۰

ایتالیا فروش تسلیحات به عربستان را ادامه می‌دهد

با وجود منع صادرات تسلیحات به عربستان، کارکنان یکی از بندر‌های ایتالیا می‌گویند ارسال سلاح به این کشور عربی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۶۳۱۱۱
۱۱:۰۷ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، با وجود اینکه اوایل سال جاری میلادی، دولت رُم اعلام کرد صادرات سلاح به عربستان سعودی را ممنوع می‌داند، کارکنان پایانه‌های صادراتی برخی از بندر‌های ایتالیا می‌گویند دولت این کشور همچنان به صادرات سلاح به عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

به گفته اتحادیه مستقل کارگران بندر‌های ایتالیا موسوم به (Autonomous Port Workers Collective union / CALP) کشتی‌های حامل تانک‏, بالگرد و دیگر تسلیحات همچنان از بندر‌های ایتالیا به مقصد عربستان سعودی بارگیری و راهی می‌شوند که این اقدام نقض قوانین محلی و قانون اساسی این کشور است.

ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی امارات در ژانویه سال جاری و بر سر ادامه جنگ عربستان سعودی و امارات در یمن تصویب شد؛ جنگی که تا کنون ده‌ها هزار غیرنظامی در آن جان خود را از دست داده اند. با این حال، بعد از تهدید ابوظبی برای اخراج شماری از کارکنان نیروی هوایی ایتالیا از یکی از پایگاه‌های اصلی امارات در تلافی این تصمیم رم، ایتالیا در ماه ژوئن برخی از محدودیت‌های موجود برای صادرات سلاح را برداشت.

به گفته کارکنان بندر‌های صادراتی، بارگیری تانک‌های ساخت آمریکایی به مقصد عربستان سعودی از بندر جنوآ همچنان ادامه دارد. تازه‌ترین مورد از کشتی‌های حامل تسلیحات برای عربستان حدود دو هفته پیش وارد جنوآ شد که در این کشتی سیزده تانک نسل سوم ام-۱ آبرامز، بالگرد‌های رزمی و ترابری و چندین کانتینر موشک و کلاهک جنگی بارگیری شده بود. هر بیست تا بیست و پنج روز یک بار، یک کشتی جدید در بندر جنوآ پهلوگیری می‌کند.

به گفته اتحادیه کارکنان، قوانین منع تسلیحات با صادرات جداگانه قطعات و نصب دوباره آن‌ها در امارات یا عربستان، دور زده می‌شود و به گفته این اتحادیه مستقل که نظارت بر سه بندر در ایتالیا را به عهده دارد، با ورود هر کشتی حامل تسلیحات صادراتی به عربستان سعودی، مقامات بندری در جریان قرار گرفته اند، ولی هیچ اقدامی در این رابطه انجام نگرفته است.

افزون بر این، به گفته ناظران تسلیحاتی این نهاد، وجود این میزان سلاح در زمان پهلوگیری کشتی‌های حامل برای بندر و امنیت مردم ساکن اطراف آن بسیار خطرناک است.

فعالان اتحادیه‌ای در ایتالیا به دنبال سازماندهی اعتصابی بین المللی برای اعتراض به صادرات سلاح به کشور‌های درگیر جنگ یمن در اواسط دسامبر هستند.

آخر این هفته نیز یک کشتی دیگر برای بارگیری سلاح از بندر جنوآ به مقصد عربستان سعودی پهلو می‌گیرد و اتحادیه در نظر دارد تظاهراتی اعتراض آمیز را با حضور صد‌ها نفری که به سوی بندرگاه حرکت می‌کنند، برگزار کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: