۰

کلاهبرداری در پوشش خیریه های بین المللی

سرهنگ رجبی از کلاهبرداری مجرمان ساکن در خارج از کشور، با ترفند پرداخت کمک مالی به نیازمندان خبر داد.
کد خبر: ۲۶۲۵۹۲
۱۶:۳۲ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: برخی مجرمان سایبری سعی دارند تا کاربران را با وعده ازدواج و یا پرداخت کمک مالی از کشو‌ر‌های خارجی فریب دهند.

وی افزود: سودجویان در این شیوه از کلاهبرداری با بررسی صفحات افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی و شناسایی علاقه‌مندی آن‌ها طعمه خود را شناسایی و برای آن‌ها پیام ارسال می‌کنند و در برخی مواقع در تماس با شهروندان به اهداف شوم خود می‌رسند.

سرهنگ رجبی تصریح کرد: به عنوان مثال در یکی از شگرد‌ها مجرم با ارسال پیام از طریق واتساپ یا اینستاگرام به کاربران اعلام می‌کند که مقداری از دارایی همسرم را برای کمک به نیازمندان کشور شما و چند درصد از مبلغ کل آن را برای شما در نظر گرفته‌ام.

وی افزود: مجرم پس از جلب اعتماد، شماره تماس نماینده خود را در واتساپ به شهروندان می‌دهد و نماینده نیز در ادامه بابت هزینه ترخیص سفارشی از شهروندان درخواست چند ده میلیون تومان وجه نقد می‌کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: گاهی کلاهبرداران برای جلب اعتماد قربانیان، از لوگوی سازمان‌های خیریه بین المللی یا داخلی بعنوان تصویر پروفایل خود استفاده می‌کنند و وانمود می‌کنند که به دنبال جذب منابع برای امور انسان دوستانه هستند.

وی افزود: همچنین در مواردی مشاهده شده که کلاهبرداران با شماره تلفن همراه شاکی روی گوشی تلفن همراه خود برنامه واتساپ را ساخته و کد واتساپ را به صورت تلفنی از شاکی استعلام و با نصب این برنامه روی گوشی خود با شماره تلفن شاکی اقدام به کلاهبرداری‌های بعدی از شهروندان می‌کنند.

سرهنگ رجبی با اشاره به اینکه این شیوه کلاهبرداری به کلاهبرداری نیجریه‌ای معروف است گفت: در گذشته مجرمان در پوشش شاهزاده‌های نیجریه‌ای با ارسال ایمیل اقدام به این نوع کلاهبرداری می‌کردند، ولی امروزه با گسترش استفاده از مردم از شبکه‌های اجتماعی از این بستر برای جرم استفاده می‌کنند.

رجبی ادامه داد: جعل عناوین مختلف از جمله تاجر ورشکسته، شاهزاده‌ای مخلوع، وکیل خانواده‌ای که بزرگ آن خانواده فوت کرده و یا برنده شدن در یک لاتاری (قرعه کشی و بخت آزمایی)، کارمند یک بانک خارجی و ... از دیگر شگرد‌های این گروه از مجرمان است.

وی افزود: در تمامی این روش‌ها و پس از جلب اعتماد کاربران عنوان می‌شود جهت دریافت جایزه خود و یا سهم بردن از ارث، باید مبالغی را تحت عنوان هزینه‌های پستی یا مالیاتی و یا بانکی و... پرداخت کنند و در جهت متقاعد کردن قربانی مدارک مختلفی از جمله چکی (چک جعلی) که در وجه ایشان صادر شده را ارسال و سعی می‌کنند با استفاده از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی تا حد امکان از قربانی اخاذی کنند و پس از اینکه کاربر متوجه کلاهبرداری می‌شود، ارتباط خود را با وی قطع می‌کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا خطاب به هموطنان تاکید کرد: یکی دیگر از سواستفاده‌های مجرمان از بزه دیدگان دریافت تصویر گذرنامه و اطلاعات هویتی است تا در ادامه بتوانند در صرافی‌های اینترنتی برای مقاصد مجرمانه خود حساب کاربری ایجاد کنند تا در نهایت بزه را به فرد قربانی منتسب کنند.

سرهنگ رجبی توصیه کرد که کاربران فضای مجازی به هیچ وجه به اینگونه موارد اعتماد نکنند و موارد مشکوک را به سایت پلیس فتا گزارش کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: