۰

رایزنی طالبان با کرزی، عبدالله، دوستُم و قانونی

سخنگوی طالبان از رایزنی با حامد کرزی، عبدالله عبدالله، یونس قانونی و عبدالرشید دوستم معاونان رئیس جمهور سابق افغانستان خبر داد و گفت: نظرات و توصیه های آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۵۹۸۶۱
۱۴:۵۳ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌های پاکستان در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان افغانستان با رهبران «تحریک طالبان پاکستان» یا (TTP) رایزنی خواهند کرد که علیه پاکستان اقدامی نکنند، اظهار داشت: مسئله تحریک طالبان پاکستان (TTP) به عنوان شبه‌نظامیان مخالف این کشور، موضوعی است که دولت پاکستان باید آن را حل کند نه افغانستان.

مجاهد افزود: دولت آینده در این باره موضع خواهد گرفت و سخن خواهد گفت اما با این حال، موضع اصلی ما این است که اجازه نخواهیم داد هیچ کس از خاک افغانستان برای تهدید و از بین بردن صلح در کشورهای دیگر استفاده کند.

به گفته وی، اگر تحریک طالبان پاکستان، طالبان افغانستان را رهبران خود بداند، بخواهند یا نخواهند باید به حرف و مواضع آنها گوش دهند. این موضوع به پاکستان نیز بستگی دارد؛ علما و شخصیت‌های مذهبی پاکستان و نه طالبان، باید درباره مشروعیت یا عدم مشروعیت جنگ و درگیری‌های خود تصمیم گرفته به تدوین استراتژی و راهبرد مناسب بپردازند.

سخنگوی طالبان در پاسخ به این پرسش که مردم تا چه زمانی باید منتظر تشکیل دولت در افغانستان باشند، گفت: در حال حاضر تلاش‌های تمام عیار در این زمینه در جریان است اما برخی موانع جزئی باعث تأخیر می شود.

به گفته وی، نخست آنکه، ورود ناگهانی به کابل و به دست آوردن حکومت، غیرقابل پیش بینی بود. ما مایل هستیم در مورد تشکیل دولت مذاکرات گسترده ای انجام دهیم تا یک دولت قوی تشکیل شود.

مجاهد همچنین از تمایل طالبان برای "پایان جنگ" و "ایجاد ساختاری با نظر همه که نشان دهنده خواسته‌های مردم باشد" خبر داد و افزود: ما پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داریم اما هنوز کار در حال انجام است.

این سخنگو گفت: بحث در مورد همه جنبه های یک حکومت در حال انجام است و امیدواریم طالبان "طی چند روز" اعلامیه و بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کنند. این تأخیر باعث ایجاد موانعی در اقدامات جاری و روزمره و مسائل تجاری و دیپلماسی شده و بنابراین طالبان تمام تلاش خود را برای تشکیل دولت در اسرع وقت انجام می‌دهد.

سخنگوی طالبان در ادامه از رایزنی و مذاکره با «حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی سابق، «یونس قانونی» و «عبدالرشید دوستم» معاونان رئیس جمهور سابق خبر داد و تصریح کرد: نظرات و توصیه های آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته مجاهد، طالبان می‌خواهد کسانی که از حمایت و محبوبیت مردم برخوردار هستند، بخشی از دولت بوده و از ورود افرادی که در گذشته در مرکز درگیری ها بودند، اجتناب کنند.

وی افزود: ما با همه رهبران و مقامات حاضر در کابل مشورت می کنیم. ما با آنها در ارتباط هستیم و توصیه های آنها برای ما مهم است. امیدواریم و آرزو داریم شاهد "چهره‌های جدید" در بخشی از دولت آینده باشیم.

مجاهد گفت: ما هم مطالبی در مورد مذاکره و ایجاد کمیسیون عالی برای نظارت بر امور دولت شنیده‌ایم اما هنوز چنین نهادی تشکیل نشده است. ما می‌خواهیم مسائل از طریق گفت‌وگو حل شود و برای این منظور، سازوکاری برای تسهیل چنین روندی مورد نیاز است.

مجاهد در ادامه با اشاره به موضوع کنترل پنجشیر یادآور شد: طالبان 60 درصد اطمینان دارد که مسائل از طریق گفت‌وگو حل می شود. ما از تمام منابع و امکانات موجود برای این امر استفاده کرده با علما و رهبران جهادی سابق مشورت کردیم و تبادل منظم پیامها در حال انجام است.

مجاهد گفت: در تبادل پیام با رهبران پنجشیر، طالبان اعلام کرده اند که خواهان جنگ نیستند. ولی حتی اگر جنگی رخ دهد، سریع خواهد بود زیرا ما پنجشیر را محاصره کرده‌ایم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: