۰

سرمایه‌گذاری سعودی‌ها برای افزایش ضریب نفوذ اینترنشنال در ایران

بنا بر اظهارات فردی که پیشتر برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد پادشاه عربستان سعودی کار می‌کرده‌، بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری شبکه توسط دربار عربستان سعودی و از طریق شرکتی فراساحلی در جزایر کیمن تأمین می‌شود. او به چارچوب زمانی این بودجه اشاره نکرده، ولی به نوشته «گاردین» با احتساب اجاره دفتر و حقوق کارمندان، این بودجه...
کد خبر: ۲۶۰۰۰۰
۱۶:۲۴ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال متعلق به دربار عربستان سعودی، اکنون بیش از چهار سال است که فعالیت خود را با تمرکز بر مسائل و موضوعات جاری در جمهوری اسلامی و با سیاه نمایی تمام آغاز کرده است. این شبکه ماهواره ای، پخش برنامه‌های خود را از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ مصادف با دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران آغاز کرد و با توجه به نحوه پوشش رویداد‌های مربوط به ایران، نتوانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند.

مطابق با آماری که از محل تجزیه و تحلیل برنامه‌های این شبکه ماهواره‌ای به دست آمده، ۹۳ درصد برنامه‌های این شبکه سیاه نمایی تام است و هیچ نوع حرفه‌ای گری در نحوه پوشش رویداد‌ها برای جذب مخاطبان توسط این شبکه دیده نمی‌شود، تا جایی که حتی مخاطب خیلی عام هم پس از مشاهده چندین برنامه به نحوه غرض ورزانه اطلاع رسانی توسط اینترنشنال پی می‌برد؛ رویه‌ای که هیچ تناسبی با نوع انتشار اخبار و گزارش‌های خبری و برنامه‌های بی بی سی فارسی و حتی صدای آمریکا ندارد.

مالک شبکه ایران اینترنشنال شرکت ولنت مدیا و صاحب‌امتیاز آن در بریتانیا شرکت گلوبال مدیا است که «عادل عبدالکریم» عربستانی مالک آنهاست. این فرد سابقه همکاری طولانی با چهره‌های رسانه‌ای عربستان سعودی همچون «عبدالرحمن راشد» عضو هیات مدیره گروه سعودی پژوهش و بازاریابی و مدیر کل پیشین شبکه العربیه و سردبیر پیشین روزنامه الشرق الاوسط را دارد.

بنا بر اظهارات فردی که پیشتر برای «محمد بن سلمان» ولیعهد پادشاه عربستان سعودی کار می‌کرده‌، بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری شبکه توسط دربار عربستان سعودی و از طریق شرکتی فراساحلی در جزایر کیمن تأمین می‌شود. او به چارچوب زمانی این بودجه اشاره نکرده، اما به نوشته «گاردین» با احتساب اجاره دفتر و حقوق کارمندان، این بودجه برای پنج سال کافی است؛ یعنی سالی پنجاه میلیون دلار!

ترازنامه مالی ولنت مدیا، حاکی از ضرر ۲۶ میلیون پوندی شرکت در سال ۲۰۱۷ است. به نوشته اکونومیست، سرمایه‌گذاران این شبکه تبعه عربستان سعودی هستند. وال‌استریت ژورنال نوشت که افراد مرتبط با دربار سعودی برای رقابت با نفوذ ایران در منطقه سرمایه تلویزیون ایران اینترنشنال را تأمین و آن را راه‌اندازی کرده‌اند. صادق صبا سردبیر سابق بی بی سی فارسی و از همکاران شبکه مذکور تأیید کرده که بودجه ایران اینترنشنال توسط یک شهروند بریتانیایی–سعودی تأمین می‌شود.

همچنین منبعی ناشناس به گاردین گفته ‌است، «سعود القحطانی» مشاور اطلاعاتی ولیعهد سعودی و یکی از دو مقام ارشدی که پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی از سمتش برکنار شد، در تأمین سرمایه و بودجه شبکه دخیل بوده‌ است.

ایران اینترنشنال، شبکه تلویزیون ماهواره‌ای، کانال رادیویی و وب‌سایت خبری به زبان فارسی مستقر در لندن است که بر پخش اخبار و برنامه‌های سیاسی و اجتماعی مربوط به ایران تمرکز دارد. این شبکه نخستین و تنها تلویزیون خبری ۲۴ ساعته فارسی‌زبان در خارج از ایران است و علاوه بر نحوه نادرست اطلاع رسانی ـ که به هیچ وجه نمی‌تواند مخاطبان را قانع و جذب خود بکند ـ با پخش مستقیم نشست سالانه منافقین از همان ابتدا تکلیف خود را با مردم ایران مشخص کرد.

این شبکه ماهواره‌ای از سوی کشوری تغذیه می‌شود که به کوچکترین اصول دموکراسی پایبند نیست و محدودیت‌های زیادی برای شهروندان خود در داخل کشورش ایجاد کرده است، همچنین اتفاقاتی که بین سعودی‌ها و مردم ایران افتاده، به شدت ایرانی‌ها را نسبت به سرمایه گذار این شبکه ماهواره‌ای متنفر ساخته است و طبعا با مشخص شدن ماهیت سعودی ایران اینترنشنال، هزینه‌های میلیون دلاری عربستان برای اثرگذاری بر مردم ایران بی تاثیر خواهد بود.

بنا بر اخبار به دست آمده از منابع آگاه، همین عدم اثرگذاری ایران اینترنشنال در بیش از چهار سال فعالیت این شبکه ماهواره‌ای، باعث شده تا سعودی‌ها به دنبال آن باشند که فعالیت‌های ایران اینترنشنال را با یک سرمایه گذاری دیوانه وار در زمینه‌هایی غیر از زبان فارسی و برای اثرگذاری بر قومیت‌های ایرانی توسعه بدهند و به دنبال راه اندازی شبکه‌های تکمیلی با زبان آذری و کردی باشند.

سعودی‌ها که در دستیابی به اهداف خود در پی راه اندازی ایران اینترنشنال ناموفق بوده اند، پس از شروع به کار تلویزیون برای «افغانستان»، راه‌اندازی تلویزیون به زبان ترکی آذربایجانی و نیز کُردی سورانی (ایرانی) را نیز در دستور کار قرار داده اند تا شاید بتوانند این بار با طرح ریزی نقشه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن قومیت ها، بخشی از شکست‌های خود را جبران کنند که طبعا این موضوع هم برای آن‌ها عایدی نخواهد داشت.

‏گفته می‌شود، اداره بخش ترکی آذربایجانی با استودیوی واشنگتن و اداره بخش کردی با لندن خواهد بود! همچنین قرار است این شبکه‌ها ابتدا ۸ ساعته و سپس ۱۸ ساعته فعالیت کرده و از اواخر مهر ماه سال ۱۴۰۰ رسما روی آنتن بروند.

تمام تلاش دربار سعودی از راه اندازی چنین شبکه‌هایی برای رقابت با نفوذ ایران در منطقه، جلوگیری از افزایش نفوذ ایران و همچنین درگیر کردن مردم با مسائل و موضوعات داخلی است؛ به همین جهت آن‌ها چشم امید جدی به اتفاقاتی که در برخی مقاطع در کشور افتاده بسته اند و گفته می‌شود از هم اکنون در حال فعالیت و زمینه‌سازی برای آبان ۱۴۰۰ هستند.

واقعیت تلخی که سعودی‌ها متوجه آن نمی‌شوند، این است که مردم ایران و بسیاری از نقاط دنیا درباره رعایت نشدن حقوق شهروندی شهروندان عربستانی سوالات زیادی در ذهن شان دارند که آل سعود تاکنون بواسطه دلار‌های نفتی که در مجامع مختلف بین المللی هزینه کرده است، تلاش می‌کند جلوی طرح این موضوعات را بگیرد؛ اما طبعا چنین کشوری هیچ گاه نمی‌تواند مدعی حقوق شهروندان دیگر کشور‌ها باشد.

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: