۰

چگونه میزان هوش کودک را بدانیم؟

روانشناس گفت:آموزش مفاهیم از شروع تولد است و حتی ضریب هوشی از حرکت مردمک چشم خردسال هم مشخص است. در اولین چالش‌هایی که کودک دارد ابتدا به صورت غیر مستقیم تعامل کردن به جای واکنش بدنی را به او آموزش دهیم.
کد خبر: ۲۶۲۵۸۵
۱۲:۵۹ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، عادل خالقی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم،گفت: سال 2001 یونسکو 19 آبان را به عنوان روز علم در خدمت توسعه و صلح قرار داد تا فرصت گفتمان برای همه آحاد جامعه و فرصت رشد برای همه به صورت برابر به وجود آید و علم به جای اینکه در خدمت جنگ باشد در خدمت صلح قرار گیرد. به جای اینکه از علممان برای تولید بمب اتم استفاده کنیم آن علم را در خدمت برای آینده سازان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: علی رغم کارشکنی هایی که وجود دارد اما اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است مثلا رژیم صهیونیستی هنوز این موضوع را قبول نکرده و هرروز در حال حمله به کشورهای اطراف خودش است اما برخی از کشورها هم از علمشان در جهت مثبت استفاده می کنند.

خالقی گفت:‌برای مثال دانشمندان کشورما کسانی که در حال آرامش دادن به زندگی مردم هستند، معلمانی که در این شرایط به دنبال آموزش دادن به دانش‌آموزان با سختی را دارند یا پزشکانی که رایگان صدها بیمار را مداوا می‌کنند کسانی هستند که از علمشان در جهت توسعه و صلح استفاده کرده‌اند.

این رواشناس سلامت بیان کرد:کشورها اگر به اختلافی خوردند با گفتمان و صحبت کردن مشکلاتشان را حل کنند نه اینکه به سمت تقابل و رویارویی پیش بروند. اگر علمی داریم در آن بخل نورزیم و در اختیار دیگران هم این علم را قرار دهیم. هدف از نامگذاری این روز از سوی یونسکو دستیابی به این موارد هم بوده است.

خالقی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری بر روی فرزندانمان، افزود: شیوه کنونی آموزش در مدارس در اصل تئوری آموزی بوده و صحیح نیست. مهارت فرزندان را ارتقا نمی‌دهیم و فقط مفاهیم نظری را در ذهن فرزندان فرو می‌کنیم و تا پایان تحصیل هم چندین بار آنها را تکرار می‌کنیم؛ در حالی که باید بر روی مفاهیمی مثل صلح و توسعه اهتمام ویژه داشته باشیم و به کودکان بیاموزیم چطور می‌توانند علم خود را در راستای صلح و دوستی و توسعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: حتی چینش صندلی‌ها در کلاس درس هم صحیح نیست و باید به صورت چهره به چهره بتوانند باهم ارتباط برقرار کنند. می‌توان با استفاده از مشاوران، زبان شناسان، آموزش‌های کارگاهی و ایجاد تنوع به فرزندانمان مفاهیم درست را بیاموزیم و به آنها اجازه گفتمان را بدهیم تا درباره موضوع مهمی مثل علم یا توسعه بحث کنند و همدیگر را به چالش بکشند.

این روانشناس سلامت اظهار داشت: آموزش مفاهیم از شروع تولد است و حتی ضریب هوشی از حرکت مردمک چشم خردسال هم مشخص است. در اولین چالش‌هایی که کودک دارد ابتدا به صورت غیر مستقیم تعامل کردن به جای واکنش بدنی را به او آموزش دهیم.

وی افزود:‌اولین الگوهایی که می‌توانیم به فرزندان بدهیم الگوهای دیداری است و بعد در سنین مدرسه باید به صورت مستقیم مفاهیم را به کودکان آموزش دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: