۰

راه اصلی انتقال ایدز در ایران

با شیوع بیماری کووید تکنولوژی نسبتا جدیدی تکمیل شد که بر روی بیماری «اچ آی وی»کار می‌کند. خبرهای نسبتا امیدبخشی وجود دارد اما تولید واکسن، راهی طولانی و تلاشی زیاد را می‌طلبد.
کد خبر: ۲۶۳۷۸۰
۰۹:۲۶ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مشاور برنامه‌های مراقبت و درمان «اچ آی وی» وزارت بهداشت با اشاره به اینکه «اچ آی وی» یک بیماری مزمن قابل کنترل است گفت: عدم شناسایی بیماران جدید مبتلا به «اچ آی وی» مشکل اصلی در برابر درمان و مراقبت از آنها است.

کتایون طایری مشاور برنامه‌های مراقبت و درمان اچ آی وی وزارت بهداشت و متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه می‌توان بیماری «اچ آی وی» را کنترل و از تبدیل آن به بیماری ایدز جلوگیری کرد، گفت: بیش از 37 میلیون نفر در دنیا همراه با ویروس اچ آی وی زندگی می‌کنند و اگر مبتلایان تحت درمان قرار بگیرند می‌توان ادعا کرد که باید با بیماری ایدز خداحافظی کنیم.

وقتی بیماری به صورت منظم و مستمر دارو استفاده می‌کند و آزمایشات لازم را انجام می‌دهد با بیماری مزمنی روبرو خواهیم بود که «اچ آی وی» خوانده می‌شود و دیگر قرار نیست بیماری وارد مرحله ایدز شود. ایدز زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و یا اینکه به دلایل مختلف، داروهای خود را قطع می‌کنند و بیماری پیشرفت می‌کند. باید از این به بعد به جای ایدز از کلمه بیماری «اچ آی وی» استفاده کنیم. ادعای ما بر کنترل این بیماری است.

مشاور برنامه‌های مراقبت و درمان «اچ آی وی» وزارت بهداشت در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران، درخصوص آمار مبتلایان به ایدز در کشور اظهار داشت: روش‌هایی وجود دارد که بر اساس آن تخمین می‌زنیم چه تعداد بیمار در کشور وجود دارند که باید با هدف درمان و مراقبت، شناسایی شوند.

بر اساس آخرین آمارتخمینی، 54 هزار و 850 بیمار مبتلا به«اچ آی وی» در کشور وجود دارند که 22 هزار و 684 نفر شناسایی شده و شانس مراقبت دارند. تمامی تلاش ما در راستای شناسایی تمامی مبتلایان انجام می‌شود تا بتوانیم آنها را تحت مراقبت و درمان قرار دهیم.

وی با توجه به مغفول ماندن بسیاری از بیماری‌ها از جمله ایدز در دوره پاندمی کرونا درخصوص اقدامات مرکز تحقیقات ایدز در کشور گفت: ارائه خدمات مراقبتی و درمانی به مبتلایان «اچ آی وی» در بیش از 200 مرکز مشاوره‌ ای بیماری‌های رفتاری انجام می‌شود که حتی در زندان‌ها هم به بیماران خدمات می‌دهند.

بدیهی است که این اقدامات تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اما آنچه مشکلات را بیشتر کرده عدم شناسایی بیماران جدید مبتلا به "اچ آی وی" است. در این دوره خدمات بیشتر بر کووید متمرکز بود ولی تمامی تلاش همکاران ما بر این بود که ارائه خدمات به مبتلایان اچ آی وی متوقف نشود. ما قطع خدمات درمانی نداشتیم حتی آمار مواردی که بار ویروسی کنترل شده داشتند بسیار خوب بوده است.

وی راه‌های مختلف انتقال ویروس اچ آی وی را اینگونه توضیح داد: حدود 57 درصد انتقال از طریق سرنگ و سوزن‌های آلوده به مواد مخدر بوده، انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده نسبت به گذشته اندکی افزایش یافته و به حدود 24 درصد رسیده است. اما در سال جاری موارد شناسایی این روش انتقال بیشتر بوده است. موارد تزریقی همچنان راه انتقال بالقوه و خطرناکی محسوب می‌شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی کشورمان در خصوص آزمایش واکسن ایدز با پلتفرم MRNA گفت: مطالعات واکسن از سال‌ها قبل بر روی بیماری اچ آی وی انجام می‌شده و همچنان ادامه دارد. با شیوع بیماری کووید تکنولوژی نسبتا جدیدی تکمیل شد که بر روی بیماری «اچ آی وی»کار می‌کند. خبرهای نسبتا امیدبخشی وجود دارد اما تولید واکسن، راهی طولانی و تلاشی زیاد را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه بیماری اچ آی وی یک بیماری مزمن قابل کنترل است اظهار داشت: در حال حاضر داروهای بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانند ایمنی بیمار را افزایش داده و سطح ویروس در بدن را به صفر برسانند و مانع از پیشرفت بیماری و انتقال به دیگران شوند.

طایری توصیه کرد: باید به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که امکانات تست دارند مراجعه کرده و از بابت ابتلاء به بیماری خود را ارزیابی کنیم. داروهای بسیار خوبی وجود دارد و داروهای بهتری هم در راه است.این بیماری مزمن و قابل کنترل است. نباید خودمان را از درمان و دریافت داروهای مناسب محروم کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: