۰

شمایل دو ایرانی در مهم‌ترین کلیسای ارامنه جهان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: شمایل نقش‌بسته در ورودی «اچمیادزین»، مهم‌ترین کلیسای ارامنهٔ جهان، متعلق به دو ایرانی است.
کد خبر: ۲۶۲۴۸۶
۱۲:۰۹ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: شمایل نقش‌بسته در ورودی «اچمیادزین»، مهم‌ترین کلیسای ارامنهٔ جهان، متعلق به دو ایرانی است.

 مرتضی رضوانفر در نشست بررسی «میراث مشترک ایران و ارمنستان» که به دعوت رایزنی فرهنگی ایران در شهر ایروان برگزار شد، گفت: «ارمنستان» در کتیبهٔ سه‌زبانهٔ داریوش هخامنشی در بیستون با نام ارمینه (به زبان پارسی و عیلامی) و اورارتو (به زبان اکدی) به عنوان یک ساتراپی یا استان ایران معرفی شده است.

این زبان‌شناس، ارمنستان را نخستین کشور جهان دانست که مسیحیت را به عنوان دین رسمی و توسط تیرداد سوم اشکانی در سال ۳۰۱ میلادی پذیرفته و گفت ۱۳ سال بعد روم باستان مسیحیت را به رسمیت شناخت.

او افزود: بر اساس اسناد ارمنی، پذیرفتن مسیحیت، مربوط به بیماری سخت تیرداد و شفا یافتن وی توسط گریگور روشنگر (اولین رهبر دینی ارامنه و از نسل سورنا سردار ایرانی) است، لذا شمایل این دو ایرانی بر ورودی کلیسای اچمیادزین که مهم‌ترین کلیسای ارامنهٔ جهان است، نقش بسته.

به گفته رضوانفر، شهر مذهبی اچمیادزین، تا سال ۱۹۴۵ میلادی به نام «ولاش‌آباد» نامیده می‌شد و به دست ولاش‌شاه (۱۱۷-۱۴۰میلادی) از دودمان پارتیان ایران بنا شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: کلیسای جامع اچمیادزین که در اسناد ایرانی به نام سه کلیسا نامیده شده، محل استقرار جاثلیق (پیشوای جامع) ارامنه است.

شمایل دو ایرانی در مهم‌ترین کلیسای ارامنه جهان

اچمیادزین محل اقامت مقامات عالی کاتولیک همه ارامنه و مرکز کلیسای رسالت ارمنی است. هر هفت سال، در این کلیسا دعای کریسمس مقدس برگزار می‌شود و هزاران نفر از زائران و پیروان برای این مراسم از نقاط مختلف جهان به اچمیادزین می‌آیند. این کلیسا علاوه بر جایگاه مذهبی، دارای ارزش‌های معماری نفیس است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: