۰

همه شیعیان یک شهر در آمریکا به زیارت اربعین آمدند

استاد سطوح عالی حوزه با انتقاد از بایکوت خبری راهپیمایی اربعین در رسانه های دنیا گفت: گاهی یک حادثه کوچک بی ارزش در دنیا اتفاق می افتد، در صدر اخبار رسانه های اجنبی قرار می‌گیرد و بوق‌های تبلیغاتی آن را بزرگنمایی و منعکس می‌کنند! اما همین رسانه‌ها که خبرنگارانشان در همه جا حاضرند مراسم اربعین را سانسور می‌کنند!
کد خبر: ۲۶۱۰۶۴
۱۵:۳۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم که در راهپیمایی اربعین امسال (۱۴۴۳ ق. - ۱۴۰۰ ش.) شرکت کرده و در حال خدمت به زوار امام حسین(ع) بود گفت: بهترین لحظات عمر ما همین است. تمام کارهای معمولی و همیشگی و درس و بحث و رسانه یک طرف، و اینکه چند روز را بیاییم و به زوار خدمت کنیم طرف دیگر.

حجت الاسلام و المسلمین «حسین وحید پور» که با خبرنگار ابنا گفتگو می کرد، درباره احساس خود نسبت به این راهپیمایی پرشور را اینگونه بیان کرد: واقعاً نمی‌توان عظمت این رویداد را با کلمات و حتی تصاویر بیان کرد؛ اما من جمع زوار اربعین را "رودخانه های منتهی به دریا" می نامم.

او که در موکب مرحوم آیت الله «میرزا جواد تبریزی» در عمود ۲۹۹ مسیر اصلی نجف به کربلا خدمت می‌کرد، افزود: این جمعیت در داخل این رودخانه معنوی، در حال تطهیر دل و جان خود هستند. این، مسیر شستشوی دل هاست. زوار اکنون در رودخانه های منتهی به دریا هستند و پس از ورود به کربلا، وارد دریا می شوند. آب که به دریا متصل شود، ماندنی می‌شود. قطره آب اگر روی زمین بچکد، خشک و تمام می شود؛ اما اگر به دریا برسد، جزئیعاز آن می‌شود. این جمعیت نیز با اتصال به دریای کربلا، خود را ماندنی می‌کنند.

حجت الاسلام وحیدپور خدمت به زائران امام حسین(ع) را افتخار مضاعفی دانست و با اظهار تأسف از کاهش زوار ایرانی گفت: سال های قبل که جمعیت ایرانیان میلیونی بود، ما در موکب مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی، با جمعیتی هزار نفری سه وعده نماز اقامه می کردیم. منبر و روضه و پاسخ به احکام شرعی هم داشتیم. اما امسال به دلایل مختلف - از جمله محدودیت هایی که دولت عراق به دلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد کرد - حضور زوار ایرانی خیلی کمرنگ شده و اصلاً قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

وی درباره احساس خود نسبت به کاهش حضور زوار ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال اظهار داشت: زوار ایرانی در کنار راهپیمایی اربعین، آثار دیگری هم با خود داشتند؛ اما همه ما این را می دانیم که این پرچم بر زمین نمی‌افتد و اگر عده ای نتوانند آن را بالا نگه دارند، خداوند متعال افرادی را دارد تا این پرچم را عَلَم کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: امسال خیل جمعیت زوار بسیار زیاد است. امسال دو بار مسیر نجف تا کربلا را رفتم و می بینم که از تعداد جمعیت نسبت به سال های قبل کم نشده است. خیال نکنیم که اگر عزیزان ایرانی ما نیامدند، حرکت اربعین تضعیف یا خاموش می شود. نه؛ همه سهم دارند. سال های پیش از اروپا و آمریکا زائران زیادی می آمدند و امسال هم حضور دارند.

استاد وحیدپور به عنوان یکی از شگفتی‌های اربعین امسال گفت: یکی از شهرهای آمریکا تنها سی نفر شیعه دارد که امسال هر سی نفر به راهپیمایی اربعین آمده اند؛ یعنی کل شیعه آن شهر به این زیارت مشرف شده‌اند.

وی با انتقاد از بایکوت خبری راهپیمایی اربعین در رسانه های دنیا گفت: گاهی یک حادثه کوچک بی ارزش در دنیا اتفاق می افتد، در صدر اخبار رسانه های اجنبی قرار می‌گیرد و بوق‌های تبلیغاتی آن را بزرگنمایی و منعکس می‌کنند! اما همین رسانه‌ها که خبرنگارانشان در همه جا حاضرند مراسم اربعین را سانسور می‌کنند!

این استاد عالی حوزه علمیه قم پرسید: آیا این جمعیت که بزرگ‌ترین تجمع مذهبی بشری در کره خاکی است، قابلیت آن را ندارد تا پوشش خبری داده شود؟

آقای وحیدپور علت این سانسور را نیز اینگونه بیان کرد که: آنها می دانند که اگر دنیا این منظره‌ها و صحنه‌ها را ببیند، سؤال می کنند که "حسین کیست؟ کربلا کجاست؟ برای چه مردم این راهپیمایی را انجام می‌دهند؟" و این پرسش و پاسخ آن، به سود منافع قدرت‌های جهانی نیست.

این کارشناس دینی با ذکر اینکه "به نظرم راهپیمایی اربعین از حرکت عاشورا مهمتر است چون این حرکت، پیوسته و متحد است" تأکید کرد: یقین بدانید که حرکت اربعین تعطیل یا خاموش نمی شود. عقیده ام این است که پیاده روی اربعین هر سال پرشور تر می‌شود. این امر، تجربه شده است. عراقی ها امسال احساس کردند که جمعیت میلیونی زوار ایرانی نیست و ما باید این خلأ را جبران کنیم و واقعا جبران کردند. پذیرایی و حضور امسال چیزی کمتر از سال های گذشته نیست و حتی به باور من، بیشتر است. عراقی ها تمام وجودشان را در طبق اخلاص گذاشته و به میدان آمده اند.

استاد وحیدپور با اشاره به اینکه "سؤال زوار عراقی از ما این است که ایرانی ها کجا هستند و چرا نمی آیند؟" ادامه داد: یکی از مسئولان موکب های عرب زبان که همین سؤال را داشت، رفتم و به ایشان توضیح دادم و گفتم که حکومت عراق حضور تعداد زوار ایرانی را محدود به پروازهای هوایی کرده و از طریق زمینی راه نمی دهد؛ و الا دل ایرانی ها اینجاست و می خواهند حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: این مراسم، بسیار با شکوه است و این ما هم اینجا بیاییم و صحنه را شکوهمندتر کنیم یکی از عبادات بزرگ است.

این استاد عالی حوزه علمیه در پاسخ به این پرسش که "زوار کشورهای مختلف از پیاده روی اربعین چه چیزی باید با خود ببرند؟" گفت: بهترین سوغات "معرفتِ افزون‌تر" است. زائر اربعین با معرفت وارد شده است؛ چون اگر معرفت نداشت حضور پیدا نمی کرد. سرشاخه معرفت، عشق و جذبه است. این مسیر فقط جذبه می خواهد؛ آهن ربای درونی می خواهد که انسان را بکشد و بیاورد. چون این راهپیمایی سختی دارد. هشتاد کیلومتر از نجف به کربلا پیاده رفتن، دشوار است. مسیرهای دیگر طولانی تر است. پیاده روی از بصره حدود ۱۵ روز طول می کشد. از بغداد، کاظمین، حله و .. می آیند. این چیزی جز عشق نیست؛ اما باید به معرفت بیشتر منجر شود.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور تأکید کرد: زائر در این مسیرها خاک می خورد، مریض می شود، گرمای عراق را تحمل می‌کند و این همه راه می رود. این کار رفتن فقط عشق می خواهد. عشق، سرچشمه معرفت است. اگر زائر به وجود مقدس سیدالشهداء(ع) معرفت افزون‌تر پیدا کرد خود را دربست در اختیار امام حسین(ع) می گذراد و اگر اینگونه شد، سعادت دنیا و آخرت او تضمین شده است.

وی تصریح کرد: زائر باید این معرفت را به دیگران برساند و همچون یک "مبلّغ حسینی" آن را برای جامعه خود هدیه ببرد. فرهنگ جامعه اگر فرهنگ امام حسین(ع) شد دنیا و آخرت ما آباد است.

وی همچنین درباره "نقش اینگونه مراسم در حفظ ارزش‌های اسلامی جامعه" هم اظهار داشت: با پررنگ کردن مراسمی مانند پیاده روی اربعین می توانیم، فرهنگ مبتذل غرب را در کشور خود کمرنگ کنیم. درست است که دولت عراق سخت گیری کرد اما شاید عزیزان و مسئولان ما در ایران می توانستند تلاش های بیشتری کنند و این مسیر بازتر شود؛ زیرا حضور مردم در این مراسم، به نفع فرهنگ جامعه است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دنیا و حتی سیستم‌های غیر دینی اروپایی برای اینکه نرخ بزهکاری پایین بیاید به مؤسسات دینی و معنوی کمک می‌کنند. به ماهیت آن مؤسسه کار ندارند، اما معتقدند که این مراکز، اگر افراد و جوان ها را جذب کنند آنان را از بزهکاری دور می‌نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور در پایان تأکید کرد: ما هم اگر بخواهیم این فرهنگ سرگردانی، این حجاب مبتذل، این توجه به سگ و گربه به جای خانواده، و این نوع رفتارهای مذموم غربی اصلاح شود و جامعه و جوانانی ما سر و سامان پیدا کنند، باید در کنار تلاش برای حل مشکلات اقتصادی، تلاش جانانه‌ای هم برای گسترش معنویات داشته باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: