۱

تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا(س) 1400 چه روزی است؟

شروع دهه اول فاطمیه روز چهارشنبه 24 آذرماه 1400 و پایان آن شنبه 4 دی ماه 1400 می باشد.
کد خبر: ۲۶۴۶۷۳
۰۹:۴۲ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در روایات و تحلیل ها تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) متفاوت است، به همین دلیل ایامی را برای شهادت حضرت زهرا در نظر گرفته و زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند که از دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است.

ایام فاطمیه سال 1400 چه روزهایی است؟

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا به روایت اهل سنت:27 آذر 1400

[ 13 جمادی الاول 1443 هجری قمری و 18 دسامبر 2021 میلادی ]

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا به روایت شیعیان :16 دی 1400 (تعطیل )

[ 3 جمادی الثانی 1443 هجری قمری و 6 ژانویه 2022 میلادی ]

تاریخ شروع ایام فاطمیه و تاریخ پایان ایام فاطمیه بدین ترتیب می باشد:

ایام فاطمیه 1400 اول (دهه اول):شروع دهه اول فاطمیه روز چهارشنبه 24 آذرماه 1400 و پایان آن شنبه 4 دی ماه 1400 می باشد.

ایام فاطمیه 1400 دوم (دهه دوم):شروع دهه دوم ایام فاطمیه روز سه شنبه 14 دی 1400 و پایان آن پنجشنبه 23 دی 1400 می باشد.

لازم به ذکر است از شامگاه سه شنبه 23 آذر مراسم روضه دهه اول فاطمیه آغاز و تا شامگاه جمعه 3 دی ادامه دارد و همچنین مراسم روضه دهه دوم فاطمیه از شامگاه دوشنبه 13 دی آغاز و تا شامگاه چهارشنبه 22 دی ماه ادامه می‌یابد. (این تاریخ مربوط به برگزاری مراسمات روضه و دهه های اول و دوم فاطمیه است.)

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص).میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است:یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.

ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه درصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13 جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

ولی در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
از کرج
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
السلام علیک یا فاطمه الزهرا