۰

هزینه اعزام: ۱۵ میلیون تومان!

در حالی که سازمان حج و زیارت در حال برنامه‌ریزی برای ازسرگیری سفر سوریه است، برخی پیش‌دستی کرده و کاروان غیرمجاز راه انداخته‌اند تا در روزهای آینده با هزینه 15 میلیون تومانی مشتاقان زیارت حرم حضرت زینب(س) را به دمشق اعزام کنند.
کد خبر: ۲۶۲۹۲۹
۱۲:۵۵ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سفر زیارتی به سوریه در دهه اخیر به دلیل ناامنی در این کشور و حضور داعش متوقف شده بود و هیچ زائری امکان تشرف به دمشق و زیارت حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهم را نداشت.

هزینه اعزام: ۱۵ میلیون تومان!

اعزام کاروان‌های غیرمجاز به سوریه در بحبوحه برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت

اما اکنون دیگر آرزوی زیارت سوریه محقق شده و با پیگیری‌هایی که سازمان حج و زیارت انجام داده است و امضای صورتجلسه‌ای برای برقراری سفر زیارتی به سوریه، اعزام زائران ایرانی به زودی محقق می‌شود؛ تا جایی که به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نام‌نویسی برای زیارت سوریه از نیمه دوم آذرماه آغاز خواهد شد.

پس از مذاکرات مسؤولان کشورمان برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به سوریه، کاروان‌های غیرمجاز هم که در سال‌های اخیر در نبود کاروان‌های زیارتی عتبات، زائران و مشتاقان زیارت کربلا را به عراق اعزام می‌کردند، حالا برای سفر زیارتی به سوریه دست به کار شده‌اند.

هزینه اعزام: ۱۵ میلیون تومان!

با تفاهم صورت گرفته با طرف سوری، سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی به صورت پلکانی می‌توانند به سوریه مشرف شوند و طرف سوری امنیت، سلامت، عزت و کرامت ایرانیان را تضمین کرده است. با وجود اینکه هنوز ثبت‌نام زیارت سوریه از سوی سازمان حج و زیارت صورت نگرفته است، برخی افراد با ارتباطاتی که با برخی از مسؤولان اعزام خارج از سازمان حج و زیارت دارند، کاروان زیارتی به سوریه راه انداخته‌ و حتی زمان و هزینه اعزام را نیز اعلام کردند.

سفر به سوریه با ۱۵ میلیون تومان

به گفته یکی از آنهایی که کاروان غیرمجاز به سوریه دارد، افراد علاقه‌مند به زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما با ارسال مدارک خود و واریز هزینه می‌توانند در این سفر زیارتی حضور یابند.

وی هزینه سفر سوریه به مدت یک هفته را ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده و می‌گوید: تاریخ اولین اعزام به سوریه ۱۶ آذرماه پیش‌بینی شده و هزینه این سفر هم نسبت به زمان اعزام متفاوت است.

هزینه اعزام: ۱۵ میلیون تومان!

امکان اعزام زائران به سوریه با سایر شرکت‌های هواپیمایی فراهم شد

هزینه سفر به سوریه در حالی از سوی برخی از کاروان‌های غیرمجاز ۱۴ و برخی دیگر ۱۶ میلیون تومان اعلام شده که رئیس سازمان حج و زیارت معتقد است، هزینه سفر به سوریه تفاوت زیادی با هزینه سفر به عتبات که بین ۸.۵ تا ۹.۲ میلیون تومان پیش‌بینی شده است، ندارد. چرا که هزینه بلیت پرواز به سوریه مثل هزینه بلیت پرواز به عراق است و هزینه اسکان هم با کمی تفاوت خواهد بود. علاوه بر این، در سوریه دیگر هزینه حمل و نقل بین شهری نداریم و فقط زائران زینبیه و حرم‌های مطهر در دمشق را زیارت می‌کنند، اما در عراق هزینه حمل و نقل بین شهری از نجف، کربلا، سامرا و کاظمین پیش‌بینی شده است.

هم‌اکنون برای سفر سوریه دو پرواز ماهان و اجنحةالشام وجود دارد که هزینه بلیت هم از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و همه پروازها هم از تهران صورت می‌گیرد. اما با توجه به مذاکراتی که در سفر رئیس سازمان حج و زیارت به سوریه صورت گرفت، مقرر شد تا سایر شرکت‌های هواپیمایی هم بسته به تعداد زائران از سایر استان‌ها بتوانند به مقصد دمشق بروند. البته قرار است اولین اعزام‌های رسمی سوریه با مرکزیت تهران و از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برقرار شود.

سفر سوریه بدون گرفتن ویزا!

با توجه به لغو روادید بین ایران و سوریه از اواخر دهه ۸۰، افراد برای سفر به عتبات دیگر نیازی به اخذ ویزا ندارند. همچنین با ازسرگیری سفرهای زیارتی به سوریه، احتمالا دیگر لازم نیست که همچون گذشته اسامی افراد از سوی یک نهاد امنیتی، نظامی یا برخی از سازمان‌های دولتی تأیید شود.

هنوز سازمان حج و زیارت به طور عملیاتی برای سفر به سوریه اقدام نکرده است و به نظر می‌رسد که با اجرایی نشدن اعزام زائران به سوریه، کاروان‌های غیرمجاز از طریق یکی از سازمان‌هایی که باید اسامی افراد را تأیید کند، اقدام می‌‌کنند.

چه کسی مجوز اعزام غیرقانونی به سوریه را می‌دهد؟

اما سؤال اینجاست مگر آن سازمان یا نهاد هنوز نمی‌داند که مسؤولیت اعزام زائران به عراق، سوریه و عربستان با سازمان حج و زیارت است و کسی خارج از این چارچوب عمل کند، تخلف کرده است؟ چرا کسی پاسخگوی تخلفات برخی از افراد یا حتی نهادها نیست؟

شاید برخی از افراد بگویند که خب این یک سفر زیارتی است و چه فرقی دارد که چه کسی می‌خواهد اعزام کند و چگونه به این سفر برویم؛ بنابراین مهم، رفتن به زیارت است. اما آیا آن نهاد و سازمان که به برخی از افراد اجازه فعالیت در قالب کاروان غیرمجاز را می‌دهد و در زمانی که اعزام رسمی به سوریه آغاز نشده است، اسامی اشخاص را در قالب سفر به سوریه تأیید می‌کند، در صورت بروز مشکلی برای حتی یکی از زائران حاضر به پاسخگویی است؟

 

سازمان حج و زیارت پاسخگوی مشکلات زائران غیرمجاز سوریه نیست

سازمان حج و زیارت هم تأکید کرده است: ما هیچ مسؤولیتی در برابر افرادی که به صورت آزاد به سفر زیارتی سوریه یا حتی عتبات می‌روند، نداریم. این امر در حالی است که برخی از افراد که حتی در ایام کرونا با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات مشرف شدند و با مشکلاتی مواجه بودند، پس از بازگشت به ایران به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده و از آنها شکایت داشتند؛ غافل از اینکه مسؤولیت اعزام زائران در قالب کاروان‌های غیرمجاز بر عهده سازمان حج و زیارت نیست.

حتی متأسفانه سایر سازمان و نهادهای دولتی و غیردولتی نیز در این باره مسؤولیتی ندارند که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که همراهی با برخی از این افراد و کاروان‌ها ایجاد کرده، لازم است مسؤولان مربوطه در این زمینه تصمیم جدی بگیرند.

در سفر زیارتی به عتبات نیز شاهد بودیم که همواره مسؤولان حج و زیارت تأکید داشتند تا با کاروان غیرمجاز به عتبات نروید و حتی ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق به این امر تأکید داشته و از مشکلات زائران غیرقانونی از زندانی شدن تا رها شدن در کشور عراق خبر داده بود. با این وجود، افرادی هستند که بی‌توجه به این مسائل به عشق زیارت یا گاهی به خاطر ارزان بودن هزینه این سفر، با کاروان‌های غیرمجاز همراه می‌شوند.

به گفته یکی از مسؤولان، برخی کاروان‌های غیرمجاز هزینه سفرهای زیارتی را نسبت به هزینه سفر با کاروان حج و زیارت کمتر اعلام می‌کنند و زائران هم تصور می‌کنند سازمان حج و زیارت به دنبال سودجویی است و با کاروان غیرمجاز همراه می‌شوند، اما وقتی با آنها همراه می‌شوند، متوجه خواهند شد که حین سفر باید همچنان هزینه کنند. علاوه بر این، کیفیت خدمات ارائه شده از اسکان و تغذیه متناسب با گروه قیمتی کاروان حج و زیارت نیست.

همانطور که رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود، این سازمان سعی دارد طوری برنامه‌ریزی کرده و بسته متنوع زیارتی در اختیار زائران قرار دهد که دیگر همراهی با کاروان غیرمجاز برای زائران به صرفه نباشد.

 

بر همین اساس، در مورد سوریه هم در کنار جلوگیری نهادهای مختلف از اعزام‌های غیرمجاز آن هم در کشوری که حدود یک دهه تشرف زائران ایرانی متوقف بوده است، امری غیرقابل انکار است که امیدواریم با هماهنگی بیشتر شاهد اعزام‌های غیرقانونی به سوریه نباشیم.

 سفر به سوریه در یک دهه گذشته به دلیل ناآرامی در سوریه متوقف شد و سال ۹۸ حدود دو ماه به صورت آزمایشی چند کاوران به سوریه اعزام شدند و قرار بود اواخر سال ۹۸ سفر رسمی به سوریه از سر گرفته شود که با شیوع کرونا این امر محقق نشد. در نهایت در سفر اخیر رئیس سازمان حج و زیارت به سوریه، صورتجلسه برقراری سفر زیارتی به این کشور امضا شد و به زودی سفرهای رسمی برای زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهم آغاز می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: