۰

رشد کشت و تجارت تریاک در افغانستان

تعداد افغان‌هایی که در مواجهه با فقر شدید به تولید افیون و مواد مخدر روی آورده‌اند، به شدت رشد داشته است و با وجود وعده‌های طالبان، به نظر نمی‌رسد آنها با پرورش موادمخدر سودآر مخالفتی داشته باشند.
کد خبر: ۲۶۴۰۸۲
۱۲:۳۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، تعداد افغان‌هایی که در مواجهه با فقر شدید به تولید افیون و مواد مخدر روی آورده‌اند، به شدت رشد داشته است و با وجود وعده‌های طالبان، به نظر نمی‌رسد آنها با پرورش موادمخدر سودآر مخالفتی داشته باشند.

 پرورش خشخاش به عنوان یک گیاه دارویی، سابقه دور و درازی در تاریخ افغانستان دارد.

در آخرین فصل برداشت که ژوئیه به پایان رسید، حدود ۶۸۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید شد. براساس تازه‌ترین گزارش دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، این آمار افزایش هشت درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان میدهد.

براساس این گزارش، افغانستان ۸۵ درصد تولید جهانی مواد مخدر را در دست دارد و مواد افیونی افغانستان مورد استفاده ۸۰ درصد از مصرف کنندگانی جهانی است.

این دفتر سازمان ملل محاسبه کرده است که تجارت افیون در سال ۲۰۲۱ بین ۱.۸ میلیارد دلار تا ۲.۷ میلیارد دلار (۱.۶ میلیارد یورو و ۲.۴ میلیارد یورو) برای افغانستان درآمد داشته که حدود یک دهم تولید اقتصادی افغانستان است.

این آژانس سازمان ملل اعلام کرد، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و ایجاد فضای عدم اطمینان اقتصادی ناشی از آن، قیمت افیون در ماه اوت و سپتامبر به بالاترین حد خود رسیده است. در این گزارش آمده است: «این انگیزه برای کشت خشخاش را تقویت می‌کند.»

یک افسر سابق ارتش افغانستان که خواست نامش فاش نشود، گفت: تولید مخدر در افغانستان همچنان افزایش خواهد داشت. پرورش خشخاش یک راه امن برای درآمدزایی کشاورزان و افراد بیکار است که اکنون در حال بازگشت از شهرها به روستاها هستند.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: