۰

نظامیان آمریکایی به افغانستان بازمی‌گردند

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که از منتقدان نحوه خروج دولت بایدن از افغانستان بوده، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت «همانطور که به عراق و سوریه بازگشتیم به افغانستان هم برمی‌گردیم.»
کد خبر: ۲۶۰۱۷۶
۱۴:۳۷ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که از منتقدان نحوه خروج دولت بایدن از افغانستان بوده، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت «همانطور که به عراق و سوریه بازگشتیم به افغانستان هم برمی‌گردیم.»

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی معتقد است نظامیان این کشور به رغم خروج از افغانستان که روند آن ۳۰ اوت (هشتم شهریور) تکمیل شد، به این کشور بازخواهند گشت.

این سناتور آمریکایی که در روزهای گذشته از منتقدان سرسخت بایدن در مسئله خروج از افغانستان بوده، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: ما همانطور که به عراق و سوریه بازگشتیم به افغانستان هم برمی‌گردیم.

گراهام در پاسخ به «استیون ساکر» مجری برنامه «هارد تاک» بی‌بی‌سی، که از او پرسید آیا صادقانه معتقد است که واشنگتن حاضر می‌شود به کشوری که اکنون تحت کنترل طالبان است بازگردد، گفت که ایالات متحده چاره‌ای جز این ندارد.

وی مدعی شد «ما مجبور خواهیم بود زیرا تهدید[تروریستی] بسیار بزرگ خواهد بود» و افزود افغانستان می‌تواند به کانون افراط‌گرایی و همچنین به محلی امن برای تروریست‌های القاعده تبدیل شود.

به ادعای گراهام، «نگرانی‌ها درباره افزایش عناصر تروریستی دقیقاً دلیل بازگشت ایالات متحده به عراق است، جایی که امروز ۵۰۰۰ نیرو مستقر هستند.»

گراهام مدعی است که ایالات متحده گزینه‌های کمی در رابطه با وضعیت کنونی در افغانستان دارد.

وی گفت: راه‌حل من این است، به مقاومت در دره پنجشیر کمک کنید، طالبان نمی‌توانند بر افغانستان حکومت کنند، آن‌ها مورد نفرت مردم افغانستان هستند. با افزایش مقاومت، با گذشت زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ داعش در تعداد زیاد در پی طالبان خواهد آمد و کل کشور در سال آینده دچار گسیختگی می‌شود و توفان کاملی را برای حمله به منافع غربی ایجاد می‌کند.

سناتور جمهوری‌خواه افزود، در واکنش، ایالات متحده می‌تواند موضع «این دیگر مشکل من نیست» یا رویکرد «ضربه بزنید قبل از اینکه به شما ضربه بزنند» را اتخاذ کند.

گراهام پیشتر قبل از اتمام روند خروج آمریکا از افغانستان در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: رئیس‌جمهور بایدن حکم مرگ هزاران افغان را که به ما کمک کردند امضا کرده است. او از مسئولیت در قبال افغانستان به قیمت به خطر انداختن آمریکا شانه خالی می‌کند.

در پی تحولات اخیر افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در خروج شتابزده از این کشور می‌دانند، وی همچنین خواستار استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده شده بود.

وی در گفت‌وگو با برنامه «فاکس اند فرندز» تصریح کرد: «اگر یک آمریکایی را (در افغانستان) جا بگذاریم، اگر تمامی آن افغان‌هایی که برای کمک به ما گام برداشتند، بیرون نیاوریم، به نظر ما جو بایدن، طبق قانون اساسی مرتکب جرم و جنایت بزرگی شده و باید استیضاح شود».

«رون کلین» رئیس کارکنان کاخ سفید روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که هنوز حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان هستند و واشنگتن در تلاش است که آن‌ها را از این کشور خارج کند.

«مایکل مک‌کائول» نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هم روز یکشنبه مدعی شد که پس از پایان ضرب‌الاجل آمریکا برای خروج از افغانستان، برخی شهروندان آمریکایی که در این کشور باقی مانده‌اند در فرودگاه مزار شریف آماده خروج از این کشور هستند اما طالبان به هواپیمای آنها اجازه برخاستن نمی‌دهد.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: