۰

طالبان در اوج تنگ‌دستی به زور از مردم غذا می‌خواهند!

در روزگاری که مردم از فقر و تنگ‌دستی گلایه می‌کنند، برخی‌ها ادعا دارند که شماری از افرادی که خود را وابسته به گروه طالبان می‌دانند از آنان غذا می‌خواهند.
کد خبر: ۲۶۱۱۰۹
۰۹:۱۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در روزگاری که مردم از فقر و تنگ‌دستی گلایه می‌کنند، برخی‌ها ادعا دارند که شماری از افرادی که خود را وابسته به گروه طالبان می‌دانند از آنان غذا می‌خواهند.

شماری از مردم می‌گویند برخی‌ها زیرنام طالب از ما غذا می‌خواهند. اینان می‌گویند توان این را ندارند تا به آنان غذا تهیه کنند زیرا در شرایط کنونی به دشواری برای خود و فرزندان‌شان غذا آماده می‌کنند.

یکی از این‌ها که در والسوالی کوهدامن کابل زندگی می‌کند و به دلیل تهدید امنیتی نمی‌خواهد از او نام بگیریم می‌گوید که توان تهیه غذا برای طالبان را ندارد.

یک خانم ۳۲ ساله که مادر ۷ فرزند است می‌گوید شوهرش با کارهای شاقه و با دشواری زیاد نان یک یا دو وقت را در روز در میابد.

او می‌افزاید این افراد به‌گونه نوبت‌وار و از هرخانه غذا می‌خواهند.

او می‌گوید: “همین قسم به‌نوبت خانه ما می‌آیند می‌گویند برای ما غذا آماده کن، من وقتی غذا گفتند آماده کردم آن را قبول نکردند، گفتند برای ما باید گوشت و برنج پخته کنید. من از همسایه‌ها یک هزار قرض کردم و رفتم این را برای شان خریدم. هر روز که از مردم نان می‌خواهند نوبت است نوبت من که رسید توانایی نداشتم از همسایه‌ها قرض کردم گفتن کم است بعضی وقت ۲۰ نفر را نان می‌دهیم.

در گوشه‌ دیگر افغانستان نیز برخی‌ها با چنین حالتی روبرو هستند. یکی از باشندگان ولایت بغلان می گوید: “۳ ماه معاش نگرفته و مهیا کردن غذا برای خانواده ده نفره‌اش دشوار است، اما مجبور شده تا به حدود ۲۰ تن که خود را از نشانی طالبان معرفی کرده برنج و لوبیا آماده کند.”

او می‌گوید: “توسط وکیل گذر و بزرگان اطلاع دادن به مردم منطقه ما پلخمری است مربوط ناحیه سه، دیگر نوبت ساختند از منطقه لیست گرفته شده، مسجد به مسجد اطلاع دادند به امام مسجد و خانه‌وار فرضاً دو خانه یک وقت نان می‌دهد و دو خانه دیگر وقت دیگر.

با این حال اما طالبان می‌گویند که به افراد این گروه اجازه‌ داده نشده تا از مردم غذا بخواهند و در صورت وجود چنین موردی به آن رسیدگی خواهد شد.

بلال کریمی یکی از معاون سخنگوی طالبان در این ارتباط می گوید: “مجاهدین امارت اسلامی اجازه ندارند که از کسی نان را به زور بخواهند و یا کسی را مجبور کنند نان را به آنان بدهند در این مورد ما معلومات می‌کنیم اگر کسانی باشند که اونا مسئول باشند و از نام مجاهدین استفاده سو می‌کنند.

این بار نخست نیست که چنین ادعایی صورت می‌گیرد پیش از این نیز برخی از مردم اتهام‌هایی در رابطه به کوچاجباری‌؛ اخاذی؛ تلاشی خانه‌به‌خانه را بر طالبان وارد کرده‌اند اما این گروه چنین ادعاها را نمی‌پذیرند.

این در حالی است که مردم در این اواخر از فقر رنج می‌برند و همواره نهاد‌های امدادی نیز نگرانی خود را از افزایش فقر در افغانستان ابراز کرده‌اند.

به تازه‌گی وحیدالله امانی سخنگوی برنامه غذایی جهان گفته است که در اوایل سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸میلیون تن در افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز داشتند که از این جمله ۱۴ میلیون آن نیازمند به مواد غذایی بودند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: