۰

همدستی واشنگتن با ریاض برای جاسوسی از مخالفان

فعال سیاسی برجسته عربستان از مسئولان پیشین اطلاعات و ارتش آمریکا برای همدستی و کمک به ریاض برای هک کردن تلفن وی و بازداشت و شکنجه اش شکایت کرد.
کد خبر: ۲۶۴۰۵۰
۱۴:۳۷ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

همدستی واشنگتن با ریاض برای جاسوسی از مخالفان

به گزارش «شیعه نیوز»، فعال سیاسی برجسته عربستان از مسئولان پیشین اطلاعات و ارتش آمریکا برای همدستی و کمک به ریاض برای هک کردن تلفن وی و بازداشت و شکنجه اش شکایت کرد.

لجین هذلول، فعال سیاسی برجسته عربستان علیه سه مسئول پیشین اطلاعات و ارتش آمریکا شکایت کرد، زیرا این افراد در هک کردن تلفن وی کمک کردند تا مقامات عربستان بتوانند قبل از دستگیری و زندانی اش از وی جاسوسی کنند.

بنیاد Electronic Frontier Foundation در دادگاه فدرال آمریکا به نیابت از هذلول علیه مارک بایر، رایان آدامز و دانیل گریک و شرکت امنیت سایبری به نام DARKMatter که با دولت امارات قرارداد بسته است، شکایت کردند.

در دادخواست الهذلول آمده است که سه نفری که بر پروژه شرکت DARKMatter نظارت می کردند، دستگاه آیفون مخصوص او را هنک کردند تا موقعیت مکانی وی را ردیابی کنند و اطلاعات را به عنوان بخشی از یک تلاش نظارتی گسترده که مخالفان داخل عربستان و امارات را هدف قرار می دهد، سرقت کنند.

براساس این دادخواست، هک کردن تلفن او منجر به دستگیری خودسرانه توسط نیروی امنیتی امارات و تحویل او به عربستان شد. به طوری که در عربستان زندانی و شکنجه شد.

دیوید گرین، مدیر آزادی های مدنی در EFF می گوید: شرکت هایی که برنامه ها و خدماتی نظارتی مخصوص خود را برای دولت های سرکوبگر تبلیغ می کنند، باید درقبال نقض حقوق بشر پاسخگو باشند.

در این دادخواست قضایی با استناد به تحقیقات رویترز در سال 2019 میلادی آمده است: DarkMatter نام رمز «شمشیر بنفش» است.

این شکایت یک چالش قانونی برای صنعت نظارت الکترونیکی مخفی است که بییشتر خدمات هک گران قیمتی را به دولت های مستبد می فروشد که به طور مخفیانه برای نفوذ به تلفن ها و دستگاه های دیگر فعالان، روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی وسایر افراد استفاده می شود.

در همین حال، شرکت اپل ماه گذشته شکایتی را علیه گروه اسرائیلی NSO ارایه کرد. این شرکت تلاش می کند تا از نفوذ معروف ترین شرکت اجاره کننده هکرها در جهان به محصولات اپل مانند آیفون جلوگیری کند.

برهمین اساس، بایر، آدامز و گریک در ماه سپتامبر گذشته به ارایه فناوری پیشرفته هک رایانه به امارات و موافقت با پرداخت نزدیک به 1.7 میلیون دلار برای حل و فصل اتهامات جنایی در یک توافق تعقیب قضایی اعتراف کردند.

حقوقدانان معتقدند که ریاض امروز یکی از مشتریان گروه NSO است. به طوری که عربستان از برنامه جاسوسی پیگاسوس برای رصد یحیی عسیری، یکی از کارمندان سازمان عفو بین الملل و حقوق دادن عربستان، غانم المصاریر، سیاستمدار عربستان، بن هوبارد، روزنامه نگار روزنامه نیویورک تایمز که گزارش هایش درباره عربستان و بن سلمان معروف است، استفاده کرد.

این شکایت هذلول و سخنان فعالان اجتماعی و حقوقی عربستان مبنی بر جاسوسی از آنها و حتی ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتنقد معروف عربستان در استانبول نشان می دهد که ریاض برای حذف مخالفان خود دست به جاسوسی از آنها زده است. مقامات این کشور برای رسیدن به خواسته خود از آمریکا و اسرائیل نیز استفاده کرده و می کند تا حکومت خود را حفظ کند.

به نظر می رسد که شکایت هذلول از مقامات آمریکا زوایای دیگری از اقدامات عربستان و متحدانش را علیه ملت خاورمیانه برملا خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: