۰

فرمان امیر کویت برای عفو محکومان پرونده سیاسی هسته عبدلی

اعضای شبکه معروف به «هسته عبدلی» مورد عفو امیر کویت قرار گرفتند. دستگیری اعضای این گروه به اتهام ارتباط آن‌ها با ایران و جاسوسی برای این کشور عنوان شده بود.
کد خبر: ۲۶۲۶۹۳
۰۹:۲۹ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، امیر کویت فرمان عفوی را صادر کرد که طبق آن حکم حدود 30 نفر از مخالفان کویتی کاهش می‌یابد یا به طور کامل عفو می‌شوند.

شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در یک فرمان سلطنتی که در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد، احکام 11 سیاستمدار را به‌دلیل هجوم به پارلمان کشور در بحبوحه قیام‌های بهار عربی در سال 2011 کاهش داد و 24 نفر دیگر را عفو کرد یا در مجازات آن‌ها تخفیف قائل شد. طبق فرمان عفو، احکام مسلم البراک، جمعان الحربش و فیصل المسلم که از جمله افرادی که به ساختمان پارلمان حمله کردند لغو شده است. این افراد البته در حال حاضر در تبعید خودخواسته در ترکیه زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر اعضای شبکه معروف به «هسته عبدلی» مورد عفو قرار گرفتند و 20 تن از متهمان این پرونده از زندان آزاد شدند، از دستگیری اعضای این گروه به اتهام ارتباط آن‌ها با ایران و جاسوسی برای این کشور عنوان شده بود.

قضیه هسته موسوم به «عبدلی» به سال 2015 میلادی بازمی گردد؛ زمانی که وزارت کشور کویت اعلام کرد که در شمال پایتخت کویت در منطقه عبدلی یک گروه تروریستی را دستگیر و اسلحه های آنان را مصادره کرده و این گروهک را به جاسوسی برای ایران و حزب الله لبنان و همچنین تلاش برای ایجاد ناامنی در کویت متهم کرده است.

عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، خانواده‌های زندانیان را نشان می‌داد که در خارج از زندان مرکزی این کشور تجمع کرده‌اند و بستگان مورد عفو خود را با لباس سفید در آغوش گرفته و گریه می‌کنند.

نمایندگان مخالف دولت در پارلمان کویت، پیش از دستور عفو مانع اصلاحات مالی برنامه‌ریزی شده در این کشور شده بودند و یکی از شرط‌ها برای خروج از این بن‌بست سیاسی عفو سیاستمداران و نمایندگان پیشین پارلمان عنوان شده بود.

این عفو نشانگر پیشرفتی در یک بن‌بست طولانی مدت بین دولت منصوب شده از سوی امیر و پارلمان کویت به‌عنوان قدرتمندترین نهاد قانونگذاری در بین شیخ‌نشین‌های خلیج فارس است.

پرونده "هسته عبدلی" چیست؟

روز بیست و دوم مرداد 1394 (چهاردهم آگوست 2015) نیروهای امنیتی کویت در "مزرعه عبدلی" در نزدیکی مرز کویت و عراق، مقادیر زیادی اسلحه و مهمات و دستگاههای دارای کاربرد نظامی کشف کردند.

مالک این مزرعه به نام «حسن حاجیه» بازداشت و بعداً متهم ردیف اول پرونده شد و همراه او شماری از اعضای خانواده و خویشاوندانش که در همین مزرعه زندگی می کردند نیز بازداشت شدند.

در مدت کمتر از سه هفته کیفرخواستی علیه متهمان صادر شد که بنابر آن، ادعا شد که بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که سلاحها و مهمات را از طریق دریا از ایران دریافت کرده و نفراتی از حزب الله لبنان به آنان آموزش نظامی داده اند! در مقابل، سفارت ایران در کویت اطلاعیه ای منتشر و با رد هرگونه ارتباط میان متهمان و ایران، آنچه را حمله تبلیغاتی رسانه های کویتی علیه روابط ایران و کویت خواند، محکوم کرد.

با توجه به جنجال بوقهای تبلیغاتی وابسته به وهابیت، از همان آغاز بازداشت هسته عبدلی، جنجال رسانه ای بزرگی به راه یافت و بازار گمانه زنی بر سر نحوه ارتباط آنان با ایران و حزب الله داغ شد.

محاکمه متهمان روز سیزدهم شهریور 1394 (چهارم سپتامبر 2015) آغاز شد و همگی آنان در دادگاه گفتند که اعترافاتشان تحت شکنجه بوده و هیچگونه ارتباطی نه با حزب الله دارند و نه با جمهوری اسلامی ایران.

پس از کش و قوس های فراوان و برگزاری دادگاه متهمان این پرونده، حجت الاسلام والمسلمین حسین المعتوق دبیرکل ائتلاف اسلامی کویت (به عربی: الأمين العام للتحالف الإسلامي للکویت) نیز احضار و روز پنج شنبه 27 اسفند 1394 دادگاهی برای محاکمه او برگزار شد. اتهامات شيخ المعتوق "مخالفت با قانون وحدت ملی"، "فتنه انگیزی و ضرر زدن به منافع ملی"، "تضعیف اقتدار دولت"، "تشكيک در سلامت قوه قضائیه" و "اشاعه اخبار غیر واقعی" بود! این اتهامات در پی سخنرانی ایشان که در مسجد امام حسين(ع) ميدان حولی کویت ایراد کرد به وی نسبت داده شد. این عالم برجسته شیعه کویتی در آن سخنرانی، نسبت به شکنجه و آزار روحی متهمان شیعه پرونده هسته عبدلی اعتراض کرده بود.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: