۰

علل خارش پوست سر چیست؟+ انواع درمان های دارویی و گیاهی آن

بدن افراد گاهی با واکنش‌های خیلی معمولی، به فرد پیغام می‌دهد که ممکن است چیزی سر جایش نباشد. کمبود ویتامین، بالا بودن یک فاکتور در بدن، وجود یک بیماری یا هر مسئله دیگری، باعث واکنش بدن می‌شود. گاهی خارش یا وجود کهیر در پوست می‌تواند نشانه یک بیماری داخلی یا حتی گوارشی باشد. از این میان، یکی از مشکلات شایع در مورد پوست، خارش پوست سر است. مشکلی که شاید در نگاه اول خیلی هم خاص و قابل پیگیری نباشد.
کد خبر: ۲۶۰۵۳۰
۱۵:۲۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، بدن افراد گاهی با واکنش‌های خیلی معمولی، به فرد پیغام می‌دهد که ممکن است چیزی سر جایش نباشد. کمبود ویتامین، بالا بودن یک فاکتور در بدن، وجود یک بیماری یا هر مسئله دیگری، باعث واکنش بدن می‌شود. گاهی خارش یا وجود کهیر در پوست می‌تواند نشانه یک بیماری داخلی یا حتی گوارشی باشد. از این میان، یکی از مشکلات شایع در مورد پوست، خارش پوست سر است. مشکلی که شاید در نگاه اول خیلی هم خاص و قابل پیگیری نباشد.

اما همین دردسر کوچک، گاهی آن‌قدر آزاردهنده می‌شود که فرد به هر راهی متوسل می‌شود تا این خارش را متوقف کند.
گاهی این خارش، باعث پوسته شدن پوست سر یا ایجاد شوره در موها می‌شود و گاهی تنها یک خارش معمولی است.

خارش پوست سر، عموما به‌دلیل مشکل خاص و حادی نیست. اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه بروز یه مشکل در بدن فرد باشد. عوامل و دلایل متعددی در ایجاد این عارضه دخیل هستند که خوب است اطلاعاتی در مورد آن داشته باشیم. چرا پوست سر خشک می‌شود؟
دلیل خارش‌های گاه و بی‌گاه سر چیست؟
علت خارش سر در شب چیست؟
با ما همراه باشید تا در این مطلب، پاسخ این سوالات و سیر تا پیاز دلایل و راه‌های درمان خارش پوست سر را برایتان بگوییم.

دلایل خارش پوست سر

وقتی پوست سر فرد به دلایل مختلف دچار خارش شدید می‌شود، در اولین قدم افراد گمان می‌کنند که این موضوع به‌دلیل کثیف بودن سر یا رعایت نکردن بهداشت است. اما این تنها دلیل خارش نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از دلایل بسیار شایع برای مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو، برای همین مشکل خارش پوست سر است. بسیاری از افراد برای درمان به‌دنبال قرص ضد خارش پوست سر هستند. اما برای از بین بردن این عارضه باید ابتدا دلیل آن را پیدا کرد. پزشک بعد از انجام معاینات مختلف، چند احتمال را در نظر می‌گیرد و یک به یک آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در ادامه دلایلی که می‌تواند باعث بروز خارش در ناحیه پوست سر افراد شود را برخواهیم شمرد.

علل خارش پوست سر چیست؟+ انواع درمان های دارویی و گیاهی آن

شوره سر (Dandruff)

اگر همزمان با خارش پوست سر، متوجه وجود پوسته‌های ریز سفید رنگ لابه‌لای موهای سر یا روی لباس خود شده‌اید، احتمالا مبتلا به شوره سر شده‌اید. این عارضه یکی از مشکلات رایج و یکی از دلایل خارش پوست سر است. در روند درمان خارش پوست سر، پزشک به این پوسته‌ها توجه می‌کند. جدای از بحث خارش، از نظر زیبایی و نظافت هم رسیدگی و درمان شوره، مساله مهمی است. تجمع سلول‌های مرده پوست سر که به‌صورت پوسته پوسته‌های سفید رنگی از پوست جدا می‌شوند، شوره نامیده می‌شود. شوره سر مشکل خاص و خطرناکی نیست و به‌جز خارش پوست سر، عوارض دیگری هم ندارد. افراد در هر سنی با این مشکل روبرو می‌شوند.
دلیل بروز شوره می‌تواند استرس، شرایط آب و هوایی، نحوه مراقبت از موها، میزان شستشو و میزان حرارت آب، نوع شامپو، شانه نکردن موها به‌صورت مرتب، برخی بیماری‌ها و مواردی از این دست باشد. شوره سر یا به صورت خشک دیده میشود یا چرب. در فصل‌های سرد، به دلیل سرد و گرم شدن پوست، شوره خشک ایحاد می‌شود.
این شوره‌ها ریز و سفید هستند و گاهی باعث بروز خارش در سطح پوست سر می‌شوند. معمولا این نوع شوره با استفاده از شامپوهای ضدشوره یا ماساژ با روغن‌های گیاهی بهبود پیدا می‌کند. شوره چرب ماهیتی متفاوت دارد. در زیر پوست سر، یک ماده روغنی مرطوب کننده به‌نام “سبوم” وجود دارد که پربی پوست سر را کنترل می‌کند. گاهی میزان زیاد سبوم تولید شده، باعث تجریک پوست سر و ایجاد شوره می‌شود. این شوره‌ها نسبت به شوره خشک، کمی بزرگتر بوده و حالتی روغنی و زردرنگ دارند. گفتیم که خارش پوست سر، یکی از عوارض شوره است. پس نیاز به درمان این عارضه برای رفع مشکل خارش، امری ضروری است.

عفونت قارچی

یکی دیگر از دلایل خارش پوست سر، وجود قارچ‌های پوستی است. عفونت قارچی عوارضی شبیه به شوره دارد. بر اثر این عارضه روی پوست سر لکه‌های قرمز رنگی ایجاد می‌شود و خارش زیادی دارند. این عفونت کاملا مسری است و ممکن است از فردی که مبتلا به این عارضه باشد، این قارچ به پوست سر شما منتقل شود. عفونت قارچی گاهی علاوه بر حضور روی پوست سر، وارد فولیکول مو شده و باعث ریزش موی فرد می‌شود. درمان این نوع عفونت، باعث از بین رفتن خارش و مشکلات آن خواهد شد.

واکنش‌های آلرژیک یا درماتیت (Dermatitis)

افرادی که به مواد غذایی مختلف آلرژی دارند، یا کسانی که به بعضی شامپوها یا شوینده‌ها، واکنش دارند، یا حتی کسانی که دجار بیماری‌های آلرژی مانند آسم یا آلرژی‌های پوستی هستند، در معرض خارش پوست سر آلرژیک هستند. بسیاری از مواد آلرژی زا در داخل خوشبو کننده‌ها، شامپوها، حالت دهنده‌ها، یا حتی درختان و گل‌ها که با چوست سر تماس پیدا می‌کنند، می‌توانند این حالت آلرژیک را ایجاد کرده و باعث خارش پوست سر شوند. پوست سر به‌صورت طبیعی در برابر ورود هر نوع ماده‌ای به داخل خود مقاومت نشان می‌دهد و اگر به هر دلیلی یکی از این مواد از سد پوست رد شد، واکنش پوست سر، خارش و قرمزی است.
گاهی پوست به مرور نسبت به شامپو یا مواد شوینده همیشگی شما نیز واکنش نشان می‌دهد. حتی گاهی افراد به‌دنبال روش درمان خارش پوست سر بعد از رنگ مو و استفاده از مواد شیمیایی، هستند. پس برای پیدا کردن ریشه خارش، به‌دنبال مساله خاص و متفاوتی نباشید.

شپش

بسیاری بر این عقیده هستند که شپش فقط در محیط‌های کثیف رشد می‌کند. شپش معمولا از سر به سر منتقل می‌شود. به همین دلیل در مدارس یا مهدهای کودک که بچه‌ها احتمال قرار دادن سرهایشان کنار هم زیاد است این اتفاق کاملا طبیعی است. شپش‌ها موجودات بسیار ریزی هستند که به‌خوبی خود را در لابلای موهای فرد مخفی می‌کنند و باعث خارش و خشک شدن پوست سر می‌شوند. شپش با گاز گرفتن پوست سر، بزاق خود را در این قسمت جا می‌گذارد که باعث خارش می‌شود.
اگر پوست سر خشک نیست و شوره هم روی آن دیده نمی‌شود اما خارش کلافه کنده‌ای به‌خصوص در هنگام شب وجود دارد، ممکن است پوست سر شما میزبان شپش باشد! شپش‌ها به‌راحتی و با شامپوهای مخصوص که توسط پزشک تجویز می‌شوند، از بین خواهند رفت.

علل خارش پوست سر چیست؟+ انواع درمان های دارویی و گیاهی آن

تعریق زیاد

یکی از مواردی که باعث بروز خارش پوست سر می‌شود، تعریق زیاد است. بعضی از افراد از ناحیه سر بیشتر عرق می‌کنند. این تعریق باعث افزایش چربی پوست سر شده و یک مکان بسیار خوب برای رشد قارچ‌ها فراهم خواهد شد.

لیکن پلان (Lichen planus)

لیکن پلان یک بیماری التهابی است که با قرمزی و التهاب و خارش همراه است. وجود این بیماری روی پوست سر، باعث ریزش سکه‌ای موهای سر می‌شود. این بیماری خیلی شایع نیست و افراد به دلایل محدودی ممکن است دچار آن شوند و البته قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.

خشکی زیاد پوست سر

گاهی پوست به‌طور طبیعی چربی کمی داشته و خشک است. این خشکی روی پوست سر، باعث خارش می‌شود. مرطوب و چرب نگه داشتن پوست سر باعث می‌شود که خارش آن کم شود. بر عکس اگر به‌دنبال راه‌کاری برای درمان خشکی و خارش پوست سر نباشید، این خشکی هر روز بیشتر شده و با افزایش خارش، کلافگی شما نیز بیشتر خواهد شد.

راه‌کارهای غیر دارویی برای کم کردن خارش پوست سر

اگر خارش پوست سر در حدی است که باعث آزار شما و مختل شدن زندگی است، باید حتما به سراغ درمان‌های دارویی و مشورت با متخصصان داخلی یا پزشکان پوست و مو بروید. پیشنهاد می‎کنیم با پزشکان متخصص آنلاین در پذیرش ۲۴ در این زمینه مشورت کنید. اما تا زمان دریافت درمان اصلی، روش‌هایی برای کم کردن این خارش سر وجود دارد.

تغییر شامپو : اولین قدم در کم کردن خارش پوست سر، تغییر شوینده موهاست. ممکن است پوست شما به یک شامپو حساسیت داشته باشد. به هنگام خرید شامپو و دیگر محصولات مراقبت پوست و مو، به‌دنبال مدلی باشید که بوی کمتری داشته باشد یا مناسب پوست‌های حساس باشد.

شانه کردن : موها را به‌صورت منظم و خیلی آرام شانه کنید. شانه کردن باعث ترشح چربی از پوست سر و پخش آن به تمام قسمت‌های پوست سر و موهاست. شانه شخصی خود را داشته باشید و آن را همواره تمیز نگه دارید. در کنار شانه، خشک کردن موها بعد از استحمام نیز نکته مهمی است که شاید تا به حال به آن توجه نکرده باشید. موهای خیس و ماندن آن‌ها برای مدت طولانی روی سر، باعث خارش پوست سر خواهد شد. موها را بعد از حمام با حرارت نه خیلی زیاد، خشک کنید.

نوشیدن آب: آب باعث جلوگیری از خشک شدن پوست سر می‌شود. زیاد آب بنوشید.

دوری از استرس و اضطراب: استرس یکی از عواملی است که باعث خارش پوست سر می‌شود. سعی کنید در مواقع اضطراب، با نوشیدن آب یا دوش گرفتن، مدیتیشن یا مشاوره، استرس را از خود دور کنید. آرامش کلید درمان بسیاری از مشکلات بدن است.

تغذیه درست: هنگامی که از خارش پوست سر رنج می‌برید، در مصرف مواد غذایی آلرژی زا و محرک، دقت کنید. کافئین، ادویه‌هایی مانند فلفل، زنجبیل و دارچین، لبنیات، شکر و الکل را تا زمان قطع خارش از برنامه غذایی خود حذف کنید.

یوگا و مدیتیشن: ورزش می‌تواند باعث کاهش اضطراب و کم شدن بسیاری از عارضه‌ها در بدن باشد. تنفس درست، تمرین‌های یوگا و مدیتیشن، و مراقبه، باعث بهتر شدن گردش خون شده و در نتیجه در کنار کم کردن استرس، در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز تاثیر بسیار خوبی دارند.

درمان‌های سنتی و گیاهی برای درمان خارش پوست سر

روغن درخت چای: به‌جای استفاده از ماسک‌های شیمیایی و محصولات مراقبت از پوست و مو که حاوی مواد شیمیایی هستند، از مواد طبیعی برای ساختن ماسک یا کرم مو استفاده کنید. برای نمونه، روغن درخت چای، خاصیت ضد التهابی دارد. استفاده از این روغن برای ماساژ پوست سر، به کم شدن خارش این قسمت کمک می‌کند. چند قطره روغن چای را روی پوست سر بمالید و به آرامی ماساژ دهید. سپس بعد از گذشت چند ساعت آن را بشویید. روغن چای را می‌توان به شامپو هم اضافه کرد. این ترکیب را بهترین شامپو برای خارش سر می‌دانند.

روغن نارگیل: این روغن نیز، علاوه بر چرب نگه داشتن سطح پوست و کم کردن خارش، در تقویت و رشد موها نیز موثر است. روغن نارگیل را بعد از گرم کردن به پوست سر ماساژ دهید و بعد از چند ساعت با شامپو بشویید.

علل خارش پوست سر چیست؟+ انواع درمان های دارویی و گیاهی آن

آلوئه‌ورا : یکی از گیاهانی است که خواص ضد التهابی دارد. با درست کردن یک ژل از آلوئه‌ورا، می‌توانید سطح سر را مرطوب کرده و سلول‌های مرده و قدیمی را از بین ببرید. شما به‌راحتی می‎توانید ژل آلوئه‌ورا را از درون برگ‌های آن خارج کرده و روی پوست سر ماساژ دهید. این کار را برای پوست صورت هم و سایر قسمت‌های بدن هم می‌توان انجام داد.

آبلیمو: بسیاری از افراد ماساژ مقداری آبلیمو برای خارش سر را پیشنهاد می‌دهند. آبلمیو خاصیت ضد باکتریایی دارد و در از بین بردن باکتری‎هایی که باعث خارش می‌شوند، موثر است. به این منظور باید مقداری آبلیمو را روی پوست سر ماساژ داد و سپس با آب و شامپو شست.

روغن دانه کنجد: این روغن هم یکی دیگر از مواد طبیعی است که مانع خشک شدن پوست سر شده و خارش را متوقف می‌کند. روغن کنجد خواص بسیار زیادی در تقویت مو از بین بردن شپش هم دارد. مقداری روغن کنجد را گرم کرده و قبل از خواب روی پوست سر ماساژ دهید و روز بعد با شامپو بشویید.

علل خارش پوست سر چیست؟+ انواع درمان های دارویی و گیاهی آن

آب پیاز: در طب سنتی، برای رفع شوره و خارش سر، آب پیاز را نیز پیشنهاد می‌دهند. خاصیت ضد باکتریایی پیاز اینجا هم به کمک شما خواهد آمد. به این منظور باید آب پیاز را با کمک پنبه روی پوست سر بمالید و بعد از دقایقی، سر را با شامپو بشویید.

سرکه سیب: درمان خارش سر با سرکه سیب، یکی دیگر از روش‌های سنتی است که می‌توان آن را امتحان کرد. سرکه سیب PH پوست را کم کرده و در نتیجه خارش چوست سر متوقف می‌شود. در واقع اسید موجود در سرکه، باعث از بین رفتن باکتری‌های روی پوست سر شده و در عین حال، سلول‌های مرده پوست را نیز از بین می‌برد. به این منظور بعد از شستن سر، مقداری سرکه مخلوط با آب را روی سر اسپری کرده و بعد از مدت زمان کوتاهی، سر را با شامپوی معمولی بشویید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد خارش سر را جدی نمی‌گیرند و سعی در درمان آن با روش‌های ساده و خانگی دارند. واقعیت این است که بسیاری از خارش‌ها با همین درمان‌ها هم رفع خواهند شد. اما اگر دلیل خارش شپش یا قارچ باشد، باید به پزشک مراجعه کرد و از داروهای خاص برای درمان استفاده کرد. اگر همزمان با خارش، متوجه وجود زخم بر روی پوست سر شدید هم باید حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی دلیل خارش هیچکدام از مواردی که حدس می‎زنید نیست و برای مدت طولانی این خارش بی وقفه ادامه دارد. در این صورت از انجام درمان‌های خانگی پرهیز کرده و با پزشک مشورت کنید.

خارش سر عموما یک عارضه بی‌خط است اما گاهی ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری خاص باشد. باید به نشانه‌ها توجه کرد و سپس برای درمان خانگی یا پزشکی اقدام کرد. به‌علاوه به یاد داشته باشید که نظافت و تغذیه سالم هم از عواملی است که به کم شدن این مشکل کمک خواهد کرد. نکته مهم این جاست که نباید این عارضه را سرسری گرفت. پیدا کردن راه‌کار مناسب برای درمان باعث می‌شود که از حاد شدن خارش پوست سر جلوگیری کنید . مشورت با پزشکان متخصص پوست و مو به‌عنوان مهمترین کار، اولین مرحله در درمان این مشکل است. در کنار آن، درمان‌های خانگی و سنتی نیز برای کم کردن خارش پوست سر، می‌توانند موثر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: