۰

توصیه رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) درباره حجاب دختران

کتاب‌های درسی دختران باید با بقیه تفاوت داشته باشد و به سوالات آنها از جمله بلوغ، حجاب و نکاح و موارد مشابه پاسخ داده شود.
کد خبر: ۲۶۲۲۸۲
۱۵:۲۷ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار خانم انسیه خزعلی، معاون امور زمنان رییس جمهور با بیان اینکه مشکلات و مسائل مربوط به زنان بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، هنوز حل نشده بلکه به سمتی حرکت می‌کنیم که با اهداف انقلاب سازگاری ندارد، گفت: در گام دوم انقلاب واقعاً باید برای حل مسائل و مشکلات مربوط به زنان قدم‌های اساسی برداریم.

وی با تاکید بر اینکه دین اسلام برای مقام زن ارزش بالایی قائل است، افزود: برخی شبهه‌هایی ایجاد می‌کنند مبنی بر اینکه اسلام برای زن ارزش قائل نیست و زن را درجه دو می‌داند. برخی افراد در این زمینه نسبت‌های نادرستی به دین دادند تا به اهداف خود برسند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: درباره زنان، مساله‌ای نمانده که فقه و دین ما برای آن پاسخ درست و منطقی نداده باشد، اما این پاسخ‌ها بطور شایسته به جامعه عرضه نشده است.

وی با اشاره به برخی سوالات در زمینه عدالت جنسیتی در باب احکام، به قانون ارث اشاره کرد و گفت: در ذهن جامعه ما جا افتاده که احکام اسلامی بر مبنای عدالت است اما برخی این سوال را می‌پرسند که اگر بر مبنای عدالت است چرا زن نصف مرد ارث ببرد؟ چرا شهادت دو زن به اندازه شهادت یک مرد است؟ ما در مرکز فقهی ائمه اطهار (س) گفتیم این فکر غلط است، احکام ملاک‌های دیگری دارند. اگر زن نصف مرد ارث می‌برد ربطی به قانون عدالت ندارد که ما عدالت شاخص قرار بدهیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار ادامه داد: امیدواریم این دولت بتواند روی این تغییر ذهنیت کار کند. لازمه این کار برگزاری‌ نشست‌هایی در دانشگاه‌ها و مجلس و دولت است تا باور غلطی که در کنج ذهن تمام بانوان ما شکل گرفته را اصلاح کنیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: اسلام امر به عدالت می‌کند ولی بسیاری از احکام را داریم که نمی‌توان گفت بر پایه عدالت بنا شده بلکه موارد دیگری در آن دخیل بوده است. مثلاً اسلام می‌گوید اگر جایی را شک کردید پاک است یا نجس، پاک است. این بر چه اساسی است؟ بر اساس عدالت است؟ بنابراین این حکم ربطی به مقوله عدالت ندارد. در اسلام احکام زیادی این چنینی داریم.

وی افزود: برای زن کرامت بسیاری قائل شده است و حتی در برخی موارد کرامتی که برای زن قائل شده به مراتب بیشتر از کرامتی است که برای مرد قائل شده است. به عنوان مثال به مرد می‌گوید برو جهاد و به زن می‌گوید کرامت تو اقتضا نمی‌کند که جهاد بروی. به مرد می‌گوید قضاوت کن و در دادگاه بنشین، دادگاه خطر و هیجان و اضطراب دارد، اما آرامش و کرامت زن باید محفوظ بماند و می‌گوید بر تو لازم نیست. باید واقعاً این باور را اصلاح کنیم، اگر این باور غلط را اصلاح کردید بسیاری از سوالات پاسخ داده خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سوال که چرا در زمینه حجاب روز به روز آسیب پذیرتر می‌شویم؟ گفت: البته تبلیغات دشمن در این زمینه موثر است اما باید حجاب را با ذهن امروزی دخترها و با ادبیات امروزی تبیین کنیم.

وی افزود: برخی شبهه کردند که حجاب را آخوندها درآوردند، اصلاً در قرآن حجاب نیست. باید این قبیل موارد را در ذهن جامعه اصلاح کنیم و به این سمت حرکت کنیم که آیات حجاب در کتابهای درسی بیاید. کتاب‌های درسی دختران باید با بقیه تفاوت داشته باشد و به سوالات آنها از جمله بلوغ، حجاب و نکاح و موارد مشابه پاسخ داده شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز فقهی ائمه اطهار درباره حجاب و پاسخ به شبهات آن ، گفت: مساله حجاب باید به طور دائم در جامعه مطرح شود و منحصر به هفته خاصی نباشد. آموزش و پرورش، دانشگاه، مجلس، صدا و سیما و تمام دولت باید مسأله حجاب را به خوبی و با بیان روز و دلنشین برای بانوان بیان کنند.

وی تاکید کرد: بها دادن به بانوان از شاخصه‌های مهم انقلاب است به طوری که رشد علمی بانوان در بعضی موارد بیشتر از مردهاست. انقلاب زمینه رشد و تکامل علمی و سیاسی بانوان را فراهم کرد و بحمدالله به صحنه آمدند، ولی چرا باید از جهت دینی امروز احساس کنیم که بانوان رشدی نکردند؟ چه بسا خدای ناکرده دارند عقب‌گرد می‌کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: حوزه، نهادهای فرهنگی، دولت، سازمان تبلیغات و این همه نهادهایی که بودجه‌های فرهنگی کلان دارند باید به مساله بانوان توجه ویژه داشته باشند. اگر بانوان از دست بروند انقلاب ضربه‌ی بزرگی می‌خورد، امام همان اوایل می‌فرمودند زن ها نقش موثرتری نسبت به مردان در پیروزی انقلاب داشتند. الآن هم اگر این قشر را از دست بدهیم انقلاب ضربه می‌خورد. من با اینکه در وزارتخانه زن را مجبور کنند که حتماً باید با چادر بیاید موافق نیستم، ولی برایشان برنامه بگذارید و ما در مرکز فقهی ائمه اطهار آمادگی داریم برای رفع شبهات و پاسخ به سوالات کارمندان زن با دولت همکاری کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: