۰

واکنش‌ها به اظهارات جنجالی مقتدی صدر

اظهارات روز گذشته رهبر جریان صدر درباره انتخابات و مسائل امنیتی برخی واکنش‌ها را به دنبال داشت.
کد خبر: ۲۶۲۸۵۶
۰۸:۴۶ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، اظهارات روز گذشته رهبر جریان صدر درباره انتخابات و مسائل امنیتی برخی واکنش‌ها را به دنبال داشت.

«ابوعلی العسکری» که از مسئولان امنیتی کتائب حزب‌الله عراق در واکنش به اظهارات «مقتدی صدر» بر ضرورت تحویل دادن سلاح گروه های وابسته به صدر و نیروهای پیشمرگه تأکید کرد.

العسکری با انتشار توئیتی نوشت که از فراخوان تحویل سلاح یا انحصار سلاح به دست حکومت حمایت می‌کند چون آن را موجب اجتناب از درگیری داخلی در کشور می‌داند.

وی گفت که برای اجرای این فراخوان لازم است که اولا طرفی که این مسئله را مطرح کرده در تحویل سلاح به خصوص از نوع سنگین آن پیشگام شود و مسئولیت یگان‌های خود را به فرماندهی حشد شعبی واگذار کند و عناصر غیرمنضبط این یگان‌ها را برکنار کند.

العسکری افزود که در گام بعدی باید سراغ گروه‌های «شبه‌نظامی» پرشمارتر یعنی نیروهای پیشمرگه رفت که شمارشان نزدیک به ۱۶۰ هزار نیروست که مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستند و باید سلاحشان را به حکومت عراق تحویل دهند.

وی تأکید کرد که در صورت برداشته شدن این دو گام می‌توان گفت که پروژه انحصار سلاح به دست حکومت موفق شده است.

العسکری همچنین تأکید کرد که نباید حقوق «میلیون‌ها عراقی که رأی‌هایشان به سرقت رفته و این حجم از تقلب» مورد غفلت قرار گیرد وگرنه روند دموکراتیک در کشور هیچ ضامنی نخواهد داشت.

همچنین «شبل الزیدی»، دبیر کل کتائب امام علی(ع)، تأکید کرد که گروه‌های معترض به نتایج انتخابات از چارچوب های قانونی خارج نشده‌اند.

وی افزود که اگر تقلب به ضرر «برخی از دیگر گروه‌ها» انجام شده بود عملکرد آنها کاملا متفاوت با عملکرد معترضان کنونی بود.

الزیدی تاکید کرد که گروه‌های معترض به تقلب در انتخابات، گروه‌های شکست‌خورده در انتخابات نیستند و آن‌قدر شواهد و مدارک دارند که ثابت کنند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

وی گفت که این گروه‌ها با عقلانیت و حکمت و بردباری و از روش‌های قانونی و مشروع از جمله تظاهرات و تجمع مسالمت‌آمیز استفاده کردند و از روش‌های معمول قانونی کمیساریا را خطاب قرار دادند و به مطالبه حقوق خود و هواداران خود ادامه می‌دهند و هیچ مشکلی در این موضوع نمی بینند.

الزیدی تأکید کرد که این نیروها در پی نابود کردن روند سیاسی کشور برنیامدند بلکه تلاششان بازگرداندن این روند به مسیر درست است و با لحنی کنایه‌آمیز به صدر گفت: اگر موضوع برعکس بود و تقلب به نفع گروه‌های دیگری انجام شده بود اوضاع کاملاً متفاوت بود.

او افزود: ما در پی ساختن نهاد حکومت هستیم و حقمان را طلب می‌کنیم و رفتن نیروهای مخالف سراغ قدرت و مقام و بیانیه‌های آنان و مشروعیت بخشیدنشان به فریبکاری و دروغ انتخاباتی خللی در عزم ما ایجاد نمی‌کند.

یادآور می شود که «مقتدی صدر» در یک سخنرانی تلویزیونی برای انضمام نیروهای سیاسی به روند تشکیل دولت جدید شرط‌هایی تعیین کرد.

صدر در بیانیه‌ای با عنوان «پیام به گروه‌هایی که خود را شکست‌خورده در انتخابات می‌شمرند» بر «شهادت جهان به سلامت انتخابات» تأکید کرد.

او خطاب به این گروه‌ها گفت که نباید اجازه دهند شکستشان مقدمه تخریب روند سیاسی کشور در عراق باشد.

صدر از این گروه‌ها خواست که در عملکرد خود تجدید نظر کنند تا بتوانند اعتماد ملت را بازیابند و افزود که اقداماتی که هم‌اکنون از آنان سرمی‌زند تاریخ آنان را از یاد می‌برد و موجب افزایش رویگردانی ملت از آنها می‌شود.

او گفت که این گروه‌ها در صورت تمایل به مشارکت در دولت جدید باید دست به اقداماتی بزنند که اولین آنها مبارزه با فساد وبرخورد با اعضایی که شبهه فساد درباره آنها مطرح است و معرفی آنها به دستگاه قضائی است.

او همچنین خواستار پاک‌سازی حشد شعبی از عناصر غیر منضبط و دور نگه داشتن حشد از مسائل سیاسی و قطع همه روابط خارجی تشکل‌های سیاسی جز از طریق کانال‌های رسمی و دیپلماتیک و خودداری از دخالت در امور کشورهای همسایه و درگیر نکردن عراق در جنگ‌های خارجی بیهوده شد.

صدر همچنین بر ضرورت انحلال کامل و یکباره همه گروه‌های مسلح و تحویل سلاح آنها به حشد شعبی از طریق فرمانده کل نیروهای مسلح شد.

وی افزود: اگر این سخن مرا می‌پذیرید بیایید در مسیر اصلاحات که خواست مرجعیت و ملت است متحد شویم تا در کنار هم میهنمان را بسازیم و به دور از خشونت و در صلح و دوستی کشور را در مسیر سازندگی قرار دهیم».

او در کنفرانسی مطبوعاتی پس از این اظهارات تأکید کرد که از موضوع تشکیل دولت اکثریت کوتاه نخواهد آمد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: