۰

پیش‌بینی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره افغانستان

ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت وگو با فاکس‌نیوز می‌گوید که بعد از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از افغانستان احتمال وقوع جنگ داخلی زیاد است. به گفته این مقام نظامی آمریکا این جنگ داخلی احتمالی می‌تواند به بازسازی القاعده و البته شاخه‌هایی از داعش منجر شود.
کد خبر: ۲۶۰۲۰۹
۱۰:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت وگو با فاکس‌نیوز می‌گوید که بعد از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از افغانستان احتمال وقوع جنگ داخلی زیاد است. به گفته این مقام نظامی آمریکا این جنگ داخلی احتمالی می‌تواند به بازسازی القاعده و البته شاخه‌هایی از داعش منجر شود.

 ژنرال مارک مایلی در یک گفتگوی تلویزیونی با فاکس‌نیوز درباره این که «آیا خروج آمریکا از افغانستان باعث امن‌تر شدن ایالات متحده شده است یا نه» گفته که «هنوز برای پاسخ دادن به این سوال زود است».

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در این مورد گفته: «گمانه‌زنی‌ها و برآوردهای نظامی حکایت از این می‌کنند که شرایط افغانستان به احتمال زیاد منجر به یک جنگ داخلی خواهد شد».

او درباره این موضوع می‌گوید که قدرت و توانایی طالبان نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده افغانستان دارد: «نمی‌دانم که آیا طالبان توانایی لازم برای تحکیم تسلطش بر افغانستان را دارد یا نه- و البته بر اساس ظواهر ماجرا فکر می‌کنم که طالبان به سختی خواهد توانست قدرتش را بر افغانستان دیکته کرده و موفق به تشکیل دولت و در ادامه حکمرانی بر این کشور شود».

ژنرال مارک مایلی بر این باور است که وضعیت بی‌ثبات و بی‌نظم افغانستان به سازمان‌های تروریستی فرصت می‌دهد از این بی‌نظمی‌ها برای رسیدن به دستاوردهایی و به خصوص محکم کردن جای پایشان در افغانستان استفاده کنند.

او به فاکس‌نیوز می‌گوید: «فکر می‌کنم به احتمال زیاد یک جنگ داخلی گسترده خونین در افغانستان درخواهد گرفت و این جنگ هم به نوبه خود می‌تواند به بازسازی القاعده یا رشد داعش و سایر گروه‌های تروریستی بی‌شمار منجر شود».

به عقیده ژنرال مارک مایلی «در نهایت تا ۱۲، ۲۴ یا ۳۶ ماه آتی و به عبارت بهتر تا سه سال آینده شاهد تجدید حیات و حضور پررنگ تروریسم در آن منطقه خواهیم بود و می‌خواهیم- و داریم آن را زیر نظر گیریم»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید که عدم حضور ایالات متحده آمریکا در افغانستان کار این کشور را برای مقابله و مبارزه با تروریسم دشوار کرده است: «در غیاب و نبود آمریکا کارهایی مانند گردآوری اطلاعات و تامین امنیت منطقه بسیار سخت‌تر خواهد شد، به خصوص که اکنون آمریکا هیچ‌گونه حضور رسمی در خاک افغانستان ندارد».

ژنرال ارتش آمریکا می‌افزاید که «برای مقابله با این شرایط مجبوریم برخی از شبکه‌های اطلاعاتی انسانی و مسایلی از این قبیل را بازسازی کرده یا دوباره چنین شبکه‌هایی را ایجاد کنیم. و سپس بر اساس اطلاعات این شبکه‌ها اگر تهدیدی متوجه ایالات متحده باشد، به عملیات پرداخته و با آن‌ها به شدت برخورد کنیم».

رئیس جمهور آمریکا گفته که آمریکا به عملیات ضد تروریستی خود از طریق انجام حملات هوایی- به جای عملیات‌ها و حضور نیروهای زمینی- ادامه خواهد داد.

ژنرال مارک مایلی به فوکس‌نیوز می‌گوید که «این یک ایده ممکن است». ولی می‌افزاید: «به شرطی که بتوانیم در سطح بالایی آگاهی‌مان را از شرایط منطقه حفظ کنیم، می‌توان از دور هم با تروریسم جنگید».

به عبارت بهتر: «برای مبارزه با تروریسم در أفغانستان باید در سطح بالایی از شاخص‌ها، هشدارها و عناصر اطلاعاتی، شناسایی و تحلیل استفاده کنیم».

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: