۰

امیدواری عربستان به کاهش بحران انسانی در افغانستان

عربستان ضمن موافقت با برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی، هماهنگی اقدامات را عامل کاستن از بحران انسانی در افغانستان عنوان کرد.
کد خبر: ۲۶۳۵۳۴
۱۳:۲۴ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، عربستان ضمن موافقت با برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی، هماهنگی اقدامات را عامل کاستن از بحران انسانی در افغانستان عنوان کرد.

 عربستان اعلام کرد این کشور امیدوار است نشستی فوق العاده در سطح شورای وزیران خارجه اعضای سازمان همکاری اسلامی برای بررسی وضعیت حقوق بشر در افغانستان و مشارکت در تامین مطلوب نیاز‌های انسانی این کشور برگزار شود.

عربستان افزود: ریاض امیدوار به برگزاری این نشست است که جمهوری اسلامی پاکستان پیشنهاد میزبانی آن را در تاریخ ۱۷ دسامبر امسال (جمعه ۲۶ آذر) مطرح کرده است.

ریاض ابراز امیدواری کرد که نتایج این نشست به یافتن سازوکار‌ها و راه‌های مناسب در اعطای کمک‌های بشردوستانه به ملت افغانستان، همسویی و هماهنگی اقدامات با سازمان ملل و آژانس‌های وابسته به آن، نهاد‌های بین المللی پولی و جامعه جهانی با هدف کاهش اثرات بحران انسانی در این کشور کمک کند.

عربستان معتقد است که مردم افغانستان با بحران بزرگ و جدی انسانی مواجه اند که با فرا رسیدن فصل زمستان تشدید می‌شود و علاوه بر این میلیون‌ها شهروند افغان از جمله سالمندان، زنان و کودکان به کمک‌های فوری بشردوستانه شامل غذا، دارو و اسکان مناسب نیاز دارند، بنابراین احتمال فروپاشی اقتصاد افغانستان و وخاومت اوضاع زندگی و معیشتی مردم آن فقط یک فاجعه انسانی نیست بلکه به افزایش بی ثباتی در افغانستان منجر خواهد شود و پیامد‌های ناگواری را برای صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی به دنبال خواهد داشت.

با در نظر گرفت اصل اعلام همبستگی کشور‌های اسلامی با ملت افغانستان، ریاض برگزاری نشست فوق العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اوضاع انسانی در افغانستان ضروری می‌داند و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این نشست فرصتی برای تاکید بر اهمیت برقراری ثبات و امنیت در افغانستان، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی آن، مقابله با دخالت‌های خارجی در امور داخلی افغانستان و مبارزه با اشکال مختلف تروریسم باشد.

ریاض افزود: برگزاری این نشست همچنین باید تضمینی برای خودداری از استفاده از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه و مخفیگاه گروه‌های تروریستی و افراطی باشد و از دولت موقت افغانستان خواست اقوام و طیف‌های مختلف را کنترل، کنوانسیون‌ها و اصول بین المللی را رعایت و حقوق بشر و حق زنان در کسب آموزش و کار مطابق با آموزه‌ها و اصول شریعت اسلامی را رعایت کند.

عربستان همچنین از اعضای سازمان همکاری اسلامی و سایر کشور‌ها و سازمان‌های مدعو و غیر عضو این سازمان خواست در نشست فوق العاده شورای وزیران مشارکت فعالی با هدف کمک رسانی به ملت افغانستان داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: