۰

ثبت یک رکورد تاریخی در اقتصاد ایران!

بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان نقدینگی در آخرین ماه تابستان امسال، به بیش از ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریورماه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۲۶۲۵۰۹
۰۸:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، براساس داده‌های آماری بانک مرکزی میزان نقدینگی در آخرین ماه تایستان امسال به بیش از ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان شهریورماه ۱۴۰۰، جدیدترین تغییرات در حجم نقدینگی، پایه پولی و ضریب فزاینده را اعلام کرد.

بر این اساس، حجم نقدینگی در پایان شهریورماه ۱۴۰۰ با رشد ۴۰.۵ درصدی نسبت به شهریورماه سال گذشته، به رقم ۴۰ هزار و ۶۷۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این حجم نقدینگی در پایان تابستان سال جاری نسبت به پایان سال گذشته، ۱۷ درصد بیشتر شده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این تغییرات در مردادماه امسال (نسبت به مرداد ۹۹ و اسفندماه ۹۹) به ترتیب ۳۹.۱ و ۱۲.۸ درصد بوده است که نشان از روند صعودی در شهریورماه دارد.

در حالی حجم نقدینگی در شهریورماه ۱۴۰۰ به یک رکورد تاریخی رسیده که آمار‌ها، نشان می‌دهد در ایستگاه پایانی تابستان امسال، ضریب فزاینده نقدینگی (خلق نقدینگی توسط بانک ها) به عدد ۷.۸۳۹ رسیده که نسبت به شهریورماه سال قبل و پایان سال گذشته، به ترتیب ۰.۷ و ۳.۵ درصد افزایش یافته است؛ هرچند باید یادآور شد که این تغییرات در ماه قبل از این گزارش یعنی مردادماه ۱۴۰۰، بیانگر رسیدن ضریب فزاینده نقدینگی به عدد ۷.۶۰۱ بوده که نسبت به مردادماه ۹۹ و پایان سال قبل، به ترتیب کاهش ۲.۱ و افزایش ۰.۳ درصد را به ثبت رسانده است.

از سوی دیگر، آمار منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان شهریورماه امسال، حجم پایه پولی به بیش از ۵۱۸۹ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم نسبت به شهریورماه سال گذشته، ۳۹.۵ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۹، ۱۳.۱ درصد افزایش داشته است، در حالی که این آمار در مردادماه امسال، (نسبت به مرداد ۹۹ و اسفندماه ۹۹) به ترتیب ۴۲.۱ و ۱۲.۴ درصد بوده است.

اجزای تشکیل دهنده نقدینگی بیش از ۴ هزار هزار میلیاردی

بررسی جزئیات آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان شهریورماه ۱۴۰۰، حجم نقدینگی ۴ هزار و ۶۷ هزار میلیارد تومانی شامل دو بخش پول و شبه پول است، به گونه‌ای که در بخش پول، حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، بیش از ۷۲۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۲۱.۳ درصد بیشتر شده است.

همچنین در این بخش (پول)، حجم سپرده‌های دیداری با رشد ۳۷.۵ درصدی نسبت به پایان تابستان سال گذشته، به بیش از ۷۴۳۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. در مجموع، حجم اسکناس و سپرده‌های دیداری در شهریورماه امسال، به بیش از ۸۱۶۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۳۵.۹ درصد افزایش دارد.

اما در بخش دوم یعنی شبه پول، بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهریورماه ۱۴۰۰، حجم شبه پول که شامل مواردی همچون سپرده‌های قرض الحسنه پس انداز، کوتاه مدت و ...، به بیش از ۳۲۵۱۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به شهریورماه سال قبل، ۴۱.۶ درصد بیشتر شده است.

تاثیر ناترازی برخی بانک‌ها در رشد نقدینگی
در کنار عواملی همچون کسری بودجه، کارشناسان اقتصادی به عامل مهمی به نام ناترازی بانک ها در افزایش حجم نقدینگی در سال های اخیر اشاره می کنند؛ موضوعی که در دوره جدید ریاست بانک مرکزی، از مسائل اصلی سیاست گذاری پولی است.

در این باره، صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، عصر دیروز در جلسه دوره‌ای با مدیران عامل بانک ها، با اشاره به ناترازی برخی بانک ها، تأکید کرد: بانک مرکزی نسبت به موضوع اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، همواره حساسیت داشته و رفع این مشکل که درخصوص برخی بانک ها، به ناترازی مزمن تبدیل شده، در دستور کار دارد و در این زمینه، اهتمام ویژه بانک‌های ذیربط ضروری است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: