۰

جزئیات ماجرای درگیری نیروهای مرزی ایران و طالبان

یک رسانه افغان روز(چهارشنبه) مدعی وقوع درگیری هایی بین عناصر طالبان و نیروهای مرزبانی ایران در مرزهای دو کشورشد.
کد خبر: ۲۶۳۶۱۹
۰۸:۵۳ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک رسانه افغان روز(چهارشنبه) مدعی وقوع درگیری هایی بین عناصر طالبان و نیروهای مرزبانی ایران در مرزهای دو کشورشد.

خبرگزاری آماج نیوز افغانستان در این باره آورده است: درگیری های مسلحانه شدیدی هم اکنون بین دو طرف در منظقه کنگ در استان نیمروز در شمال افغانستان در جریان است و طالبان از ساکنان محلی خواسته است منازلشان را ترک کنند.

خبرگزاری مذکور افزود: دو طرف از توپخانه های خود استفاده می کنند و هنوز دلیل درگیری مشخص نشده است.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه طالبان نیروهای بیشتری را به میدان مرزی کنگ در ولایت نیمروز اعزام کرده اند و درگیری های شدیدی با مرزبانان ایرانی در جریان است، افزود: طالبان خودروهای زرهی بازمانده از آمریکایی ها را برای جنگیدن در برابر مرزبانان ایرانی به ولایت نیمروز اعزام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه: موضوع مدیریت شده و پایان یافته است

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد درگیری در منطقه مرزی سیستان با ولایت نیمروز افغانستان اظهار داشت:عصر امروز سوءتفاهم بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شده و پایان یافته است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: اوضاع امنیتی مرز هیرمند در منطقه سیستان با افغانستان آرام است

 معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اوضاع امنیتی در پی درگیری‌های سطحی نیروهای مرزی طالبان با مرزبانان ایران در منطقه مرزی هیرمند سیستان در شمال سیستان و بلوچستان آرام است.

محمد هادی مرعشی چهارشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این درگیری و تیراندازی متقابل که سطحی و کوتاه بوده و ساعاتی قبل به پایان رسیده، آسیبی به پاسگاههای مرزی وارد نشده است.

وی با بیان اینکه دیوار امنیتی حایل بین ایران و مرز افغانستان در منطقه سیستان در سال ۸۲ ساخته شده است، افزود: در محدوده بین این دیوار و مرز رسمی زمین های کشاورزی کشاورزان ایرانی قرار دارد که براساس روال عادی هفته ای یک بار کشاورزان از زمین های خودشان در آنسوی دیوار مرزی سرکشی و فعالیت کشت و داشت و برداشت می کنند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار بیان کرد: به روال همیشگی امروز نیز تعدادی از کشاورزان به زمین های خود سرکشی کردند که به دلیل استقرار افراد جدید غیر فارسی زبان در ولایت نیمروز افغانستان این افراد به سمت کشاورزان تیراندازی کرده و مشکلاتی بوجود آوردند.

وی ادامه داد: کشاورزان از ساعت ۹ امروز با تراکتورهای خود وارد زمین های کشاورزی در آنسوی دیوار مرزی شدند که در ساعت ۲و نیم بعدازظهر نیروهای جدید مستقر شده در آنسوی مرز در ولایت نیمروز افغانستان به دلیل عدم اطلاعات لازم اقدام به تیراندازی کردند که درگیری و تبادل آتش بین نیروهای دو طرف مرز آغاز شد.
وی با بیان اینکه با وساطت مقامات امنیتی و مرزبانان دو کشور اوضاع آرام و درگیری پایان یافته است، تصریح کرد: این درگیری مجروح و تلفاتی نداشته است.

مرعشی گفت: شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تصرف پاسگاههای مرزی ایران صحت ندارد و هیچ پاسگاهی در تصرف کسی نیست‌.

تسنیم نیز درباره جزئیات این درگیری نوشته است: بعد از ظهر روز چهارشنبه در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که طی سالهای گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.

یک مقام مطلع در گفتگو با تسنیم تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است. برخی تصاویر منتشر شده برای لحظات اولیه درگیری بوده و در حال حاضر نیروهای مرزی به طور کامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.

ناجا در بیانیه ای اعلام کرد؛ مرز ایران و افغانستان در آرامش کامل است

روابط عمومی مرزبانی زابل از حل و فصل اختلافات جزئی بین مرز دو کشور ایران و افغانستان خبر داد.

 روابط عمومی مرزبانی زابل اعلام کرد در پی وقوع بی نظمی مرزی که عصر امروز در خاک افغانستان روی داد لزوم مدیریت موضوع توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرزبانی زابل، مراتب طی ملاقات مرزی بین مقامات مرزبانی دو کشور حل و فصل گردید و در حال حاضر هیچ گونه اختلاف و مناقشه در مرز بین دو کشور وجود ندارد و مرزهای ایران و افغانستان در آرامش کامل است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: