۰

افغانستان تجربه ۳ ماه حکومت طالبان

با گذشت سه ماه از تصرف افغانستان توسط طالبان، این کشور با بحران ویرانگر اقتصادی و یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع مواجه است و در آستانه فروپاشی قرار دارد.
کد خبر: ۲۶۲۸۴۶
۱۳:۴۰ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، با گذشت سه ماه از تصرف افغانستان توسط طالبان، این کشور با بحران ویرانگر اقتصادی و یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع مواجه است و در آستانه فروپاشی قرار دارد.

ارزش واحد پول "افغانی" هر روز در حال کاهش است. سه ماه پیش یک دلار آمریکا حدود ۷۳ افغانی ارزش داشت. حالا با گذشت سه ماه ارزش یک دلار به حدود ۹۵ افغانی رسیده است.

به گفته محمد محمود آرزویی، معاون عملیات منطقه‌ای یک بانک دولتی افغانستان، نگرانی‌های زیادی در مورد کاهش ارزش واحد پول افغانی وجود دارد. وی گفت: تراکنش‌های خارجی متوقف شده است و تراکنش نسبت به تنها چند مورد امکان پذیر است و همه تاجران نمی‌توانند به انتقال پول بپردازند.علاوه بر این، بیکاری بیداد می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق مردم در استخدام نیروهای ملی منحل شده افغانستان، شرکت‌های طرف قرارداد با آمریکا یا ابتکار عمل‌ها و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی بودند.پرسنل بازنشسته امنیتی افغانستان نیز شاهد ناپدید شدن حقوق بازنشستگی خود بوده‌اند، در حالی که بسیاری از افراد مسن و معلول اطلاع دادند که حکومت فعلی - که عفو عمومی را اعلام کرده و ادعا می‌کند هیچ کس به خاطر جایگاه‌های گذشته خود هدف برخورد فیزیکی قرار نخواهد گرفت - نمی‌تواند از خائنان، حمایت پولی به عمل آورد.در حالی که افغانستان هم اکنون یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان را تجربه می کند، یک میلیون کودک در این کشور از سوء تغذیه رنج می‌برند.سه میلیون کودک افغان از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند که از این میان یک میلیون کودک دچار سوءتغذیه هستند.علاوه بر این، ۷۰۰ هزار زن افغان هم به همراه فرزندانشان از سوءتغذیه رنج می‌برند.سلام الجنابی، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان در اوایل ماه اکتبر گفت که افغانستان در حال حاضر یکی از بدترین بحرانهای انسانی جهان را تجربه می کند.

افغانستان اکنون در حال تجربه یکی از بدترین بحران های جهان است و نیازها در این کشور روز به روز در حال افزایش است. همچنین علاوه بر بحران فزاینده سوء تغذیه و ناامنی غذایی، نظام بهداشت و خدمات اجتماعی در این کشور هم در آستانه فروپاشی قرار دارند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: