۰

هشدار به کاربران واتساپ

کاربران واتساپ هدف یک کلاهبرداری جدید قرار گرفته اند که باید درباره آن هوشیار باشند.با بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان، درک اینکه چرا مجرمان سایبری واتساپ را هدف قرار می‌دهند، سخت نیست. این برنامه چت محبوب به بستری برای کلاهبرداری تبدیل شده که اکثر پیام‌های جعلی به منظور شرکت در نظرسنجی‌ها یا لینک‌های مخربی که کاربران را به وب‌سایت‌های غیرقابل اعتماد، در این پلتفرم ارسال می‌شود. با این حال، با توجه به این که اکثر مردم اکنون با این نوع تهدیدات آشنا هستند، کلاهبرداران در حال تغییر تاکتیک‌های خود هستند و به راحتی می‌توان فهمید که چرا برخی از کاربران بار دیگر فریب می‌خورند.
کد خبر: ۲۶۵۰۶۴
۱۰:۳۹ - ۱۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، کاربران واتساپ هدف یک کلاهبرداری جدید قرار گرفته اند که باید درباره آن هوشیار باشند.با بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان، درک اینکه چرا مجرمان سایبری واتساپ را هدف قرار می‌دهند، سخت نیست. این برنامه چت محبوب به بستری برای کلاهبرداری تبدیل شده که اکثر پیام‌های جعلی به منظور شرکت در نظرسنجی‌ها یا لینک‌های مخربی که کاربران را به وب‌سایت‌های غیرقابل اعتماد، در این پلتفرم ارسال می‌شود. با این حال، با توجه به این که اکثر مردم اکنون با این نوع تهدیدات آشنا هستند، کلاهبرداران در حال تغییر تاکتیک‌های خود هستند و به راحتی می‌توان فهمید که چرا برخی از کاربران بار دیگر فریب می‌خورند.

کلاهبرداری با ارسال لینک جعلی
کلاهبرداران به جای فرستادن پیامی با لینک جعلی یا وعده جایزه نقدی، اکنون سعی می‌کنند با شخصی‌تر کردن چت از کاربر کلاهبرداری کنند. به نظر می‌رسد که مجرمان در حال حاضر پیام‌هایی‌ را ارسال می‌کنند که با هدف ایجاد روابط بیشتر با کاربران انجام می‌شود.

چت اغلب با یک پیام ساده شروع می‌شود که می‌گوید: "ببخشید، شما کی هستید؟ من شما را در دفترچه تلفن خود پیدا کردم." اگر پاسخی دریافت کنند، کلاهبردار سعی می‌کند اعتماد کاربر واتساپ را به آرامی جلب کند و تلاش می‌کند اطلاعات شخصی بیشتری را استخراج کند که در نهایت قربانی را در معرض خطر باج گیری قرار می‌دهد.

تیم WABetainfo تصمیم گرفت تا با کلاهبرداران چت کنند تا ببیند آن‌ها به دنبال کسب چه اطلاعات شخصی هستند. پس از چت طولانی مدت، سارقان شروع به درخواست برای اضافه شدن به عنوان یک دوست در حساب‌های شخصی مانند فیسبوک و اینستاگرام کردند. اگر اجازه داده شود در واقع به آن‌ها امکان دسترسی به لیست کامل دوستان و مخاطبین نزدیک را می‌دهد.

باج‌گیری با فتوشاپ تصاویر
تصور می‌شود که کلاهبرداران از این روش برای باج‌گیری قربانی استفاده می‌کنند و کاربر را با عکس‌هایی که ممکن است به دست آورده باشند یا به سادگی با استفاده از نرم‌افزار‌هایی مانند فتوشاپ، تصاویر جعلی از آن‌ها ساخته باشند، تهدید می‌کنند. مشخص نیست که چند کاربر در این کلاهبرداری اخیر هدف قرار گرفته اند، اما یکی از اعضای تیم Express.co.uk اخیراً نوع بسیار مشابهی از این چت‌ها را دریافت کرده است.پیام این بود: "سلام، به نظر نمی‌رسد شما را بشناسم، اما نمی‌دانم چرا در لیست دوستان من هستید، که بسیار عجیب است." وقتی پاسخ ندادیم، پیام دیگری ارسال شد که در آن نوشته شد: "شماره شما از انگلیس است، آیا شما انگلیسی هستید؟ "

کلاهبرداری با استفاده از ارسال پیام به عنوان فرزند
بنابراین اگر از افرادی که نمی‌شناسید چت‌های واتساپ دریافت می‌کنید، عاقلانه است که پاسخ ندهید و بدون تأخیر چت را حذف کنید. این جدیدترین کلاهبرداری در حالی صورت می‌گیرد که به کاربران هشدار داده شده که مراقب پیام‌هایی که ادعا می‎کنند از طرف دوستان و آشنایان ارسال شده، باشند.

این تهدید در حال حاضر هزاران پوند برای کاربران واتساپ هزینه داشته و یک نفر پس از فریب خوردن، حدود ۳۰۰۰ پوند به کلاهبرداران پرداخت کرده است. پیام‌های جدید واتساپ با «سلام مامان» یا «سلام بابا» شروع می‌شوند و گویی از طرف فرزندان است که می‌گویند به انتقال فوری پول نیاز دارند. آن‌ها می‌گویند که از شماره دیگری پیام می‌دهند، چون تلفنشان گم شده و یا برای تهیه یک موبایل جدید یا برای پرداخت فوری قبض، درخواست پول می‌کنند.این تهدید جدید توسط Action Fraud، مرکز ملی تقلب و گزارش سایبری انگلیس هشدار داده شده است. بین آگوست و ۲۵ اکتبر گزارش‌های این کلاهبرداری به کارشناسان گزارش شد که در مجموع ۴۸ هزار و ۳۵۶ پوند برای قربانیان هزینه داشت.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: