۱

فشار لندن به ریاض برای جلوگیری از اعدام یک چهره مخالفت آل سعود

برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار اعتراض شدید لندن به ریاض برای جلوگیری از حکم اعدام یک چهره مخالفت آل سعود در عربستان شدند.
کد خبر: ۲۶۲۶۶۰
۱۲:۱۸ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار اعتراض شدید لندن به ریاض برای جلوگیری از حکم اعدام یک چهره مخالفت آل سعود در عربستان شدند.

 برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار اعتراض رسمی لندن به ریاض برای جلوگیری از حکم اعدام یک چهره مخالفت آل سعود در عربستان شدند.

در این ارتباط، ۱۶ نماینده پارلمان در نامه خود به «لیزتراس»، وزیرخارجه انگلیس، بر لزوم انجام اقدامات دیپلماتیک اعتراضی علیه عربستان با هدف نجات جان «حسن بن فرحان المالکی» شخصیت مخالف و دانشگاهی در عربستان از اجرای حکم اعدام تاکید کردند.

در این نامه نمایندگان از وزیر خارجه انگلیس خواسته‌اند تا با «اعتراضات فوری و شدید» به عربستان برای جلوگیری از اعدام چهره دانشگاهی مخالف فشار زیادی وارد کند.

در این نامه آمده است: «ما عمیقاً نگران هستیم که یک روشنفکر سعودی به دلیل جرایم فکری اعدام شود. اجرای حکم اعدام حسن بن فرحان المالکی، می‌تواند گامی بزرگ برای بازگشت به عقب عربستان در مسیر مثبت اصلاحات در این کشور باشد».

حسن مالکی متولّد ۱۹۷۰ میلادی است. او در جنوب غربی عربستان در منطقه‌ای ساحلی و سرسبز نزدیک به مرز این کشور با یمن به دنیا آمد. او لیسانس تبلیغ و ارشاد اسلامی از دانشگاه محمّد بن سعود در ریاض دارد و علاوه بر آن، در دروس عالمان مذهبی این شهر نیز شرکت کرده است.

مالکی که پیش‌تر نیز بارها دستگیر شده بود، آخرین بار در یازدهم سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی (بیستم شهریور ۱۳۹۶) بازداشت شد.

تا یک سال پس از بازداشت مالکی به او تفهیم اتهام نشد. در جریان محاکمه غیر علنی او، در دادگاه ویژه کیفری ریاض، دادستانی برای وی درخواست اعدام کرد.

مالکی را در عربستان به آرای دینی دگراندیشانه و میانه‌روانه‌، به نقدهای صریح و کوبنده‌اش بر فکر وهّابی و سلفی و نیز به دیدگاه‌های صریح و متفاوت سیاسی‌اش می‌شناسند.

حسن فرحان المالکی از آن دسته روحانیونی است که به دنبال ایجاد اصلاحات اساسی در جامعه عربستان بوده است؛ وی همواره نگاهی مصلحانه به وضعیت جامعه سعودی داشته و از افکار افراط گرایان سعودی و وهابیون به شدت انتقاد کرده است.

مالکی بارها مطالبی در تمجید از شیعیان و مراجع شیعه منتشر کرده و همواره نگاهی منصفانه به تشیع داشته و هیچ گاه از ابراز برخی واقعیت‌ها درباره شیعیان واهمه‌ای به خود راه نداده است.

انتهای پیام

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سید محمد هادی رضوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
سلام بهتر است این عالم به قم تشریف بیاورند الف دیگر در عربستان وهابی حرفش کمتر اثر دارد ب خود ایشان موفق میشود درک معارف شیعی از کنار علمای شیعه انجام دهد
سه عربستان بی گناهی اعدام نکرده است و افکار جهانی علیه او بر انگیخته نخواهد شد