۰

۱۰ اشتباه مخرب در تربیت کودک که نتیجه عکس میدهد

هر پدر و مادری ممکن است کتا‌ب‌های زیادی در زمینه تربیت فرزند خوانده و تحقیقات بسیاری در زمینه نکات تربیتی انجام داده باشد، اما هنگام عمل نتواند آنچان که باید آن‌ها را به کار ببندد.
کد خبر: ۲۶۲۴۵۵
۱۵:۰۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مهارت تربیت فرزند یک مهارت اکتسابی است که با مطالعه و تجربه تقویت می‌شود. هر پدر و مادری بار‌ها از خود پرسیده که برای تربیت درست کودک چه باید کرد. اما همان‌طور که گفتیم تربیت صحیح نیازمند تجربه و تکرار است.
گاهی والدین با محبت یا سختگیری بیش از حد به اصلاح از آن‌سوی بوم می‌افتند. در ادامه چند مورد از این اشتباهات والدین در تربیت کودک را بررسی می‌کنیم.

برخی از اشتباهات مهم و رایج والدین در تربیت کودک

۱- اشتباهات والدین در تربیت کودک؛ ستایش کردن آن‌ها برای هرکاری که انجام می‌دهند

برخی والدین در راستای انجام ساده‌ترین کار‌ها از کودکان به صورت کلامی یا با تهیه جایزه قدردانی می‌کنند. به این ترتیب کودکان برای انجام هر کاری از پدر و مادرشان توقع تقدیر و هدیه خواهند داشت. بهتر است جایزه‌دادن یا تشویق را به انجام کار‌های سخت‌تر اختصاص دهید.

۲- انتخاب‌های زیادی در اختیارشان قرار می‌دهید

شاید فکر کنید با ارائه گزینه‌های بیشتر، در حق کودکتان لطف کرده‌اید. ذهن کودکان توانایی تحلیل چند گزینه را ندارد و بیشتر موجب پریشانی آن‌ها خواهد شد. فرض کنید قرار است شام را به انتخاب فرزندتان تهیه کنید. نام دو غذا را به او بگویید و بخواهید یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

۳- اشتباهات والدین در تربیت کودک؛ زیاده‌روی در فراهم کردن امکانات

زیاده‌روی در برآورده کردن نیاز‌های کودک، این تصور را در آن‌ها ایجاد می‌کند که احساس شادی در گرو خرید و امکانات بیشتر است. چنین کودکانی به افرادی همیشه ناراضی تبدیل خواهند شد.

۴- اشتباهات والدین در تربیت کودک؛ محافظت بیش از حد در برابر ناکامی‌ها

این مورد یکی از رایج‌ترین اشتباهات والدین در تربیت کودک است. فرض کنید قوانینی را برای ساعات بازی آن‌ها در نظر گرفته‌اید و کودک از آن‌ها مطلع است. هنگامی که فرزندتان از قوانین سرپیچی می‌کند باید عواقب آن را نیز تجربه کند. در غیر اینصورت شما نباید از بی‌اعتنایی کودک به قوانین تعجب کنید. «از دست دادن» بخشی از فرایند یادگیری و کسب تجربه است که نباید آن را کودک دریغ کنید.

۵- اجتناب از دادن اطلاعات مهم (مانند مسائل جنسی)

ممکن بعضی از پدر و مادر‌ها تصور کنند با دور نگهداشتن فرزندانشان از اینگونه مسائل آن‌ها را نجات می‌دهند. اما این نا آگاهی کودکان را در معرض سوءاستفاده‌های جنسی قرار می‌دهد. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید بهتر است از مشاور کمک بگیرید.

۶- سختگیری زیاد درمورد اشتباهات کودک

اگر شما هم از والدین سختگیر هستید این بخش را با دقت بخوانید. گاهی والدین با این توجیه که موفقیت فرزندشان را می‌خواهند درباره استباهات آن‌ها بسیار سختگیری می‌کنند. شاید این کار به صورت مقطعی موجب موفقیت آن‌ها شود، اما در طولانی مدت اثر مخربی دارد. این کودکان در آینده افرادی کمال‌گرا خواهند شد.

چنین افرادی خود در صورت اشتباه خود را به شدت سرزنش کرده و احساس پوچی و بی‌ارزشی خواهند کرد. یک نکته مهم این است که مهارت نه گفتن را به کودک خود آموزش بدهید.

۷- انتظارات غیر واقعی والدین کودک را سردرگم می‌کند

انتظارات خود از کودکتان را با توجه به سن و توانایی‌های او تطبیق دهید. اگر از کودک ۲ ساله می‌خواهید اتاقش را به هم نریزد یا از کودک ۵ ساله انتظار رفتار منطقی دارید، توقعات بی‌جایی هستند. این انتظارات کودک را آشفته و کلافه کرده و خود شما را خسته می‌کنند.

۸- یک اشتباه بزرگ؛ کتاب نخواندن برای کودکان کوچک‌تر

یکی از بهترین روش‌های تربیت کودک خواندن کتاب برای اوست. داستان خواندن برای کودکان مهارت گوش دادن، تمرکز و تخیل را در آن‌ها تقویت می‌کند. مهارت‌هایی که با تماشای برنامه‌های تلویزیونی نمی‌توان کسب یا تقویت کرد. کتاب خواندن برای کودکان آن‌ها را برای گوش دادن به درس در مدرسه نیز آماده کند.

۹- سوءاستفاده از شرم یا بی‌مهری

هرگز فرزندتان را تهدید نکنید که ممکن است او را به خاطر اشتباهاتش دوست نداشته باشید. ترساندن او از عواقب رفتار بد یا شرم‌زده کردنش اشتباه بزرگی است. چنین کاری تنها در کوتاه مدت موثر است و در نهایت کودک اهمیتی به عواقب کارش نخواهد داد.

۱۰- مشغول کردن مدام کودک

برخی از والدین تمام وقت کودک را با فعالیت‌های گوناگون پر می‌کنند. چنین والدینی سعی دارند با این کار فرزندشان را از اشتباهات دور نگه دارند. اما این روش در اکثر مواقع کودکان را خسته و دلزده می‌کند.

همچنین والدینی که اجازه سر رفتن حوصله را به فرزندانشان را نمی‌دهند جلوی شکوفایی خلاقیت آن‌ها را می‌گیرند. کودکی که حوصله‌اش سر می‌رود یاد می‌گیرد چگونه خودش را سرگرم کند. بسیار از بازی‌ها و سرگرمی‌های کودکانه به همین ترتیب ابداع شده‌اند.

منبع:مجله کوروش

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: