۰

رایزنی عمران‌خان با سران عرب درباره افغانستان

نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با ولیعهد عربستان سعودی، امارات متحده عربی و امیر قطر، پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان تبادل نظر کرد.
کد خبر: ۲۶۰۱۴۰
۰۸:۴۱ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با ولیعهد عربستان سعودی، امارات متحده عربی و امیر قطر، پیرامون آخرین تحولات منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان تبادل نظر کرد.

«عمران‌خان» روز یکشنبه در تماس‌های تلفنی با «محمد بن زاید»، «محمدبن سلمان» و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» روابط دو کشور، مسائل منطقه‌ای با تمرکز ویژه بر اوضاع افغانستان را مورد بررسی قرار داد.

دفتر نخست وزیری پاکستان همچنین با صدور اطلاعیه‌ای به نقل از اظهارات عمران‌خان اعلام کرد: یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات به نفع پاکستان و منطقه است. حل و فصل سیاسی و یک راهکار فراگیر بهترین روش برای اطمینان از امنیت، ثبات و همچنین حفظ حقوق مردم افغانستان خواهد بود.

عمران‌خان تاکید کرد: جامعه جهانی باید به نقش و فعالیت عملی خود برای حمایت اقتصادی از مردم افغانستان و کمک به بازسازی این کشور ادامه دهد.

نخست وزیر پاکستان ضرورت رفع نیاز‌های بشردوستانه و تأمین ثبات اقتصادی افغانستان را خواستار شد.

در گفت‌وگوی نخست وزیر پاکستان با ولیعهد سعودی نیز طرفین بر اهمیت حل و فصل سیاسی و فراگیر بحران افغانستان توافق کردند.

آنان توافق کردند که جامعه بین المللی باید تعامل خود را با افغانستان برای جلوگیری از هرگونه بحران انسانی و پناهندگی افزایش دهد.

نخست وزیر پاکستان طی تماس تلفنی با امیر قطر نیز گفت: پس از ۴۰ سال درگیری و بی ثباتی، اکنون فرصتی برای مردم افغانستان حهت برقراری صلح پایدار فراهم شد.

عمران‌خان همچنین روز گذشته طی تماس تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل وضعیت افغانستان و اقدامات بشردوستانه در این کشور را بررسی کرد.

وی اطمینان داد که اسلام‌آباد متعهد به همکاری نزدیک با جامعه جهانی از جمله سازمان ملل برای کمک به افغانستان و پیشبرد فعالیت‌های انسان دوستانه در این کشور همسایه است.

از زمان سقوط کابل و تسلط گروه طالبان بر افغانستان، دولت پاکستان ضمن دعوت از تمامی گروه‌های افغانستانی برای اجتناب از اختلافات داخلی، بر لزوم تشکیل دولت ملی با مشارکت همه نیرو‌های سیاسی و اقوام این کشور تاکید کرده است.

رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان درخصوص افغانستان ادامه دارد و در تازه‌ترین این تحولات، رییس کل سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) روز گذشته به طور غیرمنتظره وارد شهر کابل شد و گزارش امروز منابع خبری حکایت از دیدار وی با رهبران طالبان، گروه‌های سیاسی افغانستانی از جمله گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی این کشور دارد.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: