۰

تشکیل ستاد عالی امر به معروف در قم

ستاد عالی امر به معروف و نهی از منکر استان قم با موضوع ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با حضور مدیران ارشد استانی در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت، برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۲۴۸۳
۱۱:۴۱ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، نشست ستاد عالی امر به معروف و نهی از منکر استان قم به ریاست آیت الله سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم و با حضور نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل دادگستری استان قم، دادستان قم، فرمانده نیروی انتظامی قم، جانشین فرمانده سپاه امام علی‌بن ابیطالب(ع) قم و سایر مدیران استانی در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

محمدرضا موحد دبیر قرارگاه ۱۹ دی، در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت قرارگاه ۱۹ دی پیرامون وضعیت عفاف و حجاب شهر قم پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای اسفند ۱۳۹۹ که کار قرارگاه شروع شده اقدامات خوبی انجام گرفته است که نتیجه آن هم افزایی و تعامل همه دستگاه های فعال در استان است.

وی افزود: محورهای عملیاتی که قرار شد قرارگاه در آن محورها کار کند عبارت از اماکن پرتردد، اماکن خاص مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، اقشار مستعد آسیب به خصوص دانش آموزان و دانشجوها، خانواده‌ها، افراد آسیب دیده، نما و منظر شهری، بقاع متبرکه و ادارات و دستگاه‌های دولتی هستند.

جانشین فرمانده سپاه قم با اشاره به فعالیت کمیته اقدامات سلبی در قرارگاه ۱۹ دی برای بحث عفاف و حجاب، گفت: کارگروه های زیر مجموعه کمیته اقدامات سلبی عبارت از کارگروه تذکر لسانی و فعالیت های ایجابی و ترویجی، اصناف، اماکن ورزشی، بوستان ها، آموزش و سبک زندگی است.

وی ادامه داد: مؤسسات و گروه های همکار کمیته اقدامات سلبی نیز عبارت از صدا و سیما، دفتر تبلیغات اسلامی، پلیس امنیت اخلاقی، کارگروه های قرارگاه ۱۹ دی، گروه حافظان حریم حرم، سازمان پارک‌ها، گروه شمیم عفاف، سپاه، بسیج، ستاد امر به معروف، مؤسسات کشوری، اداره ورزش و جوانان، اساتید حوزه و دانشگاه، پلیس اماکن، اداره کل حراست، سازمان فرهنگی شهرداری، آموزش و پرورش، دستگاه قضایی، تیپ ویژه امام صادق علیه السلام، اداره ارشاد و شهرداری و شورای شهر هستند.

موحد با بیان اینکه اجرای طرح با محوریت قرارگاه ثارالله، پلیس امنیت اخلاقی و پلیس اماکن است، گفت: مهمترین تصمیمات اتخاذ شده زمانبندی اجرای طرح در قالب تقویم ۳۰ روزه، اقدامات عملیات روانی در فضای مجازی، آموزش عوامل اجرایی طرح، اجرای همزمان اقدامات، حمایت انتظامی و قضایی، اجرای طرح در مناطق هد،، اجرای اقدامات همزمان ایجابی و سلبی، ایجاد گشتهای عملیاتی، گشت های صنوف واماکن و گشت های بوستان ها است.

دبیر قرارگاه ۱۹ دی افزود: گشت اصناف هم با نظارت بر فعالیت قهوه‌خانه‌ها، کافی شاپ‌ها، پوشاک فروشی‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، آرایشگاه های مردانه، باشگاه‌های ورزشی زنانه، گیم نت ها، کافی نت ها و البسه زیر زنانه در ۹ ماهه گذشته تذکرات لازم را داده که در برخی موارد هم منجر به پلمپ شده است.

وی ادامه داد: اخیرا کافه ها در قم زیاد شده است که برخی از آن‌ها مشکلات فرهنگی و اخلاقی را با خود به همراه دارند همچنین افزایش قابل توجه آرایشگاه‌های زنانه، و مدلینگ‌ها که مشکلاتی را در مسائل فرهنگی به وجود آورده است.

موحد با بیان اینکه بوستان های ما هم وضعیت خوبی ندارند، افزود: در بوستان های علوی و الغدیر چند هفته ای هست که برنامه های فرهنگی برگزار می شود و در بحث سالم سازی فضا کار شده و یک کارگروه بوستان تراز اسلامی را هم راه اندازی کردیم تا زیرساخت ها را برای برنامه های فرهنگی آماده کنند و حضور نیروهای انقلابی و بسیجی می تواند به سالم شدن فضای بوستان ها کمک کند.

وی گفت: همچنین برای جلوگیری از آسیب‌های باشگاه‌های ورزشی هماهنگی خوبی با اداره ورزش و جوانان انجام شده تا به فعالیت باشگاه ها نظارت کنند و در فضای مجازی هم پلیس فتا ورود کرده و امیدواریم با ورود استاندار جدید از ظرفیت اعتبارات دولتی هم بتوانیم برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بیشتر استفاده کنیم.

در ادامه محمود میرفیضی فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه مسئولیت کمیته رصد در قرارگاه ۱۹ دی بر عهده نیروی انتظامی است، گفت: رصد ما نشان می دهد عدم وجود شرایط ازدواج، تضعیف بنیاد خانواده‌ها، اختلاط فرهنگی، عدم آگاهی و نداشتن تحصیلات و هجمه دشمن به نسل جوان از عوامل بدحجابی هستند و ما امروز شاهد افزایش بد حجابی در میان بومیان و توزیع یکپارچه این فرهنگ در سطح شهر قم هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه دستگاه های متولی مبارزه با فرهنگ بد حجابی همسو نیستند و الزامات قانونی را رعایت نمی کنند، گفت: امیدواریم با حضور استاندار جدید در قم شاهد تحول و رفع مشکلات باشیم، البته که قوانین و مقررات موجود هم بازدارندگی کافی را ندارند و هزینه جرم پایین است.

وی با اشاره به ورود افراد با سن پایین در فضای مجازی و مشکلات فرهنگی فراوان این فضا گفت: متأسفانه فعالیت‌های جبهه دشمن بیشتر از ما است و در جبهه خودی هم افزایی و هماهنگی وجود ندارد و برای برخورد با برخی جرائم فرهنگی هیچ راهکاری اندیشیده نشده است.

سپس حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب دادستان قم با بیان اینکه فعالیت‌های قرارگاه ۱۹ دی باید نتیجه محور باشند نه فعالیت محور، اظهار کرد: اثر اقدامات ما باید ماندگار باشد و باید پیگیری کنیم که آیا نتیجه اقدامات ما باعث کم شدن ناهنجاری‌ها شده است یا خیر و گزارش‌های ما باید برای مردم محسوس و پذیرفتنی باشد.

وی با بیان اینکه افرادی که خودشان باید پاسخگو باشند در فضای مجازی به سمت مطالبه گری رفته اند، افزود: باید وظایف تقسیم بندی شود و هر دستگاه متولی یک امر باشد و اینطور نشود که چند دستگاه وظیفه نظارت را بر عهده داشته باشند.

دادستان قم وظیفه دستگاه قضایی را حمایت از مجموعه‌هایی که در مقوله‌های فرهنگی ورود داشته باشند دانست و گفت: این امر با تشکیل قرارگاهی در دادسرا پیگیری می‌شود و تمام ظرفیت دستگاه قضا را در حمایت از مجموعه‌هایی که کار فرهنگی انجام می دهند به کار گرفته ایم.

وی افزود: ما متأسفانه قوانین کافی برای جرائم فرهنگی نداریم و بد حجابی را در ذیل جریحه دار کردن عفت عمومی جرم انگاری می کنیم.

در ادامه حجت الاسلام تحریری مسئول قرارگاه دادسرای قم، گفت: این قرارگاه با فعال کردن سامانه گزارشات مردمی، حمایت از گروه های جهادی، تقویت و آموزش ضابطین قضایی، رسیدگی به حقوق عامه، ایجاد انسجام در همکاران قضایی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گام هایی را در این مسیر برداشته است.

مسئول قرارگاه دادسرای قم، ادامه داد: در بحث حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گروه‌هایی که در این موضوع کار می‌کردند گزارش‌شان به صورت فنی ارائه نمی شد و ما سامانه ای را در نرم افزارهای واتساپ و سروش و ایتا قرار دادیم تا گزارشات را به ما بدهند و در حدود ۲ هزار گزارش به همراه مستندات در سال گذشته برای ما ارسال و پیگیری شد.

همچنین در این نشست حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری و احمد امیرآبادی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی نیز به سخنرانی پرداختند و در پایان آیت الله سید محمد سعیدی در جایگاه رئیس این ستاد گزارش مبسوط هر دستگاه به علاوه ارائه راهکارهای مربوط به هر دستگاه برای مقابله با بدحجابی و ترویج عفاف و حجاب را برای جلسه آینده لازم و ضروری دانست.

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: