۰

دعوت از احمد مسعود به پارلمان اروپا

۲۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد کردند که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده تا احمد مسعود، رهبر 'جبهه مقاومت ملی '، افغانستان را به این پارلمان دعوت کند.
کد خبر: ۲۶۰۵۴۱
۰۸:۴۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، ۲۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیشنهاد کردند که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده تا احمد مسعود، رهبر 'جبهه مقاومت ملی '، افغانستان را به این پارلمان دعوت کند.

در پیش‌نویس این قطعنامه از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته شده است تا وضعیت دره پنجشیر را که 'جبهه مقاومت ملی ' افغانستان در برابر گروه طالبان مقاومت می‌کند، از نزدیک زیر نظر داشته باشد و از فاجعه انسانی احتمالی در نتیجه جنگ پنجشیر جلوگیری کند.

در پیش‌نویش قطعنامه همچنین از آمریکا انتقاد شده است که بدون مشورت کافی با اتحادیه اروپا خروج از افغانستان را برنامه ریزی و عملی کرد.در حالیکه مقام‌های آلمان در یک ماه گذشته با گروه طالبان در تماس بوده اند و از احتمال باز کردن سفارت‌شان در کابل صحبت کرده اند، وزیر خارجه فرانسه گفته است که طالبان دروغ می‌گویند و فرانسه آنها را به رسمیت نخواهد شناخت.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است که گروه طالبان قدرت را به اتصال به زور به دست آوردند و دولت موقت آنها نه همه‌شمول است، نه مشروعیت دارد و نه به مردم افغانستان پاسخگوست. همچنین آمده است که سراج‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی، که در کابینه دولت طالبان به عنوان سرپرست وزارت داخله اعلام شده است، فردی است که کارکرد "تروریستی او مستندسازی" شده است.در این پیش‌نویس همچنین آمده است که شرایط لازم برای به رسمیت شناختن دولت طالبان ایجاد نشده است و تماس‌های با گروه طالبان نباید به برداشتن افراد این گروه از فهرست تحریم‌ها شود.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین برای حفظ دستاورد‌های بیست سال گذشته، خواستار حمایت دوامدار از سیاست‌مداران و فعالان مدنی‌ای شده‌اند، که اکثر آنها حالا در خارج از افغانستان پناه برده‌اند.

نمایندگانی که خواستار تایید قطعنامه از سوی پارلمان اروپا شده‌اند، خواستار تحقیق درباره ادعاهای سوء استفاده مالی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان شده اند.

غنی، هفته گذشته در پست فیسبوک که به زبان انگلیسی بود، نوشت که ادعاهای مبنی بر فرار او با ۱۶۹ میلیون دلار حقیقت ندارد، و حاضر است با نهادهای بین‌المللی برای تحقیق این موضوع همکاری کند.پیش‌نویس این قطعنامه ۳۶ ماده دارد و روز گذشته به پارلمان اتحادیه اروپا فرستاده شد.این قطعنامه لحنی تند دارد و از رویداد‌های یک ماه اخیر در افغانستان به عنوان تراژدی مردم افغانستان یاد کرده است.قرار است این پیش‌نویس در روزهای آینده به رای‌گیری گذاشته شود.

در صورت تایید این پیش‌نویس این نخستین بار نخواهد بود که پارلمان اروپا میزبان رهبر مقاومت ضد طالبان خواهد بود. نیکول فانتین، رئیس پیشین اتحادیه اروپا، احمد شاه مسعود، فرمانده ائتلاف ضد طالبان موسوم به ائتلاف شمال را در سال ۲۰۰۱، دعوت کرد تا در پارلمان اتحادیه اروپا سخنرانی کند.

 

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: