۰

علت بی خوابی نوزادان چیست؟

نوزاد معمولا بین 8 تا 20 ساعت در روز می خوابد اما بنا بر دلایلی، دچار کم خوابی نیز می شود؛ جای نامناسب، گرسنگی، بیماری، ترس از جدایی و هیجان و... از جمله مهم ترین علل بی خوابی نوزاد هستند.
کد خبر: ۲۶۳۶۱۲
۱۶:۲۶ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

علت بی خوابی نوزادان چیست؟

به گزارش «شیعه نیوز»، نوزادی که به اندازه ی کافی، یعنی حداقل 8 ساعت و حداکثر تا 20 ساعت در شبانه روز بخوابد، رشد و هوش مناسبی خواهد داشت و از سلامت کافی، برخوردار خواهد بود.

اما مشکل اینجاست که نوزاد همیشه با این کیفیت نمی خوابد؛ علاوه بر مسائل پیش از تولد، همچون تهیه و خرید سیسمونی بچه، این دسته از مسائلِ بعد از تولد نیز، از دلایل نگرانی والدین هستند. نوزادان معمولا در طول روز، به اندازه 3 تا 4 ساعت، عمیقا به خواب می روند؛ ولی اگر این چرخه بر هم بریزد، آن زمان می گوییم که نوزاد دچار بی خوابی شده است. علت بی خوابی نوزاد، می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که در این گفتار، خواهیم دید که اصلا مهم ترین دلایل کم شدن خواب نوزاد چیست؟

جای خواب نامناسب

اولین علت بی خوابی نوزاد تازه متولد شده، می تواند جای خواب نامناسب باشد. اتاق شلوغ و پرسر و صدا، روشن و با نور زیاد، همینطور تغییر جای خواب و یا ساعت خواب نوزاد نیز معمولا چرخه خواب کودک را بر هم می ریزد و می تواند علت بی خوابی نوزاد باشد. به علاوه، اگر جای نوزاد بیش از اندازه گرم باشد نیز، ممکن است نوزاد را بی خواب کند. برای رفع این مشکل بهتر است تا از پتو و تشک مناسب استفاده کرد. پتو کلاه دار نوزاد نیز می تواند در چنین مواردی مناسب باشد.

گرسنگی و تشنگی نوزاد

از جمله دلایل بی خوابی نوزاد در شب، به خصوص می تواند به علت گرسنگی و تشنگی او باشد. نوزاد در سنین 7 الی 10 روزگی، 3 هفتگی، 6 هفتگی، 3 ماهگی، 6 ماهگی و در نهایت در 9 ماهگی، به صورت ناگهانی رشد کرده و به عبارت دیگر، رشد جهشی دارد. در این دوران، نیاز او به شیر مادر نیز دوچندان می شود. اگر نوزاد در سنین ذکر شده، شب ها را دچار بی خوابی بود و گریه می کرد، احتمالا به دلیل گرسنگی است.

هر زمان که کودک از خواب بیدار شد و بی قراری کرد، مادر باید به او شیر دهد و بهترین انتخاب نیز شیر خود مادر است. اما در غیر این صورت، باید از شیر خشک و اندکی بیشتر از مقدار همیشگی استفاده نمود. در طول روز نیز توصیه می شود که مشورت پزشک، در کنار شیر، با مایعات دیگری نیز به تغذیه کودک، کمک نمود.

بیماری و یا عارضه های نوزادی

هر گونه عارضه شایع در دوران نوزادی و یا بیماری، می تواند خواب را مختل کرده و علت بی خوابی نوزاد باشد. عارضه هایی همچون کولیک، گاز و یا رفلاکس معده، سرماخوردگی، سرفه و درد دندان، می تواند موجب بی خوابی کودک شده و در نهایت او را بی قرار کند. استفاده از بخور سرد در اتاق خواب می تواند برای سرماخوردگی، و مالیدن آبغوره دور ناف می تواند برای دل درد و نفخ، تا حدودی کمک کننده باشد.

ترس نوزاد از جدایی

هرچند که این دلیل نمی تواند، از جمله علت بی خوابی نوزاد یک ماهه باشد، اما بعد از آن، به خصوص از 6 الی 8 ماهگی و نهایتا تا 5 سالگی، ترس از جدایی از جمله عمده ترین دلایل بی خوابی نوزاد است. کودکان معمولا در شب چندین بار از خواب بیدار می شوند و مجددا به خواب می روند، اما ممکن است که اگر والدین را در کنار خود نبینند، شروع به گریه کنند و در نتیجه، بی خواب شوند. چاره ی کار آن است که والدین به خصوص مادر در این سنین، همواره نوزاد را کنار خود خوابانده و بعد از بیداری و گریه، اندکی او را در آغوش گرفته و شیر دهند.

هیجان پیش از خواب یا هیجان یادگیری

گاها علت بی خوابی نوزاد، می تواند هیجان یادگیری، یا هیجان پیش از خواب باشد. اگر قبل از خواب با کودک خود بازی کرده اید و او ذوق بسیار از بازی داشته است، بهتر است که او را بلافاصله نخوابانید. در چنین مواقعی باید کودک را به اتاقی آرام برده و صبر کنید تا هیجان کودک فروکش کند، سپس او را بخوابانید. یکی دیگر از دلایل و علت بی خوابی نوزاد در روز و یا شب، این است که او در سن یادگیری قرار دارد و به تازگی، حرکاتی مثل سینه خیز رفتن، غلت زدن، لگد زدن، نشستن و یا... آموخته است. در چنین حالاتی ممکن است حتی از خواب بیدار شده و بخاطر هیجانی که در ناخودآگاه دارد، شروع به انجام این حرکات کند.

اگر این مقاله را پسندید و آن را دوست داشتید و به نظرتان مفید آمد، باید مژده ای به شما بدهیم. وبسایت و فروشگاه آنلاین کارینو کیدز، مقالات بسیاری با چنین مفاهیم و مضامینی برای شما آماده کرده است. مجله کارین کیدز، با تکیه بر دانش متخصصان، سعی در آن دارد تا مادران را هر چه بیشتر، برای دنیای شیرین مادری، آماده سازد.

علاوه بر آن، کارینو کیدز یک فروشگاه سیسمونی آنلاین نیز هست! شما می توانید با مراجعه به وبسایت این فروشگاه آنلاین، تمامی لوازم سیمونی، از جمله ست بیمارستانی نوزاد، لباس زیر، لوازم بهداشتی و مراقبتی، پتو و هرچیزی که نوزاد دلبند شما به آن احتیاج پیدا خواهد کرد را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت، خریداری نموده و درب منزل، تحویل بگیرید.

انتهای پیام

منبع: نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: