۰

آغاز برفی‌ترین زمستان چند سال اخیر

برف و باران از پنجشنبه ۲دی به آسمان استان‌های مختلف کشورمان سر زد، نخستین برف زمستانی از شامگاه پنجشنبه در شهر تاریخی ماسوله آغاز شد. سازمان هواشناسی قبلا اعلام کرده بود که زمستان پربارشی در پیش خواهد بود.
کد خبر: ۲۶۴۵۲۵
۱۱:۵۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، برف و باران از پنجشنبه ۲دی به آسمان استان‌های مختلف کشورمان سر زد، نخستین برف زمستانی از شامگاه پنجشنبه در شهر تاریخی ماسوله آغاز شد. سازمان هواشناسی قبلا اعلام کرده بود که زمستان پربارشی در پیش خواهد بود.

روز جمعه برف همه شهرهای آذربایجان شرقی را سفیدپوش کرد و چاراویماق با نیم‌متر برف رکورددار این شهرها شد. در سیستان و بلوچستان هم کاهش ۷ تا ۱۰درجه‌ای هوا موجب سرمای شدید و یخبندان شد.
براساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنجشنبه اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، گیلان، مازندران، البرز و تهران و روز جمعه، مناطق گلستان، خراسان شمالی، همدان، مرکزی و شمال ایلام شاهد بارش برف و باران و وزش باد شدید بودند.

از امروز (۴دی) نیز در استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق بارش رخ می‌دهد و سامانه بارشی از اواخر این روز از کشور خارج می‌شود.روزهای شنبه و یکشنبه هم در شرق کشور وزش باد شدید را خواهیم داشت ضمن اینکه خلیج‌فارس تا روز یکشنبه و دریای خزر تا روز شنبه مواج خواهد بود.

همچنین سازمان هواشناسی ضمن هشدار در زمینه نفوذ توده ‌هوای سرد به مناطق مختلف کشورمان تا روز پنجم دی‌ماه، کاهش نسبی دما (به‌طور میانگین ۸ تا ۱۲درجه)، ماندگاری و تشدید هوای سرد را پیش‌بینی کرده است.
بر این اساس، تا یکشنبه نیمه شمالی شاهد پدیده ذکر شده خواهد بود که اثر آن افزایش مصرف حامل‌های انرژی، یخبندان و احتمال خسارت به تأسیسات کشاورزی، کارخانجات و منازل است.

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور یکشنبه و دوشنبه به‌ویژه در نیمه شمالی کشور شاهد یخبندان خواهیم بود. این یخبندان ممکن است به محصولات کشاورزی آسیب برساند، در نتیجه به کشاورزان جنوب کشور توصیه می‌شود برای جلوگیری از صدمه‌های احتمالی به محصولات خود تدابیر لازم را بیندیشند.گرچه بارش برف و کولاک تردد را در جاده ‎های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، زنجان، کردستان و کرمانشاه با مشکل مواجه کرد، اما همچنین براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور هم‌اکنون به‌استثنای محورهای مسدود و ممنوع بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز و تردد در آنها به روال عادی در جریان است.

در روزهای آینده دیگر استان‎های کشور هم با کاهش شدید دما مواجه خواهند بود، از امروز شنبه کاهش دمای هوا و استقرار هوای سرد تا اوایل هفته آینده برای چهارمحال‌وبختیاری پیش‌بینی می‌شود.برای خوزستان هم ‌تا اوایل روز سه‌شنبه کاهش محسوس دمای صبحگاهی و شامگاهی پیش‌بینی می‌شود.

دمای هوای کردستان هم تا اواسط این هفته بین ۵ تا ۷درجه دیگر کاهش خواهد یافت. سرما و یخبندان همچنین کرمانشاه را نیز دربرخواهد گرفت و انتظار می‌رود دمای اکثر مناطق استان تا صبح دوشنبه آینده به کمتر از صفر درجه برسد.برای استان گلستان هم برف و کولاک در راه است و بر اثر فعالیت سامانه هوای سرد ارتفاع امواج دریا در سواحل این استان به ۲متر خواهد رسید.دمای هوا در خراسان رضوی هم بین ۸ تا ۱۰درجه در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. سامانه بارشی به لرستان هم خواهد رسید و موجب باران و رگبار در این استان خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: