۰

بازداشت دو ژنرال عراقی در ارتباط با ترور الکاظمی

منابع عراقی از بازداشت دو افسر بلندپایه عراقی خبر دادند و تصریح کردند که این دو ژنرال وزارت کشور عراق، گزارشی درباره عدم سوءقصد به منزل الکاظمی با پهپاد‌ها داده بودند.
کد خبر: ۲۶۳۱۶۱
۰۸:۳۳ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، منابع عراقی از بازداشت دو افسر بلندپایه عراقی خبر دادند و تصریح کردند که این دو ژنرال وزارت کشور عراق، گزارشی درباره عدم سوءقصد به منزل الکاظمی با پهپاد‌ها داده بودند.

برخی رسانه‌های عراقی نزدیک به گروه‌های مقاومت خبر دادند دو ژنرال عراقی شامل «ایاد العیساوی» مدیر کل مستندات جنایی و «صباح حسن الشبلی» مدیرکل بخش چک و خنثی سازی در ارتباط با گزارشی مربوط به تلاش برای ترور نخست وزیر عراق بازداشت شده اند.

شبکه العهد نیوز عراق اعلام کرد این دو افسر بلندپایه عراقی پیش‌تر گزارشی در رد سوءقصد به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق داده اند و اکنون در بازداشتگاهی ویژه به سر می‌برند.

ساعتی پیش تر، برخی رسانه‌های عراقی از بازداشت مدیر بخش تخریب و خنثی سازی بمب در وزارت کشور عراق در ارتباط با سوءقصد به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور خبر دادند.

در حالی که برخی رسانه‌های عراقی از فراخواندن ژنرال صباح حسن الشبلی به کمیته تحقیق سوءقصد به منزل الکاظمی برای ادای پاره‌ای از توضیحات خبر دادند چند رسانه دیگر عراقی اعلام کردند این ژنرال مدیر در مرکز «مبارزه با انفجار» (چک و خنثی سازی) از سوی «نیروی امنیت ویژه» مرتبط با کمیته تحقیق سوءقصد به منزل الکاظمی بازداشت شده است.

این رسانه‌ها گزارش دادند که اتهام ژنرال متخصص چک و خنثی سازی بمب این است که یکی از راکت‌های یافته شده در پشت بام منزل نخست وزیر عراق را منفجر کرده و کمیته تحقیق را گمراه کرده است. گفته شد که این راکت‌ها بر پهپاد‌های حمله کننده به منزل نخست وزیر عراق سوار و از آن شلیک شده، اما عمل نکرده بود.

در نیمه آبان ماه گذشته، سوء قصد پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با واکنش‌ها و گمانه‌های متعددی در داخل و خارج عراق روبرو شد و برخی آن را طرحی آمریکایی با هدف تاثیرگذاری بر اعتراضات انتخاباتی عراق دانستند.

هنوز هم ابعاد این پرونده مبهم مانده و حاشیه‌های مهم این رخداد، همچنان سوال برانگیز است.

«کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی و راهبردی عراقی می‌گوید پهپاد‌های مهاجم به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، ساخت فرانسه است.

الحاج در گفتگو با شبکه تلویزیونی «دجله» با ذکر مختصات پهپاد‌های مهاجم با استناد به تصاویر منتشر شده از آن و نیز مهمات نصب شده روی این پرنده‌ها، تصریح کرد که این پهپاد‌ها فرانسوی است.

در همین حال «حیدر البرزنجی» پژوهشگر و ناظر مسائل سیاسی عراق در گفتگو با شبکه «العهد» عراق از پرواز هواپیما‌های آمریکایی بر فراز منطقه سبز بغداد (محل اقامت نخست وزیر عراق)، لحظاتی پیش از سوءقصد پهپادی به منزل الکاظمی خبر داد.

گزارش شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز به سوالات و ابهامات مطرح شده، اما بی پاسخ مانده درباره این موضوع می‌پردازد که «چرا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا یا همپیمانان آن، حمله به منزل الکاظمی نخست وزیر عراق را پیش از انجام یا در حین اجرای آن، کشف نکردند؟» البته ان بی سی نیوز ترجیح داد موضوع ناکارآمدی سامانه‌های هشدار آمریکا در بغداد از جمله سامانه آژیر خطر و نیز سیستم ضدهوایی پیشرفته «سیرام» را نبیند.

این اظهارات و اذعان‌ها در حالی است که سامانه ضدهوایی پیشرفته سیرام، مستقر در سفارت آمریکا که از کیلومتر‌ها دورتر، کوچکترین اهداف پروازی و تهدید‌های هوایی را رصد و رهگیری می‌کند به شکل بی سابقه و عجیبی در شب حادثه حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق خاموش بود؛ موضوعی که همچنان برای افکار عمومی محل ابهام و سوال است؛ هر چند برخی ناطران با استناد به نشانه‌های متعدد چنین نتیجه گرفتند که آمریکا در سوءقصد به منزل نخست وزیر عراق در بامداد یکشنبه گذشته، دست دارد.

سوءقصد اخیر به نخست وزیر عراق با هدف قرار دادن منزل او پرسش‌های متعددی را درباره طرف سوم ایجاد فتنه در عراق و اهداف آن مطرح کرده است.

تحسین الخفاجی فرمانده عملیات مشترک عراق گفت: به این پرسش (فلج شدن یکباره سامانه سیرام) باید کارشناسان پاسخ دهند و ما با آمریکایی‌ها در حال تبادل نظر درباره این تعلل سامانه دفاع هوایی هستیم.

با این حال، صرف نظر از خاموشی عجیب سامانه ضد هوایی سیرام و اهمال آن، پرسش دیگر ناظران این است که چرا آژیر خطر سفارت آمریکا در بغداد که حتی در شرایط عادی هم برای اقدام‌های تمرینی و رزمایش و آمادگی نیرو‌های اشغالگر فعال می‌شود در شرایط عملیاتی اینچنینی سکوت اختیار کرد و بعد از اصابت پهپاد به منزل نخست وزیر عراق، فعال شد؟

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: