۰

توسعه زیرساخت‌های اربعین در سه استان

معاون وزیر کشور از پیش‌بینی ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای توسعه زیرساخت‌های اربعین در سه استان هدف خبر داد.
کد خبر: ۲۶۳۶۲۷
۰۹:۴۱ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون وزیر کشور از پیش‌بینی ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای توسعه زیرساخت‌های اربعین در سه استان هدف خبر داد.

مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور درباره روند تقویت زیرساخت‌های مراسم اربعین ۱۴۰۱ گفت: برنامه ریزی برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها با تاکید بر پایدارسازی و کیفی سازی زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات به زائران اولویت اصلی کمیته زیرساخت است.

وی تاکید کرد که مأموریت و وظیفه اساسی در حوزه احداث و تکمیل پروژه‌های عمرانی و راه‌های مواصلاتی و بنا‌های ثابت، جانمایی و تأمین امکانات برای پارکینگ‌های خودرو‌های شخصی و اتوبوس‌های بین شهری، تأمین امکانات اضطراری و رفاهی، تکمیل پایانه‌های مرزی و رفع خلاء‌های مرزی، ارائه خدمات پولی و بانکی، ایمنی راه‌های مواصلاتی و حذف نقاط حادثه خیز، احداث بنا‌های ماندگار در پایانه‌های مرزی استان‌های هدف از مهم ترین برنامه‌های مندرج در نقشه راه کمیته زیرساخت است.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی اجتماعی و انتظامی وزیر کشور چندی پیش بیان کرد که باید از ظرفیت های استانی در ساماندهی قوی‌تر خدمات تغذیه و اسکان در مراسم اربعین بیشتر استفاده کنیم؛ همچنین باید هم اکنون این آمادگی در کشور به لحاظ زیرساختی و فنی فراهم شود که در شرایط غیر کرونایی و عادی امکان عزیمت تعداد ۴ الی ۵ میلیون نفر باشد. مهم ترین نیاز در این حوزه، تقویت زیرساخت های ارتباطی اعم از جاده ها و راههای مواصلاتی در سه استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان است که باید اقدامات و سرمایه گذاری های لازم در این خصوص تدبیر شود.

جمالی نژاد بیان کرد که برای تحقق این ماموریت‌ها ابتدا آسیب شناسی مجموعه فعالیت‌های دستگاه‌هایی اجرایی عضو کمیته انجام و با برگزاری نشست‌های مشترک نسبت به تهیه نقشه راه و برنامه کمیته زیرساخت و تقسیم کار و تفکیک وظایف اقدام شد و به منظور عینی شدن‌ برنامه‌های تعریف شده، بازدید‌های ادواری از مرز‌های چهارگانه در دستور کار بوده و استمرار خواهد یافت. به موجب سیاست‌های تعریف شده در ستاد مرکزی اربعین حسینی برای برنامه ریزی بلند مدت، تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی مرز‌ها در دستورکار قرار گرفت تا به عنوان مبنای انجام فعالیت‌های عمرانی ماندگار و پایدار قرار گیرد که خوشبختانه این اقدام در استان‌ها انجام و ملاک عمل در فعالیت‌های زیرساختی است.

وی معتقد است که در حوزه راه‌های مواصلاتی علاوه بر توسعه و تکمیل زیرساخت‌های مواصلاتی با تاکید بر راه ایلام به مهران که حدود ۱۰ کیلومتر آن در دست اقدام برای دوطرفه شدن، همواره تمرکز برنامه ریزی بر ایمن سازی مسیر‌های منتهی به مرز نیز بوده و برای تحقق این مهم، لکه گیری موضعی و روکش آسفالت راه‌ها در سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه انجام شد. برای توسعه زیر ساخت‌ها در سه استان هدف در بودجه امسال حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده تا به عنوان مکمل اعتبارات عمرانی دستگاه‌های در این زمینه‌ها هزینه شود.

معاون عمرانی وزیر کشور بیان کرد که احداث و تقویت گِیت‌های گذرنامه پایانه‌های مرزی از جمله اقدامات اساسی دیگری بود که برای تحقق این موضوع اقداماتی صورت گرفت و در حال حاضر ۹۶ گِیت در پایانه مرزی مهران، ۴۸ گیت در پایانه مرزی شلمچه شامل احداث خروجی اتباع خارجی در سال جاری با ایجاد ۲۴ گِیت، ۲۴ گِیت در پایانه مرزی چذابه و ۲۹ گِیت با ۵۸ خروجی در پایانه مرزی خسروی راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: زیرساخت پارکینگ خودرو‌های شخصی و عمومی به دلیل استفاده زائران از خودرو‌های شخصی تکمیل و بهسازی شده و در حال حاضر ظرفیت پارکینگ خودرو‌های شخصی در مرز مهران ۱۰۰ هکتار، ظرفیت پارکینگ پایانه برکت در مرز مهران برای اتوبوس‌های برون شهری با گنجایش حداقل هزار دستگاه، ظرفیت پارکینگ خودرو‌های شخصی در مرز شلمچه ۹۰ هکتار، ظرفیت پارکینگ خودرو‌های شخصی در مرز چذابه ۱۰۰ هکتار، ظرفیت پارکینگ خودرو‌های شخصی در مرز خسروی ۱۴۰ هکتار است.

جمالی نژاد با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها و تأسیسات آب، برق و فاضلاب توجه به پایداری خدمات و کیفی سازی آن در دستور کار گرفت اظهار کرد: احداث روشنایی و نصب برج نوری در مسیر‌های منتهی به مرز (۱۲۰ کیلومتر) و ۴۳۰ هکتار پارکینگ ایجادشده، نصب و بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه تولید و بسته‌بندی آب در پایانه‌های مرزی و شهر‌های نجف و کربلا با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بسته آب کیسه‌ای و جرعه‌ای از مهم ترین اقدامات است که می‌بایست تکمیل شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: