۰

هشدار انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی

رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد خطر انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای همسود به ویژه آسیای مرکزی هشدار داد.
کد خبر: ۲۶۰۱۰۵
۱۱:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد خطر انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای همسود به ویژه آسیای مرکزی هشدار داد.

 «آندره نوویکوف» رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک المنافع در مورد خطر انتقال فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به آسیای مرکزی گفت: این امر در صورتی امکان پذیر است که سایر گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان از طالبان که به قدرت رسیدند، اطاعت نکنند.

وی ادامه داد: علاوه بر طالبان که هنوز در لیست سازمان‌های تروریستی بین المللی است، گروه‌های تروریستی دیگری در افغانستان فعالیت می‌کنند که البته بعید است از طالبان یا قطعنامه‌های ساختارهای بین المللی اطاعت کنند.

به اعتقاد نوویکوف، این احتمال وجود دارد که در افغانستان، ستیزه جویان چنین سازمان‌هایی اهداف سیاسی خود را در کشورهای همسایه از جمله در کشورهای مستقل مشترک المنافع دنبال کنند.

رئیس این مرکز پژوهشی گفت: از این نظر، ما نه تنها نگران فعالیت‌های تروریستی در خود افغانستان هستیم، بلکه خطر انتقال آن به قلمرو کشورهای مشترک المنافع، به ویژه کشورهای آسیای مرکزی را نگران کننده می‌دانیم.

به گفته وی، وضعیت افغانستان به ویژه برای کشورهای همسایه مانند تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان قابل توجه است. در چنین شرایطی، همانطور که گزارش شد، واحدهای ضدتروریستی سرویس‌های ویژه و آژانس‌های امنیتی کشورهای مشترک المنافع از قبل ساختار خود را بازسازی کرده و از حالت زمان صلح به حالت هشدار در بالاترین سطح تبدیل شده‌اند و هر لحظه آماده برای دفاع هستند.

نوویکوف افزود: پیش از هر نکته‌ای، باید هوشیار عملیات برای شناسایی تروریست‌های زیرزمینی و سرکوب طرح‌های پشتیبانی مادی آنها باشیم به عبارت دیگر باید منابع تغذیه مالی تروریست‌ها را شناسایی و سرکوب کنیم.

وی در پایان گفت: سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع نیز مرزهای خود را تقویت کرده و با قاچاق مبارزه می‌کنند تا از ورود تسلیحات از افغانستان در خاک خود جلوگیری کنند.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: