۰

تصویب قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی به اتفاق آرا به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند.
کد خبر: ۲۶۴۴۷۳
۰۹:۰۱ - ۰۲ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی به اتفاق آرا به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند.

با تصویب این قطعنامه، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان که در آستانه سقوط اقتصادی است، تسهیل، اما در عین حال دسترسی طالبان به این کمک‌های مالی مسدود می‌شود.

در این قطعنامه که به پیشنهاد آمریکا ارائه شد و به تصویب رسید، پرداخت وجوه، ارائه دارایی‌های مالی یا منابع اقتصادی، کالا‌ها و خدمات لازم برای اطمینان از ارائه به موقع کمک‌های بشر دوستانه یا حمایت از چنین فعالیت‌هایی در افغانستان مجاز شمرده شده است.

این کمک‌ها از نیاز‌های اولیه انسانی در افغانستان حمایت می‌کند و نقض تحریم‌های اعمال‌شده بر نهاد‌های مرتبط با طالبان نیست.

بر اساس این قطعنامه، کمک‌های بشردوستانه و سایر فعالیت‌هایی که نیاز‌های اساسی انسانی را در افغانستان پشتیبانی می‌کند، نقض بند ۱ (الف) قطعنامه ۲۲۵۵ مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ محسوب نمی‌شود.

این قطعنامه از هماهنگ کننده امداد اضطراری دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌خواهد که هر شش ماه یکبار به شورای امنیت در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، از جمله پرداخت وجوه به افراد یا نهاد‌های تعیین شده، گزارش دهد. شورای امنیت بعد از یکسال از اجرای بند یک قطعنامه ارزیابی ارائه می‌دهد.

از زمانی که گروه طالبان در اواسط ماه اوت سال جاری میلادی ۲۰۲۱ به قدرت رسید، آمریکا ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.

پیش نویس قطعنامه قبلی پیشنهادی از سوی آمریکا که خواهان موافقت موردی با ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و معافیت از تحریم‌ها بود، از سوی سایر اعضای دائم شورای امنیت از جمله چین و روسیه مورد موافقت قرار نگرفت.
مذاکرات در مورد پیش نویس قطعنامه که آمریکا آن را پیشنهاد کرده بود به دشواری پیش رفت. چین معتقد بود دستور العمل‌های فنی کمیته تحریم‌های افغانستان عدم شمولیت تحریم‌ها در زمینه‌های بشردوستانه را نشان می‌دهد و روسیه نیز از موضع چین حمایت کرد.

ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل اظهار داشت: کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های حیاتی باید بدون هیچ مانعی به مردم افغانستان برسد.
نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز از استثنا کردن کمک‌های انسانی به افغانستان از هرگونه تحریم و نیز اهمیت نقش بین‌المللی در افغانستان در حال حاضر استقبال کرد.

پس از قدرت گرفتن طالبان، چندین فرد تعیین شده در فهرست تحریم‌های ۱۹۸۸ اکنون مسئول وزارتخانه‌ها یا سایر نهاد‌های دولتی هستند که سازمان‌های بشردوستانه مرتباً با آن‌ها در ارتباط هستند.

ابهام در مورد مطابقت این مبادلات با رژیم تحریم‌های ۱۹۸۸ منجر به مشکلات عملیاتی برای سازمان‌های بشردوستانه‌ای شده است که به مردم افغانستان کمک می‌کنند.
چندین گزارشگر به طور پیوسته فوریت رسیدگی به وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان را به شورای امنیت منتقل کرده اند.

آخرین گزارش امنیت غذایی در مورد افغانستان که در ۲۵ اکتبر منتشر شد، هشدار می‌دهد که ۲۲.۸ میلیون افغان بین نوامبر ۲۰۲۱ تا مارچ ۲۰۲۲ با بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد. این تعداد ۳۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه را نشان می‌دهد.

دبیر کل سازمان ملل نیز در ماه سپتامبر درخواستی را برای کمک ۶۰۶ میلیون دلاری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ۱۱ میلیون افغان در چندین بخش مختلف از جمله امنیت غذایی و کشاورزی، آموزش در شرایط اضطراری، آب، بهداشت و سلامت، تغذیه و محافظت ارائه کرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: