۰

تغییرنام جاده‌ها و چهارراهی‌هایی نامگذاری شده با مزاری و مسعود

دولت موقت طالبان دستور داده‌است تا تمام‌ جاده‌ها و چهار راهی‌هایی که به نام‌ استاد عبدالعلی مزاری؛ شهید وحدت ملی و احمد شاه مسعود؛ «قهرمان ملی» نامگذاری‌ شده، تغییرنام داده شود.
کد خبر: ۲۶۲۷۵۷
۱۱:۵۴ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، دولت موقت طالبان دستور داده‌است تا تمام‌ جاده‌ها و چهار راهی‌هایی که به نام‌ استاد عبدالعلی مزاری؛ شهید وحدت ملی و احمد شاه مسعود؛ «قهرمان ملی» نامگذاری‌ شده، تغییرنام داده شود.

 در نامه منتسب به اداره امور حکومت طالبان که عنوانی وزارت اطلاعات و فرهنگ نوشته شده‌، آمده‌است که «تمام جاده‌ها و چهار راهی‌ها که به نام مزاری و مسعود است تغییر نام داده و مطابق شئونات اسلامی نامگذاری شود».

این در حالی است که طالبان نام «چوک مزاری» در شهر بامیان را به نام «چوک قرآن» تغییر داده‌اند.

سیف‌الرحمان محمدی؛ رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان گفته‌است که پس مسلط شدن طالبان بر افغانستان نام دو چهارراه در این ولایت تغییر یافته است. به گفته او، چوک «شهید مزاری» به چوک قرآن و چوک «شهید جواد ضحاک» به چوک شهدا تغییر نام یافته‌است.

چوک مزاری با تندیس نشسته و زندگی‌نامه عبدالعلی مزاری؛ رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی طراحی شده‌بود؛ اما در روزهای نخست تسلط طالبان بر کشور، شب‌هنگام تندیس عبدالعلی مزاری در چوک موسوم به «شهید مزاری» منفجر شد.

گفته می‌شود تندیس مزاری در شهر مزار شریف نیز تخریب شده‌است.

محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت مردم افغانستان گفته‌‌است که در واکنش به این موضوع گفته‌است که تخریب تندیس‌هاى رهبر مزارى در بامیان و شهر مزار شریف یک کار عقده مندانه و اهانت به مردم هزاره و جامعه تشیع افغانستان است و هیج گاه به ثبات و امنیت کشور کمک نمی‌کند.

مهدی راسخ؛ نماینده پیشین مجلس نمایندگان و سلیمه مزاری؛ ولسوال سابق چهارکنت بلخ شکستن تندیس مزاری و تغییر نام چهارراهی مسما به او را محکوم کرده و این عمل را در تداوم دشمنی با هویت تاریخی و ارزش‌های مردم افغانستان دانسته‌اند.

مزاری خودش هم در دوران حکومت قبلی طالبان پس از اسارت به دست این گروه شهید شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: