۰

افزایش تعداد معتادان‌به مواد‌مخدر به علت کرونا

زخم‌ های چرکین کرونا یکی ‌یکی در حال سر باز کردن است و بیشتر حالمان را خراب می‌کند. زخم جدیدش اما دست‌ کمی از مرگ ندارد و فاصله‌اش با آن فقط یک‌قدم است.برای بعضی از زخم‌های کرونا مثل قرنطینه و بیکاری و تعطیلی مشاغل، می‌شود مرهمی یافت اما با «اعتیاد» چه می‌شود کرد؟
کد خبر: ۲۶۰۳۷۴
۱۰:۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، زخم‌ های چرکین کرونا یکی ‌یکی در حال سر باز کردن است و بیشتر حالمان را خراب می‌کند. زخم جدیدش اما دست‌ کمی از مرگ ندارد و فاصله‌اش با آن فقط یک‌قدم است.برای بعضی از زخم‌های کرونا مثل قرنطینه و بیکاری و تعطیلی مشاغل، می‌شود مرهمی یافت اما با «اعتیاد» چه می‌شود کرد؟

همزمان با شروع شیوع ویروس کرونا متاسفانه در سطح جامعه شاهد برخی از اظهارنظرها از سوی سوء استفاده کنندگان هستیم که گفته می شود اگر مواد مخدر مصرف کنید به کرونا مبتلا نمی شوید و یا اینکه اگر مبتلا شوید نیز فوت نخواهید شد و متاسفانه تعدادی از افراد نیز گوش به این شایئات داده و اقدام به استعمال آن می کنند.

دغدغه از افزایش تعداد معتادان به مواد مخدر به علت کرونا
سعید آیتی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا شاهد بیان برخی از اظهارنظرها در ارتباط با اینکه مواد مخدر بر روی کرونا تاثیر دارد، شنیده می شود.وی افزود: پیش بینی می شود معضل اعتیاد و مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده باشد و این امر برای ما تبدیل به دغدغه شده است.

آیتی اظهارکرد: متاسفانه به علت تبلیغاتی که مافیای مواد مخدر در فضای مجازی و یا ماهواره مبنی بر اینکه مصرف مواد مخدر موجب پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می شود، دارند برخی از افراد گرایش به استعمال این مواد می کنند.وی افزود: این در حالی است که استفاده مواد مخدر همچون مواد مخدر سنتی سبب آسیب رسیدن به ریه ها می شود و هیچ تاثیری در جلوگیری ابتلای افراد به این ویروس ندارد و مطرح شدن این مباحث از سوی مافیای مواد مخدر و دنبال کردن آن از سوی برخی از افراد زودباور است.

این مقام مسئول تاکیدکرد: نتیجه استعمال مواد مخدر پیشگیری از ابتلا به کرونا نیست بلکه غوطه ور شدن در یک معضل اعتیاد است که به آسانی قبال رفع نیست.وی تاکیدکرد: طی پنج ماهه امسال حدود ۱۵ نفر از افرادی که اعتیاد داشته اند به کرونا نیز مبتلا شده اند و این امر نشان دهنده آن است که کرونا هیچ تاثیری بر این ویروس ندارد.

تریاک‌ به هیچ عنوان جنبه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را ندارد
دکتر کاوه حجت رئیس مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه  گفت: مصرف تریاک نه تنها جنبه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را ندارد، بلکه می تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری بکند.وی اظهارکرد: تعداد زیادی روش های درمانی یا پیشگیری برای کرونا ویروس در شبکه های اجتماعی و بین مردم پیشنهاد می شود که بیشتر آن ها مبنای علمی ندارد و متاسفانه مردم بدون آن که از تأیید آن اطلاعی داشته باشند، منتشر می کنند.

وی افزود: یکی از درمان هایی که در فضای مجازی و بین مردم منتشر شده است، مصرف تریاک و مواد مخدر است که به چند دلیل فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می کند.حجت توضیح داد: مصرف تریاک به ویژه از طریق کشیدن، باعث التهابی در سیستم راه های هوایی به ویژه راه هوایی فوقانی می شود که این التهاب مخاطی، آسیب پذیری فرد را نسبت به کرونا ویروس افزایش می دهد، بنابراین مصرف کنندگان تریاک بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی از تأثیرات مصرف تریاک و مواد مخدر بر کاهش حرکات مژک های تنفسی خبر داد و تصریح کرد: عمل مژک های تنفسی در واقع هدایت کردن ترشحات و اجسام خارجی به سمت بالا بوده که وارد سیستم راه های هوایی می شود که تریاک با مختل کردن این حرکات سبب می شود مکانیسم سرفه و حرکات مژک ها کمتر شود و اگر ویروس کرونا از طریق هوا وارد سیستم تنفسی شود، مکانیسم های طبیعی بدن در مصرف کنندگان برای خروج ویروس نمی توانند به خوبی عمل کنند، بنابراین فرد خطر ابتلا به کرونا ویروس را در خود افزایش می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تریاک یک ماده ضد درد بوده و ممکن است گلو درد و یا سردرد را درمان کند و یا مکانیسم سرفه را کاهش دهد .وی اضافه کرد: تریاک اصل بیماری را درمان نمی کند و فقط علایم را می پوشاند و با خاموش شدن علایم بیماری پیشرفت می کند و فرد به علت از بین رفتن علایم برای درمان بیماری اقدام نکرده و با وجود پیشرفت بیماری هم زمان طلایی برای درمان را از دست می دهد.

فوت ۱۷۰ مبتلای کرونایی معتاد در خراسان شمالی
دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین در ادامه از فوت ۱۷۰ مبتلای کرونایی معتاد در این استان از زمان شیوه کرونا تاکنون خبر داد.وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به کرونا بحث استعمال مواد مخدر را جدی بگیرند، گفت: این موضوع که بیان می شود اگر مواد مخدر استفاده کنیم به کرونا مبتلا نمی شویم و یا اینکه استفاده مواد مخدر هنگام ابتلا به کرونا از فوت بیمار جلوگیری می کند و یا اینکه موجب می شود تا خیلی زود روند بهبودی حاصل شود، صحت ندارد و درست نیست.

وی افزود: بطوریکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در این استان، بیش از ۱۷۰ نفری که معتاد بوده و به کرونا مبتلا شدند، فوت کردند.دکتر هاشمی ادامه داد: ۱۲۷۰ نفر افرادی بودند که اعتیاد داشته و به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده اند.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد می تواند موجب افزایش مرگ و میر در بیماران مبتلا به کرونا می شود، اظهارکرد: مواد مخدر مسکن های بسیار قوی هستند، درد عضلانی و سرفه ها را کم می کنند و از سوی علائم تنفسی همچون تنگی نفس را کاهش می دهند و ظاهرا بیمار خوب می شود، اما از درون ریه ها درگیر بیماری کووید ۱۹ می شود و از آنجاییکه بیمار علائم را نمی فهمد، دیر به مراکز درمانی مراجعه می کند.

این مختصص بیماری های عفونی و گرمسیری ادامه داد: در نتیجه این بیماران زمانی به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می کنند که دیر شده و پزشکان نمی توانند برای آن ها کاری کنند.هاشمی با تاکید بر اینکه بنابراین مصرف مخدر برای مقابله با ویروس کرونا هیچ توجیه علمی ندارد، افزود: مردم حق دارند در این شرایط بحرانی نگران سلامتی خود باشند اما نباید به هر شایعه ای توجه کنند.

استفاده مواد مخدر از یکی از علل مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی
بیگ زاده معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا نسبت به این موضوع که چرا میزان مرگ و میرهای ناشی از کرونا افزایش پیدا کرده است، گفت: طی بررسی های صورت گرفته در کمیته علمی تشکیل شده در استانداری یکی از موضوعات مطرح شده باور غلط تاثیرگذاری مواد مخدر بر روی کرونا است.وی با بیان اینکه متاسفانه باور اشتباه میان تعدادی از مردم شکل گرفته که مواد مخدر بر روی کرونا موثر است، افزود: در ابتدا تریاک را معرفی می کردند حال به سراغ سایر مواد مخدر نیز رفته اند.

وی ادامه داد: این امر موجب شده تا فرد بیمار مبتلا به کرونایی که مواد مخدر مصرف می کنند، علائم بیماری دیرتر بروز پیدا کند اما در عین حال بیماری در حال افزایش است در نتیجه حال بیمار بد و وخیم شده و زمانی به مراکز درمانی ارجاع می شود که دیگر اقدامات درمانی بر روی بیمار چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: