۰

ابلاغ آئین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان

رئیس اداره آموزش‌های عمومی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید برای اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن گفت:‌ از تغییرات آن می‌توان به پرداخت صددرصد هزینه تحصیل سه ردیف اول مشمولان این طرح اشاره کرد.
کد خبر: ۲۶۲۴۳۵
۱۰:۴۳ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس اداره آموزش‌های عمومی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید برای اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن گفت:‌ از تغییرات آن می‌توان به پرداخت صددرصد هزینه تحصیل سه ردیف اول مشمولان این طرح اشاره کرد.

رحمان دهقانی، رئیس اداره آموزش‌های عمومی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید کمک‌هزینه تحصیل به حافظان و قاریان قرآن گفت:‌ با توجه به بازنگری سالانه آیین‌نامه و برخی ابهامات و موضوعات دیگر، که در آیین‌نامه سال قبل وجود داشت، تصمیم گرفته شد تا تغییراتی در آن لحاظ شود. این تغییرات پس از بررسی در جلسات کارشناسی تدوین و به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شد و پس از بررسی مجدد، سرانجام این تغییرات در صد و شانزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که ۱۷ مرداد امسال برگزار شد، به تصویب رسید.

وی افزود: از جمله تغییرات می‌توان به برداشتن تفکیک شهریه‌ای، که در بخش شهریه ثابت و متغیر در نظر گرفته شده بود، اشاره کرد. بر همین اساس سه ردیف اول جدول ماده یک از صددرصد شهریه، ردیف‌ چهارم از ۷۰ درصد و ردیف پنجم از ۵۰ درصد کل شهریه ثابت و متغیر بهره‌مند خواهند شد. این ردیف‌ها بر اساس سطح مدارک تخصصی که دریافت کرده‌اند، تعیین شده است. به عنوان مثال ردیف چهارم و پنجم شامل حافظان ۱۰ جزء، نفرات اول تا سوم مسابقات استانی حفظ کل و قرائت سازمان اوقاف و دارندگان گواهینامه تخصصی مدرسی درجه سه روش تدریس قرآن است.

دهقانی تصریح کرد: با توجه به اینکه از سال گذشته رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اضافه شده است، لازم بود در این آیین‌نامه جایگاهی برای آنها در نظر گرفته شود. بر همین اساس رتبه‌های اول تا سوم مسابقات بین‌المللی ترتیل، که مورد تأیید ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور باشد، به ردیف سوم ماده یک این آیین‌نامه اضافه شده است. همچنین دارندگان رتبه اول تا سوم رشته ترتیل در مسابقات کشوری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه به مشمولان ردیف چهارم ماده یک اضافه خواهند شد.

رئیس اداره آموزش‌های عمومی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی کمک‌هزینه‌ تحصیلی به دانشجویان، گفت: این افزایش متناسب با اضافه شدن شهریه دانشگاه‌ها بوده است. همچنین این کمک‌هزینه در هر مقطع تحصیلی سقف معینی دارد، به طوری که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ۱۴۰۱ در مقطع دکترا ۱۵۳ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۴۰ میلیون ریال و نیز در مقاطع کارشناسی و کاردانی ۳۰ میلیون ریال کمک‌هزینه مشخص شده است. از سال قبل پیش‌بینی شد دانشجویانی که در دوره‌های روزانه در دانشگاه‌های سراسری و دولتی تحصیل می‌‌کنند نیز از کمک‌هزینه تحصیلی برخوردار شوند. این موضوع در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۰ درصدی همراه بود. بر همین اساس در هر نیم‌سال تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکترا ۱۷ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۱۴ میلیون ریال، کارشناسی ۱۲ میلیون ریال و کاردانی ۱۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

دهقانی به در نظر گرفتن شرط معدل برای بهره‌مندی دانشجویان از این کمک‌هزینه در آیین‌نامه قبلی اشاره و اظهار کرد:‌ قبلاً شرط معدل برای دریافت کمک‌هزینه‌ها مشخص شده بود و دانشجویان برای بهره‌مندی از سقف کامل آن باید معدل ۱۶ یا بالاتر در هر نیم‌سال را کسب می‌کردند و در غیر این صورت ۱۰ درصد از میزان شهریه کاهش می‌یافت. در آیین‌نامه جدید این شرط برداشته شده اما شرط مشروطی به قوت خود باقی است، یعنی افرادی که در زمره افراد مشروط قرار بگیرند به ازای هر نمره کمتر از معدل مصوب، ۲۰ درصد از سقف شهریه معین‌شده آنها کاسته خواهد شد.

رئیس اداره آموزش‌های عمومی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ضمن توصیه به دانشجویان مشمول دریافت کمک‌هزینه تحصیلی برای ارائه به موقع مدارک، بیان کرد: قبلاً برخی از مشمولان این طرح با تأخیر به ارائه مدارک اقدام می‌کردند و گاهی مدارک چند نیم‌سال تحصیلی را همزمان ارائه می‌دادند. در آیین‌نامه جدید مقرر شده است که اعتبارات سال ۱۴۰۰ فقط برای سال‌های تحصیلی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ لحاظ شود و ارائه مدارک مربوط به سال‌های پیش از آن پذیرفته نخواهد شد. همچنین در آیین‌نامه جدید هر فرد در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مجاز به استفاده از کمک‌هزینه تحصیلی است، اما قبلاً اگر هر فرد مشمول در دو رشته همزمان تحصیل می‌کرد، در هر دوی آنها از کمک‌هزینه بهره‌مند می‌شد.

آئین نامه

دهقانی در مورد بودجه تعیین‌‌شده برای کمک‌هزینه تحصیل قاریان و حافظان قرآن در سال ۱۴۰۰ بیان کرد:‌ کمک‌هزینه تحصیلی قاریان و حافظان قرآن ردیف بودجه مجزا دارد و این بودجه برای امسال حدود پنج میلیارد تومان است.‌ البته در سنوات گذشته سازمان اوقاف و امور خیریه از بودجه اختصاصی خود نیز برای این طرح استفاده می‌کرد.

وی به پیشینه اعطای کمک‌هزینه تحصیلی به قاریان و حافظان قرآن اشاره و اظهار کرد: این امر بعد از طرح مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن برنامه‌ریزی شد و بر اساس بند «ک» ماده بیستم قانون برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید. شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم در جلسه چهاردهم، که در سال ۱۳۹۰ برگزار شد، آن را به سازمان اوقاف ابلاغ کرد. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تحصیل قاریان و حافظانی که مشمول این طرح می‌شدند رایگان بود، اما در سال ۱۳۹۴ براساس محدودیت‌ منابع و دلایل دیگر و به منظور ساماندهی سطوح مختلف برای بهره‌مندی از این تسهیلات، درصدبندی انجام شد و براساس آن مشمولان این هزینه‌ها در پنج ردیف پیش‌بینی شدند و شهریه ثابت و متغیر مشمولان درصدبندی شد. از ردیف اول تا سوم، که شامل دارندگان مدارک درجه یک استادی، حافظان کل و نفرات اول تا سوم مسابقات بین‌المللی و مسابقات کشوری بودند، صددرصد شهریه را دریافت می‌کردند، اما ردیف‌های چهارم و پنجم فقط از بخشی از شهریه ثابت و متغیر بهره‌مند می‌شدند.

گزارشی از ۱۰ سال اجرای آیین‌نامه

دهقانی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ مجموعاً ۳۸۶۴ نفرپرداخت از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. این آمار در سال ۹۰، که سال اجرای اول طرح بود، ۵۹ نفر و در سال ۹۹ نیز ۳۳۱ نفر بود. دانشجویان مقطع دکترا با بهره‌مندی ۱۳۴۴ نفر بیشترین بهره‌مندی را از این آیین‌نامه داشتند و ۲۰۰۱ نفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد، ۴۹۰ نفر در مقطع کارشناسی و ۲۹ نفر در مقطع کاردانی از این تسهیلات بهره بردند. همچنین ۴۶ درصد دانشجویان با دارا بودن مدرک تخصصی حفظ، ۳۸ درصد با داشتن مدرک حفظ سازمان سنجش، ۱۱ درصد از طریق داشتن رتبه برتر در مسابقات کشوری و استانی، چهار درصد با مدرک تخصصی قرائت و نیز دو درصد با کسب رتبه برتر در مسابقات بین‌المللی از کمک‌هزینه تحصیلی استفاده کرده‌اند. بنابر این دارندگان مدرک تخصصی حفظ بیشتر از بقیه از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

وی در پایان در مورد دانشگا‌ه‌های محل تحصیل این افراد گفت: ۱۵۶۷ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده‌اند و ‌دانشگاه شبانه با ۷۸۸ نفر در رتبه دوم قرار دارد و نیز دانشگاه غیرانتفاعی با ۶۸۰ نفر و‌ پیام نور با ۵۵۰ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین دانشجویان دانشگاه‌های روزانه، علمی ـ کاربردی و ... نیز از این تسهیلات بهره برده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: