۰

ابتکاری جدید از والت دیزنی در ارائه تصویر درست از اسلام

شرکت والت دیزنی آمریکا قرار است به منظور ارائه تصویر درست از اسلام و مسلمانان در صنعت فیلم‌سازی و مشارکت بیشتر هنرمندان مسلمان در این صنعت از ابتکاری جدید حمایت کند.
کد خبر: ۲۶۲۵۵۱
۱۵:۵۸ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، چند ماه قبل ریز احمد(Riz Ahmed)، بازیگر مسلمان هالیوود در یک سخنرانی پرشور خطاب به صنعت ‌فیلم‌سازی که در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به اشتراک گذاشته شد درباره مشکل سوء استفاده از مسلمانان و ارائه تصویر نادرست از آنها در این صنعت سخن گفت.

وی به ذکر تجربیات دشوار خود از جمله بازجویی‌های خشن در فرودگاه‌ها پرداخت و گفت: مشکل تصویر نادرست مسلمانان مسئله‌ای است که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت و این مشکلی است که اندک مسلمانان فعال در این صنعت نمی‌توانند آن را حل کنند.

وی با اشاره به مقاله‌ خود که در سال ۲۰۱۶ در گاردین چاپ شد، افزود: پیشرفت‌هایی که از سوی ما چند نفر فعال مسلمان در سینمای جهان حاصل می‌شود در تصویر کلی مسلمانان در سینمای غرب تأثیری ندارد.

این بازیگر با انتقاد شدید از فیلم‌های برنده اسکار از جمله تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper) و آرگو (Argo) آن‌ها را صریحاً نژادپرستانه خواند و گفت آن‌ها فیلم‌هایی هستند که تصویری شیطانی از شخصیت‌های مسلمان به تصویر می‌کشند.

ریز احمد با ذکر این نکته که چنین اتفاقی برای هیچ اقلیت دیگری اتفاق نخواهد افتاد به برخی فیلم‌ها اشاره کرد که در آن مسلمانان به عنوان تروریست‌هایی در حال آدم‌ربایی نشان داده می‌شوند.

سخنرانی احمد با انتشار تحقیقی درباره جایگاه مسلمانان در صنعت فیلم‌سازی غرب همزمان بود.

در این تحقیق از بین حدود ۲۰۰ فیلمی که برای مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (شامل ۱۰۰ فیلم از ایالات متحده، ۶۳ فیلم از انگلیس و ۳۲ فیلم از استرالیا)، کمتر از ۲٪ نقش‌های اصلی از شخصیت‌های مسلمان بودند. در فیلم‌های آمریکایی و انگلیسی این میزان به ۱,۱٪ کاهش یافت.

این مطالعه همچنین با تجزیه و تحلیل شخصیت‌های مسلمان فیلم‌ها نشان داد که ۳۹٪ از شخصیت‌های مسلمان در فیلم‌های مورد بحث، مرتکب خشونت شده و ۵۳٪ نیز هدف خشونت قرار گرفتند. بیش از ۵۸٪ شخصیت‌های مسلمان، مهاجر یا پناهنده بودند، تقریباً ۸۸٪ آنها به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کردند یا انگلیسی را با لهجه صحبت می‌كردند و بیش از ۷۵٪ لباس اسلامی بر تن داشتند.
به دنبال این سخنان ریز احمد و انتشار این تحقیق که نشان می‌داد مسلمانان به ندرت در فیلم‌های محبوب به تصویر کشیده می‌شوند و بسیاری از شخصیت‌های مسلمان با خشونت مرتبط هستند به تازگی یک ابتکار جدید برای ترویج مشارکت مسلمانان در فیلم‌سازی توسط یک گروه مدافع با حمایت شرکت والت دیزنی راه‌اندازی شده است.

این پروژه، یک پایگاه حاوی اطلاعات هنرمندان مسلمان به نام پیلارز Pillars است که روز گذشته، ۱۸ آبان توسط Pillars Fund، یک گروه مدافع حقوق اقلیت‌ها در شیکاگو راه‌اندازی شد. این گروه گزارش قبلی در مورد تصویر منفی از مسلمانان در صنعت سینما را همراه با ابتکار همزیستی آننبرگ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تهیه کرده بود.

کاشف شیخ، یکی از بنیانگذاران Pillars و رئیس کنونی آن گفت که وقتی این گروه در مورد یافته‌ها بحث می‌کرد، کسانی که در این صنعت بودند اغلب می‌گفتند که نمی‌دانند نویسندگان یا بازیگران مسلمان را کجا پیدا کنند.

شیخ گفت هدف این پایگاه داده این است که به بازیگران، کارگردانان، فیلمبرداران، تکنسین‌های صدا و دیگر مسلمانان که می‌توانند به ایجاد تصاویر بهتر کمک کنند، فرصت ارائه تخصص خود به صورت آنلاین را بدهد تا از سوی افرادی که برای فیلم، تلویزیون و دیگر تولیدات به دنبال استخدام نیرو هستند، بررسی شوند.

شیخ گفت: به این ترتیب، مسلمانان در سراسر کشور می‌توانند انتخاب شوند و در مورد استعدادها و تخصص خود صحبت کنند. قرار است این پایگاه، منبعی برای استودیوها و صنعت فیلم باشد.

تحقیقی که با عنوان «غفلت شده و شرور» در ژوئن امسال منتشر شد، ۲۰۰ فیلم پرفروش را که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در سراسر ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند اکران شدند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

در این گزارش آمده است که از ۸ هزار و ۹۶۵ شخصیت در فیلم‌های مورد بررسی، ۱,۶ درصد مسلمان بودند. این گزارش افزود که بیش از ۶۰ درصد از شخصیت‌های اصلی و فرعی، مسلمان در فیلم‌هایی ظاهر می‌شوند که در گذشته تاریخی یا اخیر اتفاق می‌افتند. طبق این گزارش، کمتر از ۴۰ درصد در سه فیلمی که در استرالیای امروزی اتفاق می‌افتند، حضور داشتند و بیشتر این شخصیت‌ها از جمله تنها شخصیت اصلی مسلمان امروزی در یک فیلم به نام «عروسی علی» که در سال ۲۰۱۷ اکران شد، ظاهر شدند.

Pillars، همراه با Inclusion Initiative و بازیگر بریتانیایی ریز احمد و شرکت تولیدش، Left Handed Films، همچنین گزارشی با عنوان «طرح اولیه برای مشارکت مسلمانان» منتشر کردند که هدف آن تغییر اساسی شیوه نمایش مسلمانان در سینما است.

شیخ گفت: قبل از انتشار گزارش‌ها، پیلارز گفت‌وگوهایی را با دیزنی آغاز کرده بود که این شرکت از ایجاد پایگاه داده با کمک مالی ۲۰ هزار دلاری حمایت کرد.

لاتوندرا نیوتن، معاون ارشد و مدیر ارشد واحد تنوع دینی و نژادی دیزنی، در بیانیه‌ای گفت که این حمایت بخشی از تلاش‌های مداوم برای تقویت صداهای کمتر شنیده شده و داستان‌های ناگفته است. وی افزود: ما مفتخریم که از پایگاه داده هنرمندان مسلمان Pillars حمایت کنیم.

حمایت از پروژه‌های Pillars و Illuminative جدیدترین نمونه از ترویج تنوع دینی و نژادی از سوی دیزنی در میان شکایت‌ از هالیوود به دلیل فرصت‌های بسیار کمی که برای زنان، رنگین‌پوستان و افراد ناتوان ارائه می‌دهد، است.

برخی از مشهورترین فیلم‌های دیزنی در دهه‌های پیش، از جمله «آواز جنوب» و «دامبو» به دلیل داشتن تصاویر نژادپرستانه و آنچه به عنوان تصویر کاریکاتوری نژادپرستانه خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته اعلام شد که یک آگهی با عنوان «اکنون وقت آن است: قدرت به تصویر کشیدن اقلیت‌ها در صنعت سرگرمی» که نتیجه همکاری بین دیزنی و ایلومینیتیو ـ یک گروه غیرانتفاعی که برای افزایش دیده شدن اقوام و نژادهای بومی در جامعه آمریکا کار می‌کند ـ است، منتشر شد.

این گروه در بیانیه‌ای گفت که این آگهی برای اصلاح تصویرهای قدیمی، نادرست و اغلب توهین‌آمیز از اقلیت‌های بومی در فرهنگ عمومی ایجاد شده است. این مقوله شامل بخش‌هایی درباره «مبارزه با کلیشه‌های منفی»، «اجتناب از تخصیص فرهنگی» و «حمایت از داستان‌سرایان بومی» است.

در «علاءالدین»، یک انیمیشن برنده اسکار که دیزنی ۱۹۹۲ تولید کرد و اغلب بازیگران آن سفیدپوست بودند، آهنگ آغازین فیلم با اشعاری درباره یک مکان دور بود: «جایی که گوشت را می‌برند/ اگر از چهره‌ات خوششان نیاید/ این وحشیانه است، اما این خانه است» دیزنی در سال ۱۹۹۳، پس از اعتراض اعضای کمیته ضد تبعیض آمریکایی ـ‌ عربی، گفت که جمله گوشت را می‌برند حذف خواهد شد، اما کلمه وحشی در این ترانه باقی ماند.

با این حال، در چند سال گذشته، از آنجایی که رئیس اجرایی شرکت، رابرت ایگر، بر انتخاب بازیگران و داستان‌سرایی متنوع تأکید کرده است، برخی از پروژه‌های استودیو به طور گسترده به عنوان پیشگام شناخته شده‌اند.

در «پلنگ سیاه»، فیلم پرفروش ابرقهرمانی دیزنی ـ مارول که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، تقریباً تمام بازیگران آن سیاه‌پوست بودند و یک کارگردان سیاه‌پوست داشت. مجموعه‌ای از فیلم‌ها و نمایش‌های سرویس استریم که در سال ۲۰۱۹ توسط مارول راه‌اندازی شد نیز بر تنوع در هر دو طرف دوربین تأکید داشت.

هنگامی که دیزنی در سال ۲۰۱۹ بازسازی شده اکشن «علاءالدین» را پخش کرد، کلمه «آشفته» در آهنگ آغازین جایگزین «وحشی» شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: