۰

وام ۴۵۰میلیون‌تومانی قانون جهش تولید مسکن+ جزئیات

عضو کمیسیون عمران مجلس از پرداخت وام ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی در قانون جهش تولید خبر داد و گفت: این وام برای تهران ۴۵۰میلیون تومان با سود ۱۲درصدی است.
کد خبر: ۲۶۱۴۴۳
۱۵:۲۶ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، عضو کمیسیون عمران مجلس از پرداخت وام ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی در قانون جهش تولید خبر داد و گفت: این وام برای تهران ۴۵۰میلیون تومان با سود ۱۲درصدی است.

 اقبال شاکری در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) با یادآوری این‌که مطابق قانون بانک‌ها موظف هستند برای ساخت‌وساز مسکن (قانون جهش تولید مسکن) سالانه 20 درصد تسهیلات پرداخت کنند، اظهار کرد: برای امسال (1400) این رقم 360هزار میلیارد تومان است که برای سال‌های بعد با توجه به تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مبلغ تسهیلات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تأکید بر این‌که بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات هستند و در صورت عدم همراهی مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد، افزود: متأسفانه بانک‌ها سرکش هستند و به‌سادگی زیر بار انجام قوانین نمی‌روند، با توجه به همین مسئله به وزیر اقتصاد پیامک زدم که برای ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن بانک‌ها را سرخط بیاورد.

وی با اعلام این‌که در قانون جهش تولید مسکن تسهیلات 200 تا 450 میلیون تومانی پرداخت خواهد شد در پاسخ به پرسش تسنیم درباره سود و دوره بازپرداخت این وام‌ها گفت: سود وام مذکور متغیر و از 5 تا 12 درصد است، به‌عبارت دیگر بسته به منطقه‌ای که وام پرداخت می‌شود سود آن نیز متفاوت است و در تهران وام 450میلیون تومانی با سود 12درصدی پرداخت خواهد شد.

وی با بیان این‌که دوره بازپرداخت این تسهیلات 20ساله است،‌ ادامه داد: واحدهای قانون جهش تولید طی دو سال ساخته می‌شوند و پس از تحویل به متقاضیان واجد شرایط بازپرداخت تسهیلات طی 18 سال آغاز خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری این‌که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است ثبت‌نام قانون جهش تولید هفته آینده آغاز می‌شود در پاسخ به پرسش مبنی بر این‌که چه تضمینی وجود دارد سازندگان در بازه زمانی 2ساله واحدها را تکمیل کنند و اتفاقات مسکن مهر (طولانی شدن روند ساخت) تکرار نمی‌شود،‌ اضافه کرد: به نکته بسیار مهمی اشاره کردید،‌ وزارت راه و شهرسازی باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کند و در قراردادهای ساخت مسکن تمام مؤلفه‌ها از جمله ریسک افزایش قیمت و... در نظر گرفته شود.

شاکری بیان کرد: در قانون جهش تولید مسکن قرار است بنیاد مسکن،‌ ستاد اجرایی،‌ بنیاد مستضعفان و... ساخت‌وساز را انجام دهند که در صورت تأخیر در ساخت واحد استفاده از ابزارهایی مانند دستور جلب سخت‌تر می‌شود.

وی همچنین از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با 4 تا 5 سازنده بزرگ کار را شروع می‌کند و این سازندگان نیز از انبوه‌سازان و شرکت‌های کوچک‌تر برای ساخت واحدها استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به برنامه خوب وزارت راه برای ساخت واحدها گفت: بر اساس اعلام وزارت راه در سال اول ساخت 2میلیون مسکن و در سال دوم نیز ساخت 2میلیون دیگر آغاز می‌شود، به این ترتیب در 4 سال دولت سیزدهم 4میلیون مسکن ساخته می‌شود که می‌تواند تأثیر مناسبی در بازار مسکن داشته باشد.

وی توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم قیمت‌ها مانند قبل رشد نداشته باشد و در حد متعادلی افزایش قیمت مسکن داشته باشیم، ضمن این‌که با ابزارهای دیگر از جمله مالیات بر عایدی سرمایه می‌توانیم بازار مسکن را بیش از پیش کنترل کنیم.

مجتبی عزیزی مدیر کنفرانس BIM نیز با بیان این‌که "در زمان حاضر حدود 30 شرکت خدمات مربوط به BIM را ارائه می‌کنند"، اظهار کرد: فناوری مذکور هزینه ساخت‌وساز‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اهمیت این فناوری، وزارت راه و شهرسازی و مناطق آزاد BIM را گسترش داده‌اند و امروز بدنه جامعه مشاوران و پیمانکاران با مزیت‌های این فناوری آشنا شده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که کشور نیازمند ساخت‌وساز هوشمند برای کاهش هزینه‌هاست، افزود: شهرداری تهران به استفاده از BIM ورود پیدا کرده است؛ اقدامی که فرآیندهای ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد، به‌عنوان مثال صدور برخی مجوزها تا چند ماه زمان می‌برد اما با استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساخت یا همان BIM این زمان به 2 دقیقه کاهش خواهد یافت.

وی از برگزاری چهارمین کنفرانس مدل‌سازی اطلاعات ساخت طی روزهای 27 تا 29 مهرماه امسال به‌صورت مجازی خبر داد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: