۰

به کمک این ۵ نکته امنیت گوشی اندرویدی‌ خود را ارتقا دهید

اگر درباره‌ی آلوده شدن گوشی خود به بدافزار نگران هستید، شاید یکی از راه‌های منطقی نصب اپلیکیشن‌های آنتی‌ ویروس روی گوشی اندرویدی‌تان باشد. اپ‌های امنیتی بسیاری به‌صورت رایگان یا پولی وجود دارند که فارغ از سخت افزار گوشی امنیت آن را تامین می‌کنند. البته می‌توان به ویژگی‌های امنیتی مانند Play Protect گوگل هم اتکا کرد.
کد خبر: ۲۶۱۳۹۷
۱۶:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، اگر درباره‌ی آلوده شدن گوشی خود به بدافزار نگران هستید، شاید یکی از راه‌های منطقی نصب اپلیکیشن‌های آنتی‌ ویروس روی گوشی اندرویدی‌تان باشد. اپ‌های امنیتی بسیاری به‌صورت رایگان یا پولی وجود دارند که فارغ از سخت افزار گوشی امنیت آن را تامین می‌کنند. البته می‌توان به ویژگی‌های امنیتی مانند Play Protect گوگل هم اتکا کرد.

 متاسفانه به‌دلیل محبوبیت سیستم عامل اندروید و تعداد بالای کاربران آن، رشد روز افزون بدافزارهای اندرویدی را شاهد هستیم و با توجه به همین موضوع، نمی‌توان هیچ یک از دو راه‌کار اشاره شده را به‌عنوان راه‌حلی ۱۰۰ درصدی در نظر گرفت.

اما در ادامه شما را با روش‌هایی برای بررسی امنیت گوشی اندرویدی‌تان آشنا خواهیم کرد که می‌توانند تا حد زیادی در این راه به کمک‌تان بیایند:

اپلیکیشن آنتی ویروس گوشی خود را بررسی کنید

بی‌شک مهم‌ترین ویژگی امنیتی یک اپلیکیشن امنیتی اندرویدی، قابلیت تشخیص و قرنطینه‌ی خطرهای احتمالی پیش از ایجاد هرگونه آسیب به دستگاه است.

برای آزمایش کارایی سرویس‌های محافظ گوشی خود می‌توانید از یک ابزار رایگان به‌نام F-Secure AV Test استفاده کنید. این ابزار با استفاده از فایل تست ضد بدافزار توسعه داده شده توسط EICAR (انیستیتو اروپایی تحقیقات آنتی ویروس رایانه) به بررسی چگونگی کار کردن اپ‌های امنیتی روی گوشی شما می‌پردازد.

در واقع فایل تست توسعه داده شده توسط EICAR به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌عنوان یک ویروس شناسایی شود، اما واقعا ویروس نیست و کاملا بی‌خطر است.

پس از نصب و باز کردن اپ F-Secure AV Test از طریق پلی‌ استور، اگر اپلیکیشن امنیتی موجود روی گوشی شما قابلیت محافظت لحظه‌ای را داشته باشد، باید فوری دست‌ به‌کار شود و AV Test را مسدود کند. اما اگر اپ شما از این قابلیت بهره نمی‌برد، می‌توانید به‌صورت دستی گوشی را اسکن کنید و پس از آن باید کد مخرب (جعلی) توسط دستگاه شما تشخیص داده شود.

به کمک این ۵ نکته امنیت گوشی اندرویدی‌ خود را ارتقا دهید

اگر پس از اسکن گوشی هم هیچ اخطاری را مشاهده نکردید، باید بدانید که اپلیکیشن امنیتی مورد نظر شما توان تشخیص این خطر احتمالی را نداشته و باید اپ کارآمدتری را انتخاب کنید.

تنظیمات گوشی خود را بررسی کنید

فعال کردن ویژگی‌های ناامن یا غیر فعال کردن ویژگی‌های امن اندروید یکی از راه‌های دیگری است که امنیت گوشی شما را در معرض خطر قرار خواهد داد و به‌گونه‌ای که شاید متوجه هم نشوید، حریم خصوصی شما را نقض خواهد کرد.

برای تشخیص و رفع این نوع آسیب‌پذیری‌ها، می‌توانید از اپ رایگان SAFE Me استفاده کنید. این اپ که توسط کمپانی امنیت سایبری Lucideus و با هدف افزایش آگاهی از تهدیدات آنلاین توسعه داده شده، گوشی شما را اسکن می‌کند و بر اساس تنظیمات فعلی به آن امتیاز «اطمینان» می‌دهد.

برای تفکیک محتوای یافت شده توسط این اپ، آیکن وسط از گزینه‌های موجود در نوار پایین اپ را انتخاب کنید.

به کمک این ۵ نکته امنیت گوشی اندرویدی‌ خود را ارتقا دهید

در تب Device، گزینه‌هایی که به‌درستی فعال یا غیر فعال کرده باشید با علامت سبز مشخص خواهند شد. برای مثال، باید گزینه‌های Screen Lock و Device Encryption را فعال کرده باشید، اما Location Services یا Show Password نباید فعال باشد.

به‌همین شکل، در تب Connection هم اگر گزینه‌های USB Debugging، بلوتوث یا NFC را فعال کرده باشید، ضربدر قرمز برای شما نمایش داده خواهد شد. با انتخاب هر یک از عنوان‌ها، اطلاعات بیشتری درباره‌ی خطرها به شما ارائه می‌شود و می‌توانید از همان قسمت وارد تنظیمات دستگاه شوید تا آسیب‌پذیری‌ها را برطرف کنید.

البته قبل از استفاده از این اپ، باید ثبت‌نام و ایمیل خود را تایید کنید. این کار به SAFE Me اجازه می‌دهد بررسی کند آیا داد‌ه‌های شما در فضای دارک‌وب منتشر شده‌اند یا خیر. با انتخاب آیکن incognito می‌توانید این موضوع را بررسی کنید.

همچنین، این اپ ۱۰۰ دوره‌ی رایگان در حوزه‌هایی مانند استفاده از رمزعبور، کلاه‌برداری از طریق تماس، سرقت سیم‌کارت و … را ارائه می‌کند. هر یک از این دوره‌ها شامل محتوای ویدیویی است که به‌همراه مجموعه پرسش‌های کوتاهی تلاش دارند دانش شما را در حوزه‌ امنیت ارتقا دهند.

مجوز دسترسی اپ‌ها را کنترل کنید

اندروید به‌صورت بومی ویژگی مدیریت مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌کند تا به کاربر کمک کند از دسترسی اپ‌های غیر قابل اطمینان به داده‌هایش جلوگیری کند. این ویژگی در اندروید ۶ و بالاتر قابل دسترسی است.

برای بررسی میزان دسترسی اپلیکیشن‌ها می‌توانید از منوی تنظیمات وارد بخش Apps شوید و در بخش Advanced به گزینه‌ی Permission manager توجه کنید. البته در بعضی از گوشی‌ها ممکن است مورد آخر با نام App permissions شناخته شود.

گرچه این ویژگی بسیار مفید است، اما در واقع ویژگی مدیریت دسترسی‌ها بسیار ابتدایی است. برای مدیریت بهتر مجوز دسترسی اپ‌ها و مشاهده‌ی خطرهای احتمالی، می‌توانید از App Permission Dashboard استفاده کنید.

این اپ رایگان از یک جدول ساده برای مشخص کردن دسترسی هر اپ استفاده می‌کند. دسترسی‌هایی که توسط این اپ بررسی می‌شوند شامل این موارد است: خواندن گزارش تماس‌، ضبط صدا، دسترسی به مخاطبین، دوربین، موقعیت مکانی و ارسال پیامک.

با انتخاب نام هر اپ در تنظیمات App Permission Dashboard، می‌توانید هر نوع دسترسی ناخواسته را غیر فعال یا حتی اپلیکیشن را حذف کنید.

به کمک این ۵ نکته امنیت گوشی اندرویدی‌ خود را ارتقا دهید

با استفاده از این اپ، شما می‌توانید اطلاعات را در قالب دسترسی‌ها یا اپ‌ها فهرست‌بندی کنید. همچنین، می‌توانید اپ‌های از پیش نصب شده را هم به فهرست اضافه کنید. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق App Permission Dashboard به‌صورت صفحه گسترده هم قابل دسترس هستند تا کاربران بتوانند سابقه‌ای از مجوز دسترسی اپ‌های خود در اختیار داشته باشند.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی اپ‌های اندرویدی را بررسی کنید

تنظیمات پیش‌فرض تغییر نکرده در اپ‌هایی که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند به افشا یا سرقت داده‌های کاربران منجر شوند. یکی از راه‌های حل این نوع آسیب‌پذیری‌ها در اپ‌های اندرویدی، استفاده از اپ Jumbo است.

این اپلیکیشن که برای iOS هم در دسترس است، می‌تواند اپ‌های محبوب و سرویس‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، آمازون، یوتیوب و توییتر را برای مشکلات امنیتی و نقض حریم خصوصی مورد بررسی قرار دهد.

زمانی که Jumbo را نصب کنید، اپلیکیشن از شما می‌خواهد ایمیل خود را ثبت کنید تا احتمال نشت اطلاعات شما را بررسی کند. اگر اطلاعات شما به‌سرقت رفته باشند، Jumbo به شما اطلاع خواهد داد کدام یک از سرویس‌ها آسیب‌پذیر بوده‌اند. پس از آن، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید تغییر رمز عبور این سرویس است.

به کمک این ۵ نکته امنیت گوشی اندرویدی‌ خود را ارتقا دهید

پس از پاسخ به چند سوال درباه‌ی حریم خصوصی و دانش امنیتی، از شما درخواست خواهد شد مبلغی را بپردازید. البته ما پیشنهاد می‌کنیم همچنان به استفاده از نسخه‌ی رایگان اپ ادامه دهید.

هزینه‌ی اشتراک ماهانه‌ی Jumbo Plus معادل ۲.۹۹ دلار و هزینه‌ی اشتراک Jumbo Pro معادل ۸.۹۹ دلار است و امکان حفاظت از اپ‌های بیشتر و دسترسی به ویژگی‌های بیشتر را فراهم می‌کنند.

اپ‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را بررسی کنید

پردازش‌های مخفی که در پس‌زمینه درحال اجرا روی گوشی اندرویدی هستند، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کاربران به‌شمار می‌آیند؛ زیرا مصرف باتری را افزایش می‌دهند و حافظه‌ی رم بیشتری را اشغال می‌کنند. اما ممکن است بعضی از آن‌ها برای امنیت گوشی خطر محسوب شوند و حتی هزینه‌های اضافی روی دست کاربر بگذارند.

اپلیکیشن‌های مدیریت وظیفه (Task manager) زیادی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند پردازش‌های پس‌زمینه‌ای که توسط اپ‌های امنیتی ندیده گرفته شده‌اند را متوقف کنید. اما فارغ از همه‌ی این اپ‌ها، بهترین سرویس مدیریت وظیفه توسط خود سیستم عامل اندروید ارائه شده است. برای استفاده از این ویژگی، ابتدا باید Developer options را فعال کنید:

وارد تنظیمات گوشی شوید. بخش About phone را انتخاب کنید و هفت بار روی گزینه‌ی Build number بزنید. اکنون پیغامی را مشاهده می‌کنید که به شما اطلاع می‌دهد Developer options برای شما فعال شده است.
پس از ورود به منوی Developer options، گزینه‌ی Running services یا Processes را انتخاب کنید تا برنامه‌ها و پردازش‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را مشاهده کنید.
پردازش‌هایی را که به‌نظرتان مشکوک است را انتخاب و Stop را لمس کنید تا سرویس‌های مورد نظر متوقف شوند.

به کمک این ۵ نکته امنیت گوشی اندرویدی‌ خود را ارتقا دهید

بعضی از پردازش‌های ناخواسته به‌صورت خودکار دوباره راه‌اندازی خواهند شد. اگر چنین اتفاقی روی داد، می‌توانید انتخاب کنید که اپ مرتبط با آن را نگه دارید یا از دستگاه‌تان حذف کنید.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: