۱

طرح ۳ میلیارد دلاری اسراییل برای حمله به ایران

بر اساس گزارش ها، ارتش اسرائیل مدعی شده چندین سناریو برای حمله به اهدافی در ایران طراحی کرده است، اما نکته اصلی این است که به دولت هشدار داده که پیش‌بینی نتایج چنین اقداماتی – یا اثرات آنها بر برنامه هسته ای تهران – دشوار است. این بدان معنا است که ارتش اسراییل هیچ درک درستی از نتیجه این طرح‌ها ندارد.
کد خبر: ۲۶۴۷۹۴
۱۱:۵۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

طرح ۳ میلیارد دلاری اسراییل برای حمله به ایران

به گزارش «شیعه نیوز»، بر اساس گزارش ها، ارتش اسرائیل مدعی شده چندین سناریو برای حمله به اهدافی در ایران طراحی کرده است، اما نکته اصلی این است که به دولت هشدار داده که پیش‌بینی نتایج چنین اقداماتی – یا اثرات آنها بر برنامه هسته ای تهران – دشوار است. این بدان معنا است که ارتش اسراییل هیچ درک درستی از نتیجه این طرح‌ها ندارد.

 هاآرتص روز چهارشنبه گزارش داد که ارتش اسرائیل (IDF) حدود 9 میلیارد شیکل (2.9 میلیارد دلار) برای آماده شدن برای حمله احتمالی به ایران اختصاص داده است.

رژیم صهیونیستی همواره تهدید کرده درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین برای احیای برجام، گزینه‌های نظامی برای مقابله با برنامه اتمی ایران را دارد؛ ایران نیز بارها بر هوشیاری و دفاع از تاسیسات اتمی خود تاکید کرده و به تازگی یک رزمایش بزرگ را نیز در جنوب کشور برگزار کرده است.

هاآرتص مدعی شده: اسراییل در چند ماه گذشته به سلاح‌های پیشرفته دست یافته و آموزش‌های ویژه‌ای به نیروی هوایی خود داده تا اهداف به خصوصی را در ایران بمباران کنند.

بر اساس این گزارش، مقامات نظامی به دولت گفته‌اند که ارتش اسرائیل آماده حمله به محض تایید هستند اما نگرانی از نتیجه معکوس، حملات متقابل ایران و نیز پاسخ همپیمانان ایران در منطقه فضای سردی را بر این طرح حاکم کرده است.

علاوه بر این، ارتش اسرائیل خاطرنشان کرده که ایران در سال‌های اخیر مجموعه دفاع هوایی خود را گسترش داده است که حملات هوایی ورودی را پیچیده می‌کند. آنها می‌گویند تهران همچنین زرادخانه موشک های دوربرد خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است تا جایی که گفته می شود می تواند به راحتی هر نقطه ای در اسرائیل را هدف قرار دهد. این مقامات همچنین ظاهراً ارزیابی‌های اطلاعاتی نظامی قبلی را تکرار کردند که ایران می‌تواند در عرض دو سال بمب هسته‌ای بسازد البته اگر چنین قصدی داشته باشد.

در همین حال، ارتش اسرائیل ظاهراً در حال تلاش برای تقویت روابط دفاعی با مصر، اردن، قبرس، یونان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق جمع آوری اطلاعات و عملیات مشترک ضد تروریسم است. بنا بر گزارش ها، مقامات گفته اند که این «مشروعیت بیشتری» به حملات احتمالی علیه ایران می دهد.

سایر ملاحظات این گزارش شامل توانایی حزب الله برای افزایش زرادخانه موشک‌های دقیق خود علیرغم حملات به سیستم‌های حمل و نقل مهمات توسط اسرائیل است. از سوی دیگر ارتش اسرائیل هشدار داده که نتوانسته آرایش راکت‌های دوربرد حماس را در جریان جنگ در ماه می فلج کند. ظاهراً این گروه مبارز فلسطینی نیز در حال تکمیل قدرت خود و بازسازی تأسیسات تولید موشک و راکت است.

گفتنی است براساس ارزیابی دقیق کارشناسان نظامی، اسراییل به دنبال جلب حمایت آمریکا برای حمله احتمالی به ایران است چرا که بدون امکانات نظامی ارتش آمریکا به خصوص هواپیماهای سوخت‌رسان اسراییل توانایی رسیدن به تاسیسات اتمی ایران را ندارد. موضوع چالش‌برانگیز بعدی توانایی‌های ایران در حوزه دفاع هوایی و پدافند است که تاکنون مانع بزرگی بر سر هرگونه اقدام نظامی اسراییل بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
اسرائیل هیچ غلطی نمیتونه بکنه غیرت ایرانی نمیزاره هیچ حرامی به خاک این کشورتجاوزکنه