۰

طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار و خوشمزه

حلیم بادمجان یک غذای خوشمزه ایرانی است و کمتر پیش می‌آید که کسی آن را دوست نداشته باشد. حلیم بادمجان بیشتر اصالتی شیرازی، کرمانی و اصفهانی دارد، اما امروزه در تمام نقاط کشورمان پخته می‌شود.
کد خبر: ۲۶۴۸۴۵
۱۳:۱۱ - ۱۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، حلیم بادمجان را به عنوان یک پیش‌غذای خوشمزه و یا غذای اصلی همراه با نان می‌توان در مهمانی‌ها سرو کرد. این غذای خوشمزه را با برنج یا نان می‌توانید، میل کنید.

در ادامه با دستور تهیه حلیم بادمجان برای ۴ نفر آشنا می‌شوید.

حلیم بادمجان یک غذای خوشمزه ایرانی است و کمتر پیش می‌آید که کسی آن را دوست نداشته باشد. حلیم بادمجان بیشتر اصالتی شیرازی، کرمانی و اصفهانی دارد، اما امروزه در تمام نقاط کشورمان پخته می‌شود.

مواد اصلی تشکیل دهنده حلیم بادمجان شامل بادمجان، گوشت، برنج و عدس است که در شهرهای مختلف موادی به آن اضافه یا کم می‌شوند. حلیم بادمجان غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا است. این غذا مانند میرزا قاسمی و کشک بادمجان طرفداران بی‌شماری دارد.

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان

گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
بادمجان ۱ کیلو
برنج ۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه

پیاز ۳ عدد
سیر ۴ تا ۵ حبه
کشک ۱۰۰ گرم
گردو آسیاب شده ۱۰۰ گرم
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
نعنا خشک ۲ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج

ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنده و قاچ بزنید. سپس آن‌ها را با آب شسته و در آبکش ریخته و مقداری نمک بزنید و آن را در کناری قرار دهید تا آب بادمجان خشک شده و تلخی آن از بین برود. با این کار هنگام سرخ کردن بادمجان، روغن کمتری به خود جذب می‌کند. بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید و بعد از سرخ شدن، آن‌ها روی کاغذهای جذب کننده روغن قرار داده تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

یک عدد پیاز و سیر را خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و کمی پیازها را با زردچوبه تفت دهید. سپس گوشت‌هایی را که از قبل شسته‌اید به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. سپس مقداری آب به گوشت اضافه کرده و اجازه دهید تا گوشت کاملا بپزد. پختن کامل گوشت حدود ۲ ساعت الی بیشتر زمان می‌برد. بعد از پختن گوشت آن را در آورده و در صافی قرار دهید تا آبش برود. بعد از اینکه گوشت شما سرد شد آن را ریش ریش کرده و در قابلمه‌ای بریزید.

بادمجان‌هایی را که قبلا سرخ کرده بودید به گوشت ریش‌ریش شده اضافه کنید. گردوهایی را که آسیاب شده به مخلوط گوشت و بادمجان اضافه کنید تا با حرارت ملایم گردوها روغن بیندازند. توجه داشته باشید که حلیم بادمجان را حتما هم بزنید.

اکنون برنج را خیس کرده و در قابلمه‌ای آب را جوش آورده و برنج را همراه با کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج تا زمانی که له شود بجوشد. بعد از پختن کامل برنج آن را از روی حرارت برداشته و در کناری قرار دهید.

حال عدس را با مقداری آب در قابلمه‌ای ریخته و بگذارید تا عدس کاملا پخته و له شود. سپس برنج و عدس پخته شده را با یک گوشتکوب له کنید و به مخلوط گوشت و بادمجان اضافه کنید. با یک گوشتکوب مواد داخل قابلمه را بکوبید تا بادمجان‌ها کاملا له شوند.

۲ عدد پیاز را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. مقداری نعنا هم در روغن ریخته و یک تفت به آن بدهید. نصف پیاز و نعنا داغ‌ها را برای تزیین روی حلیم بادمجان کنار بگذارید و بقیه را در قابلمه حاوی گوشت بریزید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید و حرارت را کم کنید و دائم آن را هم بزنید. هم زدن در حلیم بادمجان از اهمیت زیادی برخوردار است چون هم باعث می‌شود حلیم بادمجان شما ته نگیرد و هم باعث کش آمدن غذا هنگام خوردن می‌شود. اجازه دهید تا حلیم بادمجان با حرارت ملایم بپزد تا کاملا جا و به روغن بیفتد.

سپس کشک را با مقداری زعفران و آب جوش مخلوط کرده و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه حرارت را کم کنید تا طعم کشک به خورد مواد برود و سپس حلیم بادمجان شما آماده است.

حلیم بادمجان را در ظرفی سرو کرده و روی آن را با پیاز داغ، نعنا داغ، گردوی پودر شده و کشک تزیین کنید. حلیم بادمجان با نان و سبزی خوردن بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار و خوشمزه

نکات مهم در تهیه حلیم بادمجان

گوشت استفاده شده در حلیم بادمجان، گوشت بدون استخوان است. معمولاً در تهیه این غذا از سر دست یا گوشت گردن استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید حلیم شما حالت کشداری پیدا کند، از گوشت گردن استفاده کنید.

دقت کنید زمانی که کشک را به حلیم بادمجان اضافه کردید، غذای شما نباید زیاد بجوشد چون جوشیدن زیاد باعث می‌شود کشک ببرد و مزه و حالت آن عوض شود.

می‌توانید در صورت تمایل عدس را حذف کنید و حلیم بادمجان را تنها با برنج بپزید.

در بعضی مناطق در پخت حلیم بادمجان از جو پرک یا جوی سالم هم استفاده می‌کنند، به این صورت که جو پرک یا جو را با آب می‌پزند و با گوشتکوب آن را کاملا له می‌کنند و همراه با برنج و عدس به گوشت اضافه می‌کنند.

مراحل مختلف پخت حلیم بادمجان در شهرهای مختلف متفاوت است. به طور مثال در کرمانشاه نخود و لوبیا سفید هم به حلیم بادمجان اضافه می‌کنند.

به جای گوشت گوسفند می‌توانید از گوشت بوقلمون هم استفاده کنید. در این صورت به ازای هر ۲ عدد بادمجان، به یک‌چهارم گوشت سینه بوقلمون نیاز دارید و کافی است گوشت را با نمک و زردچوبه بپزید و آن‌ها را له کنید. بقیه مراحل را هم مانند دستور ذکر شده اجرا کنید.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: