۰

۵ تکنیک‌ برای کنترل مسلمانان اویغور در چین

یک موسسه استرالیایی در گزارشی، حکومت چین را به آزار، تعقیب و جاسوسی از اقلیت اویغور در استان سین کیانگ در غرب این کشور متهم کرده است.
کد خبر: ۲۶۱۷۹۴
۱۶:۴۱ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک موسسه استرالیایی در گزارشی، حکومت چین را به آزار، تعقیب و جاسوسی از اقلیت اویغور در استان سین کیانگ در غرب این کشور متهم کرده است.

 انستیتو سیاستگذاری راهبردی استرالیا (ASPI) که از سالها پیش عملیات رسانه‌ای و روانی چین علیه مسلمانان اویغور را رصد و ثبت می‌کند در یک گزارش ۸۲ صفحه‌ای قسمتی از این عملیات را افشا کرده است. چین از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و بیگاری کشیدن از جمعیت زیادی از آنان در مزارع پنبه متهم است. براساس شواهد موجود، حتی استفاده از حجاب اسلامی یا استفاده از فیلترشکن برای ورود به نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی در تلفن همراه نیز به دستگیری و انتقال به زندان یا اردوگاه کار اجباری منجر می‌شود.

در گزارش موسسه ASPI ده‌ها مورد از دستگیری‌ها و حبس‌های بدون محاکمه و بدون اطلاع خانواده در استان مسلمان نشین سین کیانگ آورده شده است. براساس این گزارش، دولت چین از تابستان ۲۰۱۶ تا تابستان ۲۰۷ مجموعاً ۱,۸۶۹,۳۱۰ مسلمان اویغور را به جرم استفاده از یک نرم‌افزار انتقال فایل به نام «زاپیا» مجازات کرده است.

رفتار چین با اقلیت‌ اویغور در سین کیانگ، باعث بروز هشدار توسط عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌های فعال شده است به طوریکه میشله باشله رییس نهاد حقوق بشری سازمان ملل بارها از این کشور خواسته اجازه دهد کارشناسان این نهاد وارد استان سین کیانگ شوند که البته این درخواست با مخالفت حزب کمونیست چین مواجه شده است.

به طور کلی موسسه ASPI چین را به اتخاذ تکنیک‌های بدوی و ظالمانه علیه اقلیت اویغور متهم کرده که ۵ تکنیک از همه رایج‌تر است. بازداشت فله‌ای، کار اجباری به خصوص در مزارع پنبه، جاسوسی و نظارت شدید حتی در خانه، تبلیغات شدید و دیوانه‌کننده سیاسی و عقیدتی و در آخر پروژه عقیم‌سازی زنان و کنترل جمعیت در استان سین کیانگ است.

براساس این گزارش، یک نفر از حزب همواره در خانه فرد مظنون حضور دارد و حتی شب‌ها نیز در خانه آنها به سر می‌برد تا کوچکترین وقایع و تحرکات آنها را دیده و گزارش کند. بسیاری از مسلمانان اویغور باید در مراسم مختلف حکومتی از جمله احترام به سرود ملی و پرچم و نیز کلاس‌های سیاسی و عقیدتی حاضر شوند و وفاداری خود را به حزب کمونیست چین ثابت کنند.

گفتنی است چین موسسه استرالیایی ASPI را به توطئه علیه خود متهم و اعلام کرده این گروه از حقوق بشر به عنوان ابزاری پوششی برای اهداف غیرقانونی خود سوءاستفاده می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: