکسیون اکثریت و آنچه در جلسه نخست پارلمان در یک‌شنبه آینده خواهد گذشت، بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در این بیانیه تأکید شده که این دعوت به منظور حفظ این حق قانونی و ثبات در روند سیاسی کشور است و از همه کسانی که از تفاهمات حمایت کرده و به سمت بحران نرفته‌اند قدردانی شده است.

جریان صدر نیز پس از نشست مشترک با هیئت احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد با احزاب و گروه‌های کرد در خصوص تشکیل دولت جدید عراق مواضع متحد و همسویی دارد.

احمد المطیری، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر با استقبال از سفر هیئت مشترک کرد‌ها به بغداد، بر اهمیت دستیابی به توافقات و جمع بندی‌های نهایی؛ ایجاد فضای آرام و مطلوب و وحدت و همسویی دیدگاه‌های دوجانبه برای برگزاری جلسه نخست پارلمان تاکید کرد.

از سوی دیگر «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، در دیدار با هیئت احزاب کرد گفت که چارچوب هماهنگی معتقد است که چندپاره شدن کرسی‌های شیعیان به نفع کسی نیست. با جدیت برای رسیدن به این تفاهم تلاش می‌کنیم، زیرا کشور در برابر چالش‌های بزرگی قرار دارد.

رئیس ائتلاف فتح از احزاب کرد بابت حمایت از تفاهمات درونی شیعیان و خودداری از نزدیک شدن به یک گروه در برابر گروه دیگر قدردانی کرد.

احزاب کرد عراق معتقدند که مسائلشان به موضوعات مورد اختلاف میان بغداد و اربیل مربوط می‌شود و برای پیگیری این مسائل به دوستی با هر دو طرف نیاز دارند و همیشه می‌کوشند که در جبهه حل مسائل و نه ایجاد مسائل باشند.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر که بیشترین کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) به دست آورد، چندین بار تأکید کرد که اراده ملت «دولت اکثریت ملی» است و هیچ فشار خارجی ما را از این راه بازنمی‌دارد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق پنجشنبه پس از تائید نتیجه انتخابات پارلمانی عراق از سوی دادگاه فدرال این کشور، فرمان تشکیل جلسه پارلمان جدید تا ۹ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ دی) را صادر کرد. طبق قانون عراق مسن‌ترین نماینده به عنوان رئیس اولین جلسه انتخاب می‌شود.

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که «محمود المشهدانی» به عنوان رئیس نخستین نشست پارلمان جدید عراق معرفی شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: