۰

بی‌سرنوشتی دانشجویان افغان زیر حاکمیت طالبان

امروز مصادف است با هفدهم نوامبر- روز جهانی دانشجو؛ روزی که از ۸۰ سال این طرف گرامی‌داشت می‌شود، اما امسال در افغانستان زیر حاکمیت طالبان در حالی‌که دانشگاه‌ها و مکاتب به روی دانشجویان و دانش‌آموزان بسته است، خبری از تجلیل روز دانشجو نخواهد بود.
کد خبر: ۲۶۲۸۳۱
۱۶:۳۵ - ۲۷ آبان ۱۴۰۰

بی‌سرنوشتی دانشجویان افغان زیر حاکمیت طالبان

به گزارش «شیعه نیوز»، امروز مصادف است با هفدهم نوامبر- روز جهانی دانشجو؛ روزی که از ۸۰ سال این طرف گرامی‌داشت می‌شود، اما امسال در افغانستان زیر حاکمیت طالبان در حالی‌که دانشگاه‌ها و مکاتب به روی دانشجویان و دانش‌آموزان بسته است، خبری از تجلیل روز دانشجو نخواهد بود.

داستان این روز جهانی، به تاریخی می‌گردد که ژان اوپلتال دانشجو ۲۴‌ ساله دانشگاه چارلز پراگ در راه پیمایی ضد نازیسم دانشجویان در ۲۸ اکتوبر ۱۳۳۹ توسط نیروهای نظامی به‌ شدت زخمی شد و پس از گذشت دو هفته بر اثر جراحات وارده در ۱۱ نوامبر جان باخت.

کشته‌شدن اوپلتال تظاهرات گسترده ضد نازی را در پراگ پی داشت.

نیروهای نازی‌ برای پایان‌دادن به این تظاهرات دستور حمله به خوابگاه دانشجویان و بازداشت رهبران آنها را صادر کرد. نظامیان با یورش به خوابگاه دانشجویان ۱۲۰۰ دانشجو را بازداشت و ۹ نفر از رهبران دانشجویان بلافاصله اعدام شدند.

این‌گونه شد که روز ۱۷ نوامبر در تاریخ جهان به عنوان روز جهانی دانشجو نام‌گذاری شد.

در سال‌های گذشته از این روز در دانشگاه‌های افغانستان تجلیل می‌شد؛ اما امسال با تسلط طالبان، در حال حاضر مکاتب و دانشگاه‌ها تطعیل است. در حالی‌که سال تعلیمی و تحصیلی به فرجام رسیده، دروازه‌های مکاتب دخترانه و تمام دانشگاه‌ها همچنان مسدود است.

حکومت طالبان که تاکید دارد با آموزش و تحصیل دختران مخالف نیست، دلیل بسته‌ماندن مکاتب و دانشگاه‌ها را ترتیب طرح آموزشی در چوکات شریعت اسلامی و افغانی عنوان می‌کنند. این که تهیه این طرح، چقدر زمان می‌برد تا کنون روشن نیست.

با این حال دانشجویان همچنان در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند. از سویی هم کم نیستند دانشجویانی که ترک تحصیل کرده و یا هم دیگر علاقه به درس و دانشگاه ندارند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: